DU KAN TIL OG MED SPISE PIZZA. Bare tenk på hva du topper den med - og husk, tynn pizzabunn! Foto: Getty Images
DU KAN TIL OG MED SPISE PIZZA. Bare tenk på hva du topper den med - og husk, tynn pizzabunn! Foto: Getty ImagesVis mer

Slanking

Ned i vekt uten slanking

Du må ikke gå på slankekur for å gå ned en buksestørrelse. Her er flere hverdagstips!

Straks vektnåla begynner å peke oppover, har man lett for å kaste seg over ulike slankekurer for å stoppe den uheldige utviklingen. Da snakker vi lavkarbo, Atkins, Fedon, Grethe Roede, sonedietten og så videre.

Det er uendelig mange varianter av slankekurer der ute. Men det er ikke alltid slik at du må gå på en definert slankekur for å gå ned i vekt.

LES OGSÅ: Derfor blir vi tjukkere og tjukkere

Enkle kostjusteringer

Helsemyndighetene vil ha oss til å være fysisk aktive i minst 30 minutter daglig. En måte å gjøre dette på er å øke hverdagsaktiviteten. Dette er små justeringer du kan gjøre i løpet av en dag for å øke aktivitetsnivået ditt, som for eksempel å ta trappen i stedet for heisen, gå av en bussen/T-banen en stasjon før du pleier, stå i møter, og så videre.

På samme måte er det mange enkle kostjusteringer du kan gjøre i løpet av en dag, som kan gjøre at du går ned i vekt.

LES OGSÅ: Gjør treningen til en vanesak

Planlegging, søvn og grønnsaker

Følger du noen av rådene under er sjansen stor for at du vil gå litt ned i vekt.

1. Planlegg måltidene. Her snakker vi ikke om å forberede måltidet i forkant, men å ta seg tid underveis i måltidet. Sett av 20 minutter til å spise frokost og en halv time til å spise middag, og fokuser på å spise sakte. Dette vil trigge kroppens metthetshormoner og du unngår å overspise. Spis sakte og ta mange pauser, der du legger gaffel eller skje fra deg.

2. Få nok søvn. Ifølge en studie utført ved Michigan University kan en person som spiser omkring 2500 kcal daglig, og som sørger for å sove en time ekstra per natt gå ned omkring 6 kilo i løpet av et år. Hvis du sover i stedet for å ligge på sofaen og se på TV, som også ofte innebærer å småspise, kan du kutte kaloriinntaket. Noen mener også at søvnmangel kan øke appetitten din og gjøre deg ekstra sulten.

LES OGSÅ: Får du ikke sove når du trener sent?

3. Lag og spis mer grønnsaker. Tilbered gjerne 3 ulike grønnsaker til middagen, og ikke bare en. Dette kan du spise så mye du vil av, uten å legge på deg – og du blir mett! Smak til med urter, krydder og sitronsaft.

4. Suppe hver dag. Prøv å få i deg en porsjon suppe hver dag. Dette er en god måte å fylle opp magen på, uten av det blir for mange kalorier. Tenk minestronesuppe, tomatsuppe eller kinesisk won-ton. Spis gjerne suppen før et måltid, for da orker du mindre mat. Unngå kremete supper, som ofte inneholder mye fett og mange kalorier.

5. Fullkorn for alle penga. Velg alltid grove kornprodukter. På den måten fyller du opp magen uten at du får i deg for mange kalorier.

LES OGSÅ: Slik velger du riktig frokostblanding

Ha målet ditt synlig

Og det er enda flere råd du kan følge:

6. Heng opp drømmekjolen. Har du et klesplagg som ikke passer akkurat nå, som du gjerne skulle ha fått på deg? Heng det opp et synlig sted, så du ser det hver dag. Dette er «premien» din, og du får en påminnelse om den daglig!

7. Bacon er fy, fy. Det er lett for at en baconskive eller to har sneket seg inn i den ferdigkjøpte sandwichen. Ta det vekk, og vips har du spart cirka 100 kcal.

8. Pizza for slankere. Du kan selvfølgelig spise pizza selv om du skal ned i vekt. Men da bør du legge på mye grønnsaker i stedet for kjøtt, og bruk gjerne lettostvarianter og sørg for å ha en tynn pizzabunn.

LES OGSÅ: Slik blir pizzaen sunnere

9. Så lett kutter du sukker. Dropper du den ene brusen, og erstatter den med vann eller mineralvann, får du i deg omtrent 10 færre spiseskjeer med sukker.

10. Hvordan ser glasset ditt ut? Bruk et høyt slankt glass, i stedet for et lavt tjukt glass. På den måten vil du mest sannsynlig drikke 25-30 prosent mindre juice. Ifølge tester utført ved Cornell University kan slike visuelle triks gjøre at vi drikker enten mer eller mindre. Testene viste at alle som drakk av korte brede glass fylte glasset sitt med mer drikke.

LES OGSÅ: Derfor bør du ha vannflasken på pulten

Alkohol, yoga og tallerkenstørrelse

Dette er de siste rådene:

11. Kutt alkoholen. Dette vet du sikkert allerede, men vi gjentar likevel: Du bør være forsiktig med alkoholen hvis du vil ned i vekt. Hvis du skal på en fest, start gjerne med et glass mineralvann for å fylle opp magen. Husk at alkohol har mer kalorier per gram (7 kcal) enn både karbohydrater (4 kcal) og proteiner (4 kcal).

12. Tren deg slank med yoga. For å gå ned i vekt trenger du ikke bare svi unna kalorier på tredemølla eller på aerobictimen. En studie publisert i Journal of the American Dietetic Association skriver at kvinner som trener yoga veier mindre enn andre. De har visst en mer «mindfull» tilnærming til spising, altså et mer bevisst forhold til å spise. De har for eksempel lettere for å se når det blir servert store porsjoner på restauranter, og spiser til de er mette. Forskerne mener at den indre roen som utvikles gjennom å drive med yoga, kan redusere risikoen for overspising.

13. Spis hjemme. Et tips er å spise hjemme 5 ganger i uken. Det er i alle fall hemmeligheten til slankere som lykkes, ifølge Consumer Report. På den måten har du full kontroll over hva du får i deg.

LES OGSÅ: Triksene som gjør at du spiser mindre av det usunne

14. Når suget kaller. Ta deg en sukkerfri tyggis! Og ha den alltid tilgjengelig når du lager middag, når du er på fest, når du ser på TV eller surfer på internett. Dette er tidspunkter der man har lett for å jafse i seg usunt fyll.

15. Mindre tallerkner. En enkel måte å få i seg mindre mat på er å bruke mindre tallerkner. For jo større tallerken, jo mer mat fyller du på den! Dette er en enkel måte å spare 100-200 kcal.

LES OGSÅ: Gjør du en av disse middagstabbene?

16. Tips når du spiser ute. Et måltid på restaurant kan lett klusse til et slankeopplegg. Her er noen tips når du spiser ute: Del forretten med de du spiser med, bestill en forrett til hovedrett eller velg barnestørrelse på retten.

 

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: