IKKE NØDVENDIGVIS SUNNERE: Kylling er magert og sunt, men friterer du den, kan du like gjerne velge en enkel burger på Burger King.  Foto: Burger King
IKKE NØDVENDIGVIS SUNNERE: Kylling er magert og sunt, men friterer du den, kan du like gjerne velge en enkel burger på Burger King. Foto: Burger King Vis mer

Hamburger

Nei, kyllingburger er ikke sunnere

Tror du at du velger det sunneste på menyen når du tar en kyllingburger? Det er ikke så kalorismart.

Når valget står mellom hamburger eller kyllingburger, er det lett å tro at det magre, lyse kjøttet er det sunneste og minst kaloririke valget.

I USA har en Tendercrisp Chicken Sandwich fra Burger King hele 750 kalorier. Tallene er bedre for kyllingvariantene hos norske Burger King-restauranter, men likevel er det lett å la seg forlede.

I den forbindelse har Womans Health Magazine laget en oversikt over kyllingretter med flest kalorier.

Frityr sletter det sunne

Går du for Long Chicken her i Norge, får du i deg 589,8 kalorier, ifølge Burger Kings nettside.

52,2 gram er karbohydrater, 30,7 gram fett - hvorav 5,8 gram er mettet fett. 170 av kaloriene kommer fra majonesen. En Crispy Chicken er et noe bedre valg, da den inneholder 367,5 kalorier.

Velger du fisk, sa du? Velkommen, 469,1 kalorier. Frityrsteking tar ofte bort det positive i valget.

LES OGSÅ: Slik gjør du burgeren supersunn

Enkel burger er bedre

Den klassiske Whopperen inneholder 621,8 kalorier, mens en helt vanlig, enkel Burger King-hamburger har 276 kalorier. Den inneholder altså færre kalorier enn kyllingburgerne.

Men velger du kalorikongen hos Burger King, Big King XXL på 1.039 kalorier, men tar bort bacon, ost og lett majones, kan du like gjerne velge både en Long Chicken og en Crispy Chicken, og likevel spare nesten 100 kalorier og nesten 17 gram fett.

En normal kvinne trenger mellom 2000 og 2200 kalorier per dag (sistnevnte tall er hvis du er middels aktiv, men dette kommer an på høyde, fysikk et cetera). Det betyr altså at én av disse XXL-burgerne tilsvarer halvparten av det anbefalte dagsinntaket av næring og energi.

LES OGSÅ: Hva er best, pølse eller hamburger?

Greit en gang i blant

- En middag bør ligge på rundt 500 til 700 kalorier, så en burger kan jo erstatte middagen. Det er lite næringsstoffer i slik mat, men det er greit en gang i blant, har KKs kostholdsekspert Ina Garthe tidligere uttalt.

- Hvis jeg var på for eksempel Burger King én gang i måneden, ville jeg tatt alt jeg hadde lyst på. Er det oftere, ville jeg imidlertid kuttet ut brusen og pommes frites. Bare burgeren (med ekstra salat for eksempel) er ikke så hakkende galt, og det tåler du – men det er ikke å anbefale hver dag, forklarer Garthe.

Sjekk KKs store årshoroskop!