<strong>KALORIER:</strong> Noen typer nøtter har mer fett, og dermed også mer kalorier, enn andre nøtter. Vet du hvilke? Foto: Scanpix/NTB
KALORIER: Noen typer nøtter har mer fett, og dermed også mer kalorier, enn andre nøtter. Vet du hvilke? Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Nøtter

Nøttene du bør være ekstra obs på

Disse inneholder mest fett og kalorier.

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Det er ikke tvil om at nøtter er sunnere snacks enn mye annet. Men det betyr likevel ikke at det er helt blottet for kalorier. Snarere tvert imot.

Nøtter er nemlig proppfulle av fett. Og selv om det er snakk om sunne fettsyrer, kan det raskt bli for mye av det gode.

– Først og fremst bør man ikke bare tenke på nøtter som fett. De inneholder tross alt sunt fett, i tillegg til masse fiber, mineraler og blant annet vitamin E. De er egentlig som smakfulle vitaminpiller, sier diabetessykepleier og kostveileder ved Dr. Fedon Lindberg’s klinikk, Hege Hasler Barhaughøgda til KK.no.

Når det er sagt er det likevel verdt å merke seg at noen typer nøtter har mer fett, og dermed også mer kalorier, enn andre nøtter.

Og dersom du liker å dykke ned i nøtteskålen til kveldsfilmen kan det være greit å vite hvilke som raskest kan fylle opp dagens kalorikvote.

LES OGSÅ: Spis nøtter - hver eneste dag

Mandler er det beste valget

– De nøttene som troner på toppen med høyest innhold av fett, og derfor også med flest kalorier, er macadamianøtter, pekannøtter og paranøtter, forteller hun.

Disse er altså de du bør være mest forsiktig med å ikke spise for mye av på én kveld. Men disse nøttene er ofte også litt dyrere enn en rekke andre nøtter – heldigvis, kan man kanskje si.

<strong>DE VERSTE OG BESTE:</strong> Alle inneholder de gode næringsstoffer og sunt fett, men macadamia, paranøtter og pekannøtter har det høyeste innholdet av fett og kalorier. Foto: Scanpix/NTB
DE VERSTE OG BESTE: Alle inneholder de gode næringsstoffer og sunt fett, men macadamia, paranøtter og pekannøtter har det høyeste innholdet av fett og kalorier. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

– I kategorien under finner du valnøtter. De er også svært fettrike, men noe av dette fettet er faktisk omega-3, som er svært sunt for oss. Jeg vil derfor si at det er fint å få i seg litt valnøtter, så lenge det ikke blir for mange, forklarer kostveilederen.

Etter valnøttene kommer hasselnøtter, som inneholder mye av det sunne enumettede fettet. 

– De mest kalorifattige nøttene er pistasjnøtter, peanøtter og cashew. Peanøtter og cashew er ganske like når det gjelder næringsstoffer og kalorier, og begge inneholder mye proteiner, men også en del karbohydrater, forteller hun.

Overraskende nok er det likevel ikke disse nøttene Barhaughøgda anbefaler aller mest.

– Jeg vil først og fremst trekke frem mandler som et svært godt valg. Mandlene har en fin sammensetning av næringsstoffer. De er rike på både fiber og proteiner, men inneholder lite karbohydrater og også færre kalorier, påpeker hun.

De tre nøttene du bør velge

Selv om noen nøtter har mer kalorier enn andre behøver du ikke kutte dem helt ut. Denne kunnskapen kan du bruke til å komponere din egen blandede nøtteskål.

LES OGSÅ: Mandler kan hjelpe deg å holde vekten

<strong>MANDLER:</strong> Mandler har en god sammensetning av næringsstoffer og mindre kalorier, og er derfor det beste valget du kan ta. Foto: Scanpix/NTB
MANDLER: Mandler har en god sammensetning av næringsstoffer og mindre kalorier, og er derfor det beste valget du kan ta. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

– Det er fint å sette sammen litt ulike nøtter slik at du kan dra nytte av alle de gode næringsstoffene. Da vil jeg anbefale mest mandler, litt valnøtter og hasselnøtter for å få i seg litt av det gode fettet, og eventuelt ha med et par stykker av de mest fettrike, anbefaler Barhaughøgda.

Av de mest fettrike kan paranøtter være et godt valg. Disse er nemlig rik på selen, som er et næringsstoff vi får i oss lite av ellers i kostholdet vårt. 

Men uansett hvordan du setter sammen din nøtteskål bør du likevel huske på at en håndfull nøtter om dagen er passende mengde.

– Det er supert å bruke nøtter som en erstatning for et mellommåltid, for eksempel sammen med en frukt. Spiser du derimot nøtter i tillegg til alle dagens måltider kan det raskt bli for mange kalorier i løpet av en dag, forklarer hun.  

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer