Pasta

Nyt pasta med god samvittighet

Glem lavkarbo - med disse tipsene kan du fortsatt nyte favorittmiddagen.

KOS DEG: Så fremt du velger riktig pastavariant og dropper de feteste sausene, er det ingen grunn til at du ikke skal kunne kose deg med pastaretter en gang i blant.  Foto: KK
KOS DEG: Så fremt du velger riktig pastavariant og dropper de feteste sausene, er det ingen grunn til at du ikke skal kunne kose deg med pastaretter en gang i blant. Foto: KK Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ingen grunn til panikk – pasta kan faktisk være sunt! Det gjelder bare å velge riktig type.

Start med å velge en litt grovere pasta, altså en med fullkorn. Når du skal velge fullkornsprodukter, bør du kikke på ingrediensene. I tillegg til å sjekke saltinnhold, fettinnhold og karbohydratinnholdet, skal du ta en titt på om fiber- og proteininnholdet er blant de høyeste i hylla.

Er kostfiberinnholdet på én pakke høyere enn på en annen, er denne litt sunnere.

Fullkornpasta har ofte dobbelt så mye kostfiber som vanlig pasta, og du skal ikke kimse av ekstra kostfiber.

TOMATSAUS: Du kan enkelt lage din egen tomatsaus, som vil være langt sunnere enn de ferdigkjøpte i butikken. Velger du fullkornspasta, er du sikret en sunn, fiberrik middag.  Foto: Thinkstock
TOMATSAUS: Du kan enkelt lage din egen tomatsaus, som vil være langt sunnere enn de ferdigkjøpte i butikken. Velger du fullkornspasta, er du sikret en sunn, fiberrik middag. Foto: Thinkstock Vis mer

Bytt ut kjøttdeigen

Pasta med kjøttsaus har vært en favoritt hos barnefamilier siden 1980-tallet, men du trenger slett ikke å ha barn for å elske denne raske, enkle middagsretten. Du trenger heller ikke å ha dårlig samvittighet for å nyte den fra tid til annen.

Det finnes flere måter å gjøre den sunnere på. La oss starte med kjøttet, siden vi allerede har snakket om selve pastavalget.

For å kutte ned på fettinnholdet, kan du erstatte kjøttdeigen med karbonadedeig, skriver Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Selvsagt kan du også droppe kjøttet helt og heller gå for sjømat eller grønnsaker for en enda sunnere middag.






Dropp ferdigsausen!

Å lage din egen tomatsaus trenger faktisk ikke å ta så mye mer tid enn å varme opp ferdigsausen.

Ikke bare er det sunnere å lage den selv, siden du antagelig ikke bruker like mye salt og sukker som det ferdigvariantene i butikkene inneholder, men du har også full kontroll på ingrediensene.

For alternativer til tomatsausen, kan du også bruke pesto eller en ren grønnsakssaus. Styr unna fete fløtesauser hvis du vil kutte fettet.

Husk grønsaker

Tradisjonell bolognese inneholder både gulrot og stangselleri, så prøv å rive en gulrot eller to i sausen for å gjøre den ekstra saftig.

– Bruk gjerne én gulrot per 100 gram karbonadedeig, foreslår Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Andre grønnsaker som passer perfekt i pastasaus er løk, squash, aubergine og tomater.

Reduser mengden

Du trenger, som nevnt, ikke å droppe pastaen, men vær obs på mengden.

Erstatt en del av pastaen med grønnsaker og urter, så får du i deg massevis av vitaminer og antioksidanter i tillegg. Dessuten smaker det bedre. Bare velg grønnsaker du liker godt.

Du kan også lage puré av grønnsakene hvis du heller vil ha en mer tradisjonell tomatsauskonsistens eller lager mat til noen som ikke er så glad i grønnsaker.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer