KLEMENTINER - IKKE MANDARINER: Svært mange nordmenn tar feil av dette. Mandarinen ble faktisk utkonkurrert på det norske markedet for 20 år siden. Foto: Getty Images
KLEMENTINER - IKKE MANDARINER: Svært mange nordmenn tar feil av dette. Mandarinen ble faktisk utkonkurrert på det norske markedet for 20 år siden. Foto: Getty Images Vis mer

C-vitamin

Nordmenn spiser seks kilo klementiner i året

Og over halvparten av inntaket skjer i forbindelse med julehøytiden.

Julen begynner faktisk å nærme seg med stormskritt, og sammen med godsaker som marsipan og pepperkaker, blir det også langt flere klementiner.

For det er faktisk det de heter - ikke mandariner, skriver Frukt.no.

Svært mange omtaler klementiner som mandariner, men de små sitrusfruktene vi kjøper på vinterstid er faktisk klementiner. En av de største forskjellene mellom de to er at klementinene stort sett er steinfrie.

LES OGSÅ: Denne urten bør du spise mer av

Klementin - ikke en mandarin

Klementinen så først dagens lys i 1902, da presten Pierre Clément fra Algerie lyktes med å krysse mandarinen med en sitrusfrukt kalt pomerans.

Det er fortsatt usikkert hva grunnen til krysningen var, men det kan være at presten var blitt lei steinene i mandarinen. Uansett har klementinene blitt svært populære i Norge, etter at de først ankom i 1963.

Du kjenner deg kanskje igjen i; «Nja, jeg skal bare ha én til...»

Det viser seg faktisk at nordmenn spiser omkring seks kilo i løpet av året, og halvparten av dette sluker vi i desember. Da er det kanskje ikke så rart at Norge i gjennomsnitt importerer 27.000 tonn klementiner.

LES OGSÅ: Grønnsaken med uante helseeffekter

HUSK AT ENKELTE ER ALLERGISKE: Så ikke ta de med deg overalt. Foto: All Over Press
HUSK AT ENKELTE ER ALLERGISKE: Så ikke ta de med deg overalt. Foto: All Over Press Vis mer

Inneholder massevis av C-vitaminer

I likhet med mange andre sitrusfrukter, er klementinene rike på C-vitaminer - som blant annet kan forebygge rynker og alzheimers.

Den inneholder også en god del folat, som er gunstig i forhold til graviditet og generell forebyggeing av hjertesykdom.


Spis klementinene dine «au naturell», eller bruk dem som en forfriskende smak til dessert. De er også supre i fruktsalater, som kakepynt, pynt på ostefatet eller andre retter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Fet mat gjør deg sulten

Er du et klementinmonster?

Vær imidlertid litt obs på hvor du skreller fruktene dine. Det er nemlig mange allergikere som reagarer kraftig på klementinene, og spesielt når du skreller dem.

Norges Astma og Allergiforbund gir på nettsidene sine tips til hvordan du best kan skrelle klementinene så du ikke forårsaker rennende neser eller nyseanfall.

«Når du skal skrelle en klementin er det fint om du tar hensyn og forsikrer deg om at folk rundt deg ikke reagerer på frukten. Eller du kan gå litt unna, og generelt la være å skrelle på busser og trikker der det er mange folk.

Noen reagerer nemlig med host og nys og ikke minst med kløende hudreaksjoner. Å legge skrell i søppelboks med lokk kan også være til god hjelp, skriver forbundet.»

Les også: Så mye sukker er det i frukt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: