SPIS OPP BROKKOLIEN DIN: En ny studie viser at et stoff i grønnsaken kalt sulforafan, kan forebygge og redusere utviklingen av leddgikt.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SPIS OPP BROKKOLIEN DIN: En ny studie viser at et stoff i grønnsaken kalt sulforafan, kan forebygge og redusere utviklingen av leddgikt. Foto: Getty Images/iStockphoto
Grønnsaker

Nok en grunn til å spise brokkoli

Forskere har oppdaget at supergrønnsaken også kan motvirke leddgikt.

Spiser du ikke opp brokkolien din? Da gjør du en kjempetabbe!

Det er nemlig ikke uten grunn at både forskere, kokker og andre eksperter har bitt seg merke i den smakfulle grønnsaken.

Ikke bare kan brokkoli redusere risikoen for kreft og hjerte- og karsykdommer, men studier viser også at grønnsaken kan motvirke for tidlig aldring.

Nå har forskere også funnet en ingrediens i grønnsaken som kan være en nøkkel i kampen mot en av de vanligste formene for leddgikt, skriver forskningsnettstedet AlphaGalileo.org.

LES OGSÅ: Ingredienser som gjør maten sunnere

SUPERGRØNNSAK: Brokkoli er regnet som en av de sunneste grønnsakene som finnes - og er kjempebra for helsen din. Foto: Getty Images
SUPERGRØNNSAK: Brokkoli er regnet som en av de sunneste grønnsakene som finnes - og er kjempebra for helsen din. Foto: Getty Images Vis mer

Reduserer skade på leddene i kroppen

Resultatene fra studien viser at sulforafan - et molekyl som finnes i enkelte grønnsaker - bremser ned ødeleggelsen av brusk i leddene, som er forbundet med leddgikt.

Forskerne oppdaget at mus som ble fôret med et kosthold som inneholdt mye av stoffet, hadde langt mindre skade på brusk i kroppen og mindre slitasjegikt, enn de som ikke fikk det.





– I tillegg til å behandle de som allerede har sykdommen, er det viktig å informere folk om hva som kan beskytte leddene i fremtiden. Det er for øyeblikket ingen medisiner mot leddgikt, og du kan uansett ikke gi sunne mennesker medisiner, og derfor er kosthold et trygt alternativ, sier Ian Clark, leder av studien og professor ved University of East Anglia (Les mer om studien her!).

Sulforafan frigis når du spiser grønnsaker som rosenkål og kål, men spesielt brokkoli.

Tidligere studier har også vist at sulforafan har egenskaper som kan forebygge kreft, i tillegg til at det kan virke betennelsesdempende. Dette er imidlertid den første studien som ser på effektene på leddgikt.

LES OGSÅ: Kan være tegn på alvorlig sykdom

MANGE FORDELER: Tidligere studier har også funnet en sammenheng mellom grønnsaken og lavere risiko for kreft, i tillegg til at den kan virke betennelsesdempende. Foto: Thinkstock.com
MANGE FORDELER: Tidligere studier har også funnet en sammenheng mellom grønnsaken og lavere risiko for kreft, i tillegg til at den kan virke betennelsesdempende. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Det viktigste er å forebygge mot sykdommen

Forskerne - som også så på effektene hos mennesker og kuer - oppdaget at sulforafan stopper et molekyl som er en av hovedårsakene til at det oppstår betennelse.

De ønsket deretter å finne ut om kroppen klarte å ta opp store nok mengder til at det var effektivt mot sykdommen, og de foreløpige resultatene er veldig lovende.

– Selv om kirurgi er veldig effektivt, er det ingen løsning. Når du først har fått leddgikt, er det veldig viktig at du kan bremse ned utviklingen. Forebygging og en endring av livsstil, som for eksempel kosthold, kan være den eneste måten å gjøre det på, sier Clark.





Foreløpig har de sett svært positive resultater på de tre modellene de har testet ut, og håper nå at de kan bevise at det fungerer på menneskser.

Forskere ved School of Biological Sciences og Norwich Medical School jobber nå sammen, og i en liten studie skal de se nærmere på effektene av brokkoli på pasienter som venter på kneoperasjon.

Hvis dette blir vellykket, håper de på en større studie som viser effekten til brokkoli på leddene, i tillegg til den smertelindrende effekten.

LES OGSÅ: Her er risen du bør velge

Kan spille en viktig rolle i kampen mot leddgikt

Alan Silman, direktør og professor ved det britiske senteret for forskning på leddgikt, kan fortelle at de nye resultatene kan spille en svært viktig rolle.

– Inntil nå har det ikke kommet frem i studier at mat eller kosthold kan redusere utviklingen av slitasjegikt, så hvis disse funnene gjelder for mennsker, er det et stort gjennombrudd, sier Silman.

– Vi vet at trening og en sunn vekt kan redusere symptomene og redusere risikoen for at sykdommen utvikler seg, men dette viser også hvordan kosthold spiller en rolle.

Han er også svært positiv til at det er en så hverdagslig grønnsak som brokkoli, som kan ha disse positive effektene.

LES OGSÅ: Alkohol øker risikoen for demens
Til forsiden