EN GOD START PÅ DAGEN: - Å trene tidlig på dagen, altså før lunsjtider, gjør at du trolig har mer energi til å legge inn i økten, sier ekspert. FOTO: NTB scanpix
EN GOD START PÅ DAGEN: - Å trene tidlig på dagen, altså før lunsjtider, gjør at du trolig har mer energi til å legge inn i økten, sier ekspert. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Ny studie: Morgentrening er spesielt bra for deg som vil ned i vekt

Men hvordan klare å komme seg opp av senga?

Enten du er et A-menneske som hopper opp av senga om morgenen, eller et B-menneske som trykker på slumreknappen utallige ganger før du klarer å stå opp, så høres kanskje ikke en treningsøkt på morgenkvisten særlig fristende ut. Spesielt ikke i regn og kaldt høstvær, eller hvis du ble sittende oppe litt for lenge kvelden før.

Nå viser en ny studie at det likevel kan være greit å komme seg opp av senga og trene før lunsj. Studien tok for seg 100 overvektige deltakere som trente til de hadde forbrent 600 kalorier, fem ganger i uken. Etter 10 måneder hadde nesten alle gått ned i vekt, men de som opplevde størst vekttap var de som trente før klokken 12 om formiddagen.

Studien viste også at de som trente tidligere på dagen generelt var mer aktive i løpet av dagen, og spiste litt mindre enn de som trente senere på dagen.

LES OGSÅ: Kickstarter man forbrenningen ved å trene tidlig om morgenen?

God start på dagen

- Jeg har litt tro på at noe av effekten morgentrenere kan få, er en god start på dagen som tilrettelegger for tidlig våkenhet og mer bevegelse totalt sett i løpet av dagen. Tidlig aktivitet stimulerer også appetitten, og man blir bedre til å raskt komme inn i en regelmessig måltidsrutine gjennom dagen, blant annet med frokost og lunsj.

Det sier Therese Fostervold Mathisen, som er PhD Førsteamanuensis ved Avdeling for helse og velferd, Høgskolen i Østfold.

Dersom man klarer sistnevnte, altså å spise mer regelmessig gjennom dagen, er det større sannsynlighet for å holde seg til et fornuftig kaloriinntak.

- Man unngår store middagsmåltider eller kontinuerlig «sug» etter noe på kvelden, som kan gjøre at man småspiser mye mer, sier hun.

LES OGSÅ: Å trene sent kan gjøre det vanskeligere å sovne

FØLES BRA: De fleste vil oppdage at etter de første 5 minuttene av morgenøkten, føles alt bare bra og du er våken, pigg og klar.
FØLES BRA: De fleste vil oppdage at etter de første 5 minuttene av morgenøkten, føles alt bare bra og du er våken, pigg og klar. Vis mer

LES OGSÅ: Slik blir du en morgentrener

Fordel å trene før lunsj

- Å trene tidlig på dagen, altså før lunsjtider, gjør at du trolig har mer energi til å legge inn i økten. Dersom du trener etter klokka 15 kan det resultere i at du trener rett etter jobb, når du egentlig er litt sliten og i alle fall sulten, forklarer Fostervold Mathisen.

Da klarer du ofte ikke å ta i på like høyt nivå og holde samme intensitet i treningen.

- Med høyere intensitet kan man få bedre utbytte i det lange løp, blant annet bedre kondis, som gjør at hvileforbrenningen øker mer, sier hun.

For selv om forskjellen er liten, viser altså den nye studien at personer som trener om morgenen går mer ned i vekt enn personer som trener senere på dagen.

- Det er viktig å påpeke at dette er en liten studie, og mest sannsynlig er det mange andre faktorer som spiller inn. Forskerne har for eksempel kommentert at de som trente om morgenen generelt var mer aktive gjennom dagen og spiste litt mindre enn de som trente senere på dagen. Dermed tenker jeg det ikke er helt riktig å si at personer som trener om morgenen går mest ned i vekt.

Det sier Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Roede.

Steenbuch Lied mener at mange vil yte mer om de trener om ettermiddagen, når kroppen har bedre tilgjengelighet av næringsstoffer.

- Så mitt råd er å trene når man føler seg mest opplagt, da presterer man bedre. Og husk at den viktigste og mest virkningsfulle treningen, er den som det faktisk blir noe av, sier hun.

LES OGSÅ: Morgentrening: Bør du trene på tom mage?

Slik kommer du deg opp av senga

Fostervold Mathisen gir 6 gode råd for å klare å trene tidlig på dagen, altså en morgenøkt før jobb:

1. Legg treningsklærne klar dagen før, slik at du er klar til å «hoppe i det» om morgenen.

2. Gi deg selv noen ekstra minutter til å våkne skikkelig, kanskje en kopp kaffe også.

3. IKKE ta den indre dialogen om du orker eller ikke når vekkerklokka ringer. Da taper du. Kjør autopilot, uten å prøve å føle om det er rett eller ei.

4. De fleste vil oppdage at etter de første 5 minuttene av morgenøkten, føles alt bare bra og du er våken, pigg og klar.

5. Erfaringen etterpå er det som skal styrke troen på at du orker å gjenta det hele flere morgener. Du er skikkelig våken og klar når de andre er litt trege og trøtte om morgenen på jobb/skole. Du er skikkelig fornøyd med deg selv. Du oppdager plutselig at du har et hav av tid på ettermiddagen etter jobb, når du ikke må avsette tid til trening.

6. Husk å alltid tilrettelegge for frokost rett etter økten – fyll på energi så du restituerer godt til neste økt. Og så hjelper det på humøret – en sliten, tom kropp og sulten mage er ikke hyggelig å møte på ...

LES OGSÅ: Nå er morgentrening ekstra lurt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: