MÅL MIDJEN FREMFOR BMI: Et midjemål som er under halvparten av høyden din indikerer at vekten din er sunt fordelt på kroppen. Foto: PantherMedia / Martina Ebel
MÅL MIDJEN FREMFOR BMI: Et midjemål som er under halvparten av høyden din indikerer at vekten din er sunt fordelt på kroppen. Foto: PantherMedia / Martina Ebel Vis mer

Bmi

Ny målemetode som er enklere enn BMI

Det er midjen og magefettet du skal følge med på, sier forskere.

BMI er en indeks som angir forholdet mellom vekt og høyde.

Målemetoden blir hyppig brukt i helsevesenet for å gi en indikasjon på hvor sunn kroppsvekt en person har.

BMI = vekt / (høyde x høyde). En person som veier 80 kilo og er 180 cm høy vil altså ha en BMI på 24,69 (80/1,8 x 1,8).

LES OGSÅ: Regn ut din BMI her

Metoden kommer til kort

Verdens Helseorganisasjon anbefaler en BMI på mellom 18,5 og 25. Målemetoden har fått noe pepper, for den forteller jo ingenting om vektfordelingen i kroppen.

Hvor mye av det som veies er muskler og beinmasse? Og hvor sitter egentlig fettet?

Helseeksperter er enige om at fett som samles rundt og i mageregionen er av det usunne slaget. Fett på rumpe og lår utgjør ikke like stor helserisiko.

BMI-måling kommer altså til kort når det gjelder å gi en indikasjon på om kroppsfettet ditt er sunt fordelt.

Nå lanserer imidlertid britiske forskere en ny målemetode som gjør nettopp dette. Og - den er langt enklere å bruke.

LES OGSÅ: Slik tar du knekken på magefettet

Høyde- og midjemål er det som teller

Forskere ved Oxford Brookes University i Storbritannia gransket målinger som ble gjort av både BMI og høyde-/midjemål av pasienter på 1980-tallet.

20 år senere kunne dødsfall i pasientgruppen i langt større grad knyttes til stort midjemål i forhold til høyde, framfor høy BMI.

Forskerne mener derfor at målinger av forholdet mellom høyde og midjemål på et tidlig stadium gir en langt bedre pekepinn om helserisiko enn BMI gjør.

For eksempel kunne de se at en 50-årig kvinne med et høyde-/midjeforhold på 0,8 i gjennomsnitt ville leve 8,2 år kortere enn medsøstre med en smalere midje.

LES OGSÅ: Derfor bør muffinmagen bort

Slik måler du måler høyde-/midjeforholdet ditt

Som sagt, dette er veldig enkelt: du deler rett og slett midjemålet ditt på høyden din.

Resultatet av målingen bør ikke bli mer enn 0,5, hvilket betyr at midjemålet bør ikke være mer enn halvparten av høyden. Er det høyere kan det ifølge de britiske forskerne innebære en risiko for helsen din.

Begrepet eple- og pæreform blir ofte brukt for å beskrive fasongen på kvinnekroppen. Og pæreformen, altså den som betegner en bred rumpe og smal midje, er på retrett.

Nyere studier har vist at epleformen er den mest vanlige blant kvinner i dag, og i gjennomsnitt har livvidden økt med rundt 15 centimeter siden 1950-tallet.

Helseskadelig med mye magefett

Tidligere studier har vist at for mye magefett kan være mer skadelig enn overvekt. Blant annet økes risikoen for hjerte- og karsykdommer betraktelig.

Er du en av dem som sliter med dette, og lurer på hvorfor fettet legger seg akkurat der? Det kan du lese mer om her!

Ønsker du å gjøre noe med det, har KK.no tidligere skrevet flere saker om sunne fremgangsmetoder. Tips og råd får du i denne saken!