GREIT EN GANG I BLANT: Men det å spise hurtigmat tre eller flere ganger i uka knyttes til økt risiko for astma og allergi. Foto: Getty Images
GREIT EN GANG I BLANT: Men det å spise hurtigmat tre eller flere ganger i uka knyttes til økt risiko for astma og allergi. Foto: Getty ImagesVis mer

Fast Food

Nok en grunn til å droppe fast food

Høyt inntak knyttes til astma og allergi.

Nå er det ingen bombe at hurtigmat ikke er det beste for helsa.

Til nå har det imidlertid vært ukjent at høyt inntak kan knyttes til økt risiko for å utvikle astma og allergi.

LES OGSÅ: Hva putter de egentlig i maten?

Søppelmat øker risikoen, frukt senker den

En stor, internasjonal studie publisert i tidsskriftet Thorax viser at barn og unge som spiser søppelmat tre eller flere ganger i uka også oftere lider av astma, allergi og eksem.

Forskerne så på matvanene til 400.000 barn i alderen 6-7 år og 13-14 år. Hele 51 land var representert i studien.

Den samme studien viste også at det å spise frukt tre eller flere ganger i uka reduserer risikoen for å utvikle de overnevnte lidelsene.

LES OGSÅ: Velg burger etter kroppstype

Det er viktig her å understreke at forskerne ikke sier at astma og allergi er en direkte følge av det å spise hurtigmat, men at de ser at barn som har høyt konsum av hurtigmat også oftere har disse lidelsene.

Likeledes har barn som spiser mye frukt sjeldnere astma og allergi.

Slik gjør du maten lettere

Maks ti prosent av ditt daglige energiinntak bør komme fra søppelmat.

Mye av det vi spiser kan være skjulte fettbomber, men en god del av maten er vi smertelig klar over det høye fettinnholdet i. Likevel blir det gjerne til at vi spiser den.

Her får du noen tips som kan bidra til å gjøre fettrik mat litt lettere:

Bytt ut fett med juice

Ja, du leste riktig. Når du steker, baker eller woker kjøtt og grønnsaker, kan du vel så gjerne bruke appelsinjuice framfor fett. Det setter en fin spiss på smaken og gjør maten både saftig og sprø.

LES OGSÅ: Alt du trenger å vite om kalorier

Bestill den store pommes fritesen

Store potetbiter trekker til seg mindre fett enn de små. Hvis du skal spise pommes frites, er dette dermed det beste valget.

Ha på mer tomatsaus, mindre ost

Bruk lettost på pizzaen og kjør på med masse tomatsaus i stedet. Da får du i deg masse helsegod lykopen som tomaten er rik på, og du kan redusere ostemengden med så mye som en tredjedel uten at pizzaen føles tørr og tam.

Det kan utgjøre 20 gram fett mindre per pizza - omtrent så mye fett det er i en dobbel cheeseburger fra McDonalds.

LES OGSÅ: Spis brokkoli før hamburgeren

Bruk romtemperert smør

Når smøret/margarinen er mykt og smørevennlig, bruker du mindre. I alle fall om du skal ha det på brødskiva.

TA TESTEN: Hva vet du om fett?

Sett sausen og suppa i kjøleskapet

Når fettrik og flytende mat blir avkjølt, legger fettet seg på toppen, og du kan enkelt fjerne det før du varmer opp maten. Det samme kan du gjøre med fettrik mat på boks.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: