EKSTRAVEKT: Neida, jojo-slankingen gjør deg ikke dømt til et liv som overvektig. Foto: Getty Images/iStockphoto
EKSTRAVEKT: Neida, jojo-slankingen gjør deg ikke dømt til et liv som overvektig. Foto: Getty Images/iStockphoto
Slanking

Nei, jojo-slanking ødelegger ikke forbrenningen

Men det er ingen god idé å slanke seg slik likevel.

Svært mange som prøver å gå ned i vekt har vært borti fenomenet jojo-slanking.

Altså at du prøver en eller annen diett som gjerne involverer veldig lite inntak av mat, for deretter å oppleve at kiloene renner på straks dietten er over.

Etter flere slike runder mister mange motet, og tenker at løpet er kjørt. De vil ikke klare å slanke seg, fordi jojo-slankingen har ødelagt forbrenningen.

Men slik er det ikke.

Kroppen ordner opp

Det stemmer at dersom du reduserer matinntaket kraftig, vil kroppen respondere med å gå inn i hungerstidmodus. Den bremser på forbrenningen av kalorier for at du skal overleve den tøffe perioden.

Dette er en helt naturlig reaksjon, som har vært nyttig i riktig gamle dager, da for eksempel en lang og hard vinter uten tilstrekkelig tilgang til mat virkelig kunne tære på.

LES OGSÅ: Derfor bør du være forsiktig med kalorikutt

Men kroppen er innstilt slik at når matinntaket er tilbake til det normale, vil også forbrenningen øke igjen. Det har blitt bevist av forskere i Canada, som sjekket kaloriforbrenningen i hvilemodus for kvinner som hadde jojo-slanket seg i gjennomsnittlig 18 år.

Da de sammenlignet tallene med det som regnes som normal forbrenning for kvinner med samme høyde, vekt og alder, viste det seg at forbrenningen var normal for 92 prosent av jojo-slankerne (som da testen ble gjennomført ikke var på diett).

Kan tære på musklene

Det skal likevel sies at dersom slakekuren din har vært såpass drastisk at det har gått ut over muskelmassen din, altså at kroppen har tæret bort muskler, da vil forbrenningen din ikke komme tilbake til det den var før slankekuren. Det er fordi muskler forbrenner en god del kalorier, og hvis noe av muskelmassen din forsvinner, senkes også forbrenningen.

Slik sett er ikke jojo-slanking gunstig, både fordi det er demotiverende at diettinnsatsen ikke fører til varig vekttap, og fordi du mister de musklene du har (og jo, du har masse, selv om du ikke trener).

Krever endringer

For å få varig vektnedgang trengs varige livsstilsendringer i form av mer aktivitet og et sunnere kosthold. Kaloriiinntaket må reduseres, for hvis vekta kryper oppover betyr det at du får i deg flere kalorier enn du forbrenner.

Gi kostholdet ditt en gjennomgang, og se hvilke feller du faller i. Drikker du kanskje mye lettbrus? Du lurer deg selv om du tror det ikke har innvirkning på vekta.

Hva slags fett får du i deg? Det er ikke bra med et kosthold fritt for fett, men det er viktig at du «smører» kroppen med de rette tingene.

Du bør også få en mer aktiv hverdag. Om det betyr at du tar deg en daglig rask spasertur, begynner å jogge, eller melder deg inn på treningssenter er det du som bestemmer.

LES OGSÅ: Triksene som gjør trening til en vanesak

Det viktigste er at du begynner å bruke kroppen til det den er tiltenk - å bevege seg. Kanskje det kan starte med at du slår deg løs i dans på stuegulvet til yndlingslåta? Det er jo ingen som ser deg!

Prøv det du som ikke skjønner hva folk snakker om når de sier de blir glade av å trene. Dessuten gjør riktig musikk at utholdenheten øker. Du orker å gi jernet litt ekstra nå musikken fenger.

Sjekk forresten også siste nettprat med KK.nos treningsekspert, Ina Garthe, her.

Til forsiden