De siste årene har nordmenn fylt opp handlekurven med dyrere og mer eksklusive matvarer, krona er sterk og røykeloven får nikotinsugne til lengte etter noe de kan putte i munnen.
Kanskje er det da naturlig at vi tygger tyggegummi som aldri før?
Alternativ til røykerne
Siden 2006 har tyggegummimarkedet opplevd en vekst på i overkant av en tredel. Her til lands tygger vi nå tyggegummi for rundt 700 millioner kroner i året.To av grunnene til at tyggissalget øker, er at det er et viktig alternativ til sigarettene og at nye tyggegummisorter har kommet på markedet, tror Knut Gartland, markedssjef i AC Nielsen.
– Tyggegummi har i løpet av de senere årene fått egenskaper som dekker nye behov med hensyn til hygiene, helse og velvære. I tillegg er det naturlig å anta at tyggegummi er et stadig viktigere alternativ for røykere, sier Gartland.
Lystige bobler
Daglig leder for Cadbury Norge, Kristoffer Ellingsen, tror noe av veksten i markedet skyldes at vi tygger tyggegummi i flere situasjoner nå enn tidligere.– Før tygget man mest tyggegummi fordi man ville rense tennene etter et måltid, eller var redd for dårlig ånde. Nå tygger mange rett og slett fordi de har lyst på det, sier Ellingsen.
LES OGSÅ:

