URO: Har du lett for å bli nervøs og stressa av den minste lille ting? Angst og bekymringer kan være slitsomt, og særlig hvis du plages med det ofte. Da har du sikkert godt av å vite at noen matvarer kan ha en beroligende effekt på nervene og tankekverna. Foto: All Over PressAll Over Press
URO: Har du lett for å bli nervøs og stressa av den minste lille ting? Angst og bekymringer kan være slitsomt, og særlig hvis du plages med det ofte. Da har du sikkert godt av å vite at noen matvarer kan ha en beroligende effekt på nervene og tankekverna. Foto: All Over PressAll Over PressVis mer

Angst

Ofte stressa og nervøs?

Da bør du inkludere dette i kostholdet.

Angst, stress og urolige nerver har vi nok alle opplevd fra tid til annen. Men noen opplever slike følelser litt oftere enn andre.

Følelsene kan være vanskelig å sette ord på, og oppleves ulikt fra person til person.

Kanskje plages du av en indre uro som bygger seg opp, du føler deg nervøs og skjelven, og noen ganger også uvel og småkvalm.

Sliter du med sterk angst kan det være lurt å oppsøke hjelp hos en psykolog eller lege. Men disse følelsene kan også være naturlige reaksjoner på ting du gruer deg til eller stresser over, som et viktig jobbintervju, eller kanskje bekymrer du deg mye over økonomien.

I slike tilfeller kan det være greit å kjenne til noen triks som kan roe deg ned.

Tips til å roe nervene

Det finnes mange gode råd for å mestre stress og nerver, og forskning viser for eksempel at sex kan være en god medisin mot stress. Ja, det kan til og med hjelpe til med å roe nerver i høygir.

Men det er også enkelte matvarer som kan være til god hjelp. Vi har tidligere skrevet at sitrusfrukters høye innhold av C-vitamin kan hjelpe mot stress, men det finnes også en del matvarer som kan hjelpe mot angst og nerver.

Spis mer fisk

Omega-3 er som kjent en viktig fettsyre for kroppen vår, og kan hjelpe med å redusere hjerterisikoen og forlenge livet. Men nå har forskere funnet ut at denne fettsyren også kan bidra til å dempe angst.

I en studie fra Ohio State University ble en gruppe studenter gitt et tilskudd av omega-3 fettsyre, mens en annen gruppe fikk en placebo pille. Blant studentene som fikk omega-3 så de en 20 prosent reduksjon i angst i forhold til kontrollgruppen.

Medforfatter av studien, Martha Belury har likevel uttalt at hun ikke oppfordrer folk til å løpe ut for å kjøpe kosttilskudd, men heller bare øke sitt inntak av omega-3 gjennom kosten.

Det er nemlig den Omega-3 fettsyren du får fra fisk som er den beste.

SUNT OG GODT: En deilig laksemiddag kan være rene gourmetmåltidet, men det er heller ikke så verst for helsa. Fisk er faktisk den beste kilden til omega-3. Og denne fettsyren hjelper ikke bare mot fysiske problemer, den kan også bidra til å dempe angst. Foto: Thinkstock.com
SUNT OG GODT: En deilig laksemiddag kan være rene gourmetmåltidet, men det er heller ikke så verst for helsa. Fisk er faktisk den beste kilden til omega-3. Og denne fettsyren hjelper ikke bare mot fysiske problemer, den kan også bidra til å dempe angst. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Ta en kopp te

Kamille har blitt utnyttet for sine naturlige helbredende egenskaper siden oldtiden. En kopp kamillete blir brukt både som lindrende medisin mot magesmerter og halsbrann, men også som et alternativ til sovemedisin.

Denne teen lages nemlig på kamilleurten som er kjent for å ha en beroligende effekt.

Moderne vitenskap har også åpnet øynene for denne urten, som blir stadig mer populær. I en liten studie fra 2009 ble mennesker med mild til moderat angstlidelse behandlet med kamilleekstrakt, og forskerne kunne dokumentere en beskjeden forbedring av angst.

Kamille-te er riktignok ikke den eneste teen med gode bivirkninger. Grønn te skal kunne forebygge kreft og være godt for både kolesterolet og vekta, og er derfor kanskje tidenes superdrikk.

Ifølge en studie fra 2011 skal grønn te også kunne være behjelpelig i angstfremmende situasjoner, takket være dens rike innhold av aminosyren L-theanine. Denne aminosyren skal ha en beroligende virkning, men du må nok drikke ganske mange kopper for at det skal ha tydelig effekt.

Få nok B-vitaminer

Egg er noe av det beste du kan spise før en hard treningsøkt. Men egg er ikke bare proteiner, det er nemlig langt flere grunner til at egg er sunt. De er blant annet en av naturens rikeste kilder til kolin, som er et viktig B-vitamin for hjernens helse.

For at hjernen skal kunne fungere optimalt trenger den et bredt spekter av B-vitaminer, og dersom den får for lite kan vi oppleve effekter som forvirring, irritabilitet og angst.

Det er derfor viktig å få i seg nok B-vitaminer, og helst fra flere enn én kilde. I tillegg til egg, er også biff, svinekjøtt og sitrusfrukter rike på ulike B-vitaminer.

SPIS EGG: Egg er en fantastisk matvare som inneholder nesten alle næringsstoffene som kroppen trenger. Deriblant kolin, som er et viktig B-vitamin for hjernens helse. Foto: Thinkstock
SPIS EGG: Egg er en fantastisk matvare som inneholder nesten alle næringsstoffene som kroppen trenger. Deriblant kolin, som er et viktig B-vitamin for hjernens helse. Foto: Thinkstock Vis mer

Spis mer yoghurt

Markedet er fullt av melkeprodukter med såkalte probiotiske melkesyrebakterier som skal skape et godt miljø i tarmen. Dette er en sunn bakteriekultur som lever i tarmen og beskytter deg mot de skadelige bakteriene som kan dukke opp. Men det er flere grunner til å få i seg melkesyrebakterier.

Ifølge en irsk studie fra 2011 kan disse melkesyrebakteriene også ha en positiv innvirkning på hjernen. Forskerne matet probiotiske bakterier fra yoghurt til mus og oppdaget en reduserert atferd forbundet med stress, angst og depresjon.

Studiens forfatter kalte disse funnene for «oppmuntrende» i et intervju med NPR, men advarte om at videre forskning er nødvendig.