Måtehold

Nyt en femretters uten å overspise

Seks triks som hjelper deg med å ikke overdrive matinntaket når du ute på restaurant.

SPIS DET BESTE: Likte du ikke rett nummer to så godt? Spar kaloriene til de fire neste rettene, heller enn å bruke opp kalorikvoten på maten som ikke imponerer deg.  Foto: Thinkstock
SPIS DET BESTE: Likte du ikke rett nummer to så godt? Spar kaloriene til de fire neste rettene, heller enn å bruke opp kalorikvoten på maten som ikke imponerer deg. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du prøver å begrense kaloriinntaket, men på restaurant over en tre-, fire- eller femretters middag er det ikke så lett. Tina Haupert på helsenettstedet Health.com har noen forslag til løsning.

1. Dropp brødkurven

Det er nok å putte i munnen etter at forretten har kommet på bordet. De minuttene du venter på maten, trenger du ikke bruke på å fylle magen med mettende og kaloririkt brød. Ikke kast bort kaloriene på noe så uspennende.

2. Start forsiktig.

Spis sakte og ikke føl at du må spise opp hele forretten. Eller den andre, hvis du har flere forretter. Unngår du å spise deg halvmett før du er halvveis i måltidet, kan du nyte de neste tallerknene mer.

LES OGSÅ: Her er øyeblikkene du går opp i vekt

3. Fyll opp med næringsstoffer

Spis først og mer av de tingene som har gode næringsstoffer og vitaminer. De tingene som ikke er like sunne kan du forsøke å spise litt mindre av.

4. Vær selektiv

Etter å ha smakt et par biter av en ny rett, og ikke føler at dette virkelig var verdt det - så ikke spis mer. Legg ned gaffelen og vent på den neste retten. Ingen vits i å kaste bort kalorier på noe som ikke er fantastisk, spesielt når måltidet inneholder så mange flere muligheter.

LES OGSÅ: Slik unngår du å stappe innpå

5. Gå fra bordet

Midt i måltidet kan du gå fra bordet en tur. Det er lettere å vurdere hvor sulten du er uten en tallerken full av mat foran deg. Ta en tur på toalettet eller utenfor restauranten for å kjenne etter hvor sulten du egentlig er.

6. Hold av plass til desserten

Desserten er de flestes favoritt. Ha som mål for måltidet å legge litt bånd på deg selv slik at du er i stand til å nyte den uten å føle deg altfor mett. Det er lettere å spise litt mindre gjennom hele måltidet når du vet det venter en søt avslutning.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer