Trening

Nei, du kan ikke trene for mye

Men variasjon er viktig for å unngå overanstrengelse og øke fremgangen.

<strong>TREN SÅ MYE DU VIL:</strong> Ifølge Chris Freytag, fitnessekspert, personlig trener, helsekonsulent og veileder for helsenettstedet Prevention.com, kan du trene litt hver dag uten at det er «farlig» eller «skadelig» for deg. Bare sørg for bruke riktig teknikk og variér øktene.  Foto: Panther Media
TREN SÅ MYE DU VIL: Ifølge Chris Freytag, fitnessekspert, personlig trener, helsekonsulent og veileder for helsenettstedet Prevention.com, kan du trene litt hver dag uten at det er «farlig» eller «skadelig» for deg. Bare sørg for bruke riktig teknikk og variér øktene. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du en av dem som elsker å trene eller holde deg fysisk aktiv hver dag?

Da har du sikkert fått høre av venner og kjente at du risikerer å overanstrenge deg, eller at for mye trening ikke er bra.

«Alt med måte» er det noe som heter, og til en viss grad gjelder dette også for trening. For eksempel kan feil teknikk, som under jogging, føre til overanstrengelse, noe som kan øke risikoen for skader.

Dette betyr imidlertid ikke at det å trene eller drive litt fysisk aktivitet hver dag er «usunt» eller skadelig.

Tren hver dag - hvis du vil

Ifølge Chris Freytag, fitnessekspert, personlig trener, helsekonsulent og veileder for helsenettstedet Prevention.com (ekstern lenke), er det, for normale, friske mennesker, helt ok å trene litt hver dag.

- Det finnes jo alltid unntak – som hvis du trener 24 timer i døgnet, ikke spiser eller sover. Det vil være å overdrive. Eller hvis du trener for en seriøs konkurranse eller en Ironman-tevling, da gjelder helt andre regler. Men hvis du spiser sunt, sover regelmessig (og nok) kan du ikke trene for mye, sier Freytag.

Helsemyndighetene i Norge anbefaler at vi trener eller holder oss i fysisk aktivitet minst 30 minutter om dagen.

Ifølge Freytag bør du imidlertid være obs på at du får opp pulsen skikkelig i løpet av disse 30 minuttene, og treningen bør derfor involvere aktiviteter som får deg til å svette.

- Sett av 30 minutter til én time hver dag til meningsfull trening. Økten kan inkludere alt fra en rask power-walk, spinning eller en trenings-DVD på tv-en hjemme. Gjør det du synes er gøy, men sørg for at du holder i hvert fall moderat intensitet, sier hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du dele opp treningsøktene

Ta pausedager - hvis du vil

Etter en tøff treningsøkt trenger kroppen restitusjon, og musklene behøver næring og hvile for å komme seg.

Men dersom du føler at det å trene litt hver dag er bra for deg, er det faktisk ikke et «must» å ta en «pausedag» mellom øktene.

- Nei, du ikke ta en «pausedag». Men hvis du gjør det, så prøv å gjør det til en aktiv restitusjonsdag. Aktiv restitusjon betyr ikke at du må på treningssenteret, men at du holder deg i bevegelse. Gå en tur, luft hunden, lek, eller ta en sykkeltur med familien. Sørg for at du inkluderer aktivitet og bevegelsen i dagen, sier Freytag:

- Du bør ikke gå fra en tøff treningsøkt den ene dagen til å ligge som slakt på sofaen den neste dagen. Vi har alle godt av å holde oss aktive hver dag, uansett om det er i form av trening, aktiv restitusjon eller aktiv hvile.

LES OGSÅ: Tren mens du står stille

Varier treningen

Ifølge Freytag kan du imidlertid risikere å «overtrene» hvis du kun gjør det samme hver dag, som for eksempel løping.

- Ukene burde inkludere en kombinasjon av kondisjonstrening og styrketrening. Det er viktig å jobbe med de ulike muskelgruppene slik at du kan bli sterk fra hodet til tærne og ikke overanstrenge visse deler av kroppen. Kroppen trenger også variasjon for å kunne få progresjon, sier hun.

Også KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har tidligere uttalt at det er viktig med variasjon i treningsøktene. Ifølge Garthe lønner det seg for eksempel ikke å trene de hardeste øktene etter hverandre, eller de samme muskelgruppene to dager på rad.

Hvis du trener styrketrening på overkropp på mandag, kan for eksempel løping på tirsdag være ok. Har du hatt en veldig hard bodypump én dag, kan det være greit med en rolig økt den neste (yoga, dans, sykkel o.l.).

Prøv å variere type og intensitet. På den måten vil du ikke bli oversliten og lei, samtidig som du optimaliserer alle økter.

LES OGSÅ: Her er Ina Garthes perfekte treningsuke

Flere korte økter er bedre

Inge Thomas Ravlo, ernæringsterapeut og personlig trener, har tidligere uttalt til KK.no at det å trene litt hver dag er mer effektivt enn å kjøre én knalltøff treningsøkt i uka.

– På generell basis kan man si at det ikke er hva du gjør, men hvordan du gjør det som gir den store gevinsten. Da kan det være lurt å ha flest mulig økter. For eksempel kan du få opp til tre ganger så god effekt av å trene 3x20 minutter i motsetning til 1x60 minutter løping, har Ravlo uttalt.

Årsaken til at du kan få mer igjen for flere og kortere treningsøkter kommer av at du er mer innstilt på en kjapp trening, og dermed yter mer.

Ifølge Ravlo kan du til og med få dobbel effekt av å dele opp øktene dine.

– Etterbrenningen gir mest etter hvor hardt du har trent. Etter trening kommer i tillegg hormoner, bedre humør og mindre appetitt, som du opplever oftere desto mer du trener, sier han.

LES OGSÅ: Riktig musikk øker utholdenhet

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer