Slank

Nyt deg slank

Kutt kalorier fra måltidet uten å spise mindre eller kjedeligere. Se 20 tips som virker.

Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert










Fett til slutt

Vi tenker ofte på stekte grønnsaker som en mager rett. Men enkelte grønnsaker, som auberginer og sopp, suger opp oljen fra stekepanna, og gjør resten av grønnsakene tørre. Prøv heller å dampe disse grønnsakene for seg, før de tilsettes resten. Bruker du en wok, unngår du at det setter seg fast i bunnen. Når retten er nesten ferdig, heller du over to teskjeer extra virgin olivenolje, litt sitronsaft, kvernet pepper og litt salt.

Dropp smør på brødet

Ber du om å få sandwichen uten majones eller smør, er det mange kalorier spart.
  • Lette valg på café

  • Bli smart på dressing

    Dropp rømmebasert dressing og bruk heller balsamicoeddik på salaten.

  • Tips for grønnsak-hatere
  • Slank med saus og sjokolade
  • Bryt uvanene!

  • Mindre butterdeig

    Gjør som barna, og spis bare frukt - eller grønnsaksfyllet når du spiser pai ute. Når du lager pai, vær gjerrig med den fete butterdeigen og raus med grønnsaksfyll og eggestand. Da får du en mer balansert rett, som smaker like godt.
  • Maten som brenner fett

  • Bland ut juicen

    Bland juicen 50/50 med rent vann eller vann med kullsyre.

  • Her spiser du 76 % mer
  • Bli mett på mindre
  • Alltid mett - like lett

  • Avhengig av brus?

    Få i deg færre søte drikker, som brus, saft eller lignende. Personer som drikker en halvliter brus daglig, kan gå ned hele 11 kilo på ett år ved å kun bytte til lightbrus.

    Finn barnemenyen

    Når du bestiller is eller dessert, velg barnestørrelsen. Du får den deilige smaken og det lille dessertkicket, uten at du blir stappmett.
  • Fy-maten du trygt kan spise

  • Velg skummet


    Lag potetmos med skummet melk eller kraft i stedet for fløte. Tilsett en skje smør når potetmosen er nesten ferdig i stedet for å mose potetene i en diger klatt.

    Deilige hamburgere

    Når du lager hamburgere eller kjøttkaker, er det supert å spe kjøttet med sjampinjonger eller annen sopp. De inneholder lite kalorier, men tar til seg mye smak fra krydder og kjøtt.
  • Slank uten sult

  • Start måltidet lett


    Begynn med salater, grønnsaker og supper, mens kjøtt og mat med høyt stivelsesinnhold tas til slutt.

    Ekstra grønt

    Lag spaghettisausen eller lasagnen selv med tomater, løk, paprika, squash og andre grønnsaker du liker, framfor å lage den vanlige varianten med kjøtt.

    Kutt fløten

    Bytter du ut den kremede suppa som inneholder fløte og rømme med en kraftbasert eller tomatbasert variant er dette en enkel måte å kutte fettinntaket på.

    Kloke bakevalg

    Når du baker selv, lag muffins som er litt mindre enn de du pleier. Gjør også smarte valg underveis. Lag eplekaken med ekstra mye epler, og bytt ut sukker med honning.
  • Unngå å bli vinterfeit

  • Lettere melk

    Bruk skummet eller ekstra lett melk i kakaoen, teen og kaffen framfor helmelk.

    Tenk tilbredning

    Grill eller bak kylling og fisk i folie framfor å steke maten. Og damp grønnsaker i sitron og urter framfor smør. Kok egget i stedet for å steke det. Hvordan maten blir tilberedt har ofte mye å si for hvor kaloriholdig den er. I mange retter kan du ruke litt mindre smør eller olje enn matoppskriftene sier.

    Vann med vin

    Drikk hvitvinen din som en wine cooler, det vil si at du blander to tredjedeler vin med en tredjedel kullsyreholdig vann. Det forebygger bakrus og gir færre kalorier.
  • Slik blir du mindre full

  • Stek mindre

    Å grille, koke eller tilberede maten i ovnen er alle sunne metoder som ikke krever ekstra fett. Unngå stekepannen så ofte som mulig. Hvis du bruker den, ikke stek maten i unødvendig mye fett.

    Lag din egen frokostblanding

    Ferdigkjøpte müsli- og frokostblandinger er ofte skjulte kaloribomber. Lag din egen, så er du sikker på hva du får i deg av sukker.
  • Jeanette Roedes beste oppskrift

  • Dropp pepperoni og skinke

    Pizza kan være en ekstremt usunn rett, er du en ekte pizzaelsker trenger du ikke ofre yndlingsmaten din. Med noen få smarte grep kan du spare mange kalorier her.
  • Bestill pizza med vegetarisk fyll eller sjømat.
  • Be om tynn, italiensk bunn framfor den tykke, amerikanske varianten.
  • Spør om kokken kan droppe den ekstra spruten med olivenolje.
  • Om mulig, be om å få pizzaen din med lite ost.

    Velg rent kjøtt

    Kjøttdeig inneholder mye fett. Velg helst hvitt kjøtt eller rent kjøtt fra okse eller svin.












    Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
    Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
    Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
    Foto: www.imagesource.comAll Over Pr
    Foto: www.imagesource.comAll Over Pr Vis mer
    Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer