IKKE SÅ USUNT SOM DU TRODDE: En ny rapport viser at øl ikke nødvendigvis er så fetende som du trodde.  Foto: Thinkstock.com
IKKE SÅ USUNT SOM DU TRODDE: En ny rapport viser at øl ikke nødvendigvis er så fetende som du trodde. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Kosthold

Øl gjør deg ikke feitere

- Dropp cappuchinoen og unn deg en øl, sier kostholdseksperten.

Publisert
For å spare kalorier, er det flere og flere kvinner som sløyfer øl til fordel for vin og sprit.

Men en ny rapport viser at øl ikke gir noen negativ effekt ved moderat inntak, skriver Dailymail.

– Dropp cappuccino og ta deg en øl, sier lege og kostholdsekspert Dr. Kathryn O’Sullivan til nettsiden.

Hun har over 20 års erfaring i kostholdsbransjen og har lenge forsket på forholdet mellom alkohol og overvekt. Hun mener at hun ikke kan se en sammenheng mellom overvekt og et moderat inntak av øl.

LES OGSÅ: Nesten like kaloririkt som sjokoladepålegg

UNN DEG EN ØL ELLER TO: Kutt ut de overflødige kaffekoppene så kan du ta deg noen pils med god samvittighet når fredagen kommer. Foto: Getty Images/Hemera
UNN DEG EN ØL ELLER TO: Kutt ut de overflødige kaffekoppene så kan du ta deg noen pils med god samvittighet når fredagen kommer. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

God grunn til å drikke øl

I rapporten skriver hun at du kan spare deg for over 500 kilokalorier i uken på å bytte ut to vinglass med to halvlitere.

Forskning sier at over 50 prosent av kvinner ikke aner hvor mange kalorier det er i vin og øl, men at de som oftest undervurderer øl.

Men det er ikke nødvendigvis så lurt. Ifølge O'Sullivans inneholder en halvliter lagerøl på fire prosent 96 kalorier, mens 175 milliliter rødvin på 13 prosent inneholder hele 139 kalorier.

Og sammenligner du øl med andre matvarer og alkoholholdige drikker, inneholder det faktisk svært lite ugunstige stoffer.

Videre i rapporten til O'Sullivans står det også at øl inneholder mindre kalorier og fett enn samme mengde vin, bananer, potetgull og cappuchino.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Øl eller hvitvin, hva bør du velge?

Sunne ingredienser med gode helseeffekter

Ikke bare inneholder øl lite kalorier, men drikken kan også by en del andre helseegenskaper.

– Øl inneholder fiber som balanserer fordøyelsen din. Det inneholder også vitaminer som bidrar til et variert kosthold, og antioksidanter som kan redusere muligheten for å få benskjørhet, skriver O'Sullivan.

Gjæren som brukes i bryggingen inneholder flere gode stoffer som ender i glasset. Blant annet magnesium, selen, kalium, fosfor, biotin og vitamin B.

I tillegg skal øl kunne gjøre deg mer glad ettersom drikken senker stressnivået. Innholdet av riboflavin og nikotinsyre har også en søvndyssende effekt, som kan få deg i søvn.

LES OGSÅ: Velg riktig drikke - spar på kaloriene!

INGEN SAMMENHENG: Ølmage er et vidt begrep som beskriver for stort inntak av kaloririk mat. Det er ikke spesielt for øl, forteller kostholdsekspert Tine Sundfør. Foto: Anita Sælø
INGEN SAMMENHENG: Ølmage er et vidt begrep som beskriver for stort inntak av kaloririk mat. Det er ikke spesielt for øl, forteller kostholdsekspert Tine Sundfør. Foto: Anita Sælø Vis mer

Inneholder mindre kalorier enn brus

– Jo sterkere alkoholinnhold det er i det du drikker, desto flere kalorier er det. Hvis du koser deg med et par halvlitere med pils til grillmaten en sommerkveld, får du i deg 400 kilokalorier. Drikker du tilsvarende mengde brus, svelger du faktisk unna 420 kilokalorier, sier Camilla Andersen som er ernæringsfysiolog og daglig leder på nettstedet Somebody.no.

En sammenligningsfunksjon på Somebody.no viser faktisk at du kan spare kroppen din for 3,1 kilo i løpet av et år, bare ved å erstatte et par halvlitere med brus til alkoholfritt øl.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge dette ølet



Gjelder ikke for Norge

Kostholdsekspert Tine Sundfør støtter O'Sullivans teori om at øl ikke gir ølmage, men kritiserer forskningen i forhold til norske standarder.

– I Norge er et standard vinglass på 125 milliliter, ikke 175. Sammenligner du det som er riktig i Norge, nemlig 125 milliliter vin mot en halvliter øl, er vin mer kalorifattig som enhet. Men når sant skal sies, så er det mest riktig å måle og sammenligne kaloriinnholdet med desiliter, forteller Sundfør til KK.no.

– En desiliter øl inneholder cirka 40 kalorier, mens en desiliter vin inneholder 70 kalorier, sier hun.

Men Sundfør understreker at det må inntas med måte, siden det meste blir usunt for kroppen hvis det blir for mye av det gode.

LES OGSÅ: Dette bør du kutte fra tallerkenen

VIL DU NED I VEKT? Begrens det totale kaloriinntaket ditt. Du må ikke nødvendigvis kutte ut alkoholen! Foto: Thinkstock.com
VIL DU NED I VEKT? Begrens det totale kaloriinntaket ditt. Du må ikke nødvendigvis kutte ut alkoholen! Foto: Thinkstock.com Vis mer

Det verste er ikke nødvendigvis alkoholen

Som kjent er det ikke alltid så lett å begrense seg, og Sundfør kan fortelle at veldig mange glemmer noe veldig viktig når det kommer til inntak av alkohol - når vi drikker så spiser vi mer.

– Når vi drikker alkohol er det lettere å ty til usunn mat. Du spiser gjerne mer chilinøtter og potetgull enn du ville gjort hvis du var edru, og hjernen sier at det er greit. Det er også skummelt å våkne fyllesyk - da orker du kanskje ikke den treningsøkten som var planlagt dagen i forveien, forklarer Sundfør til KK.no.

Likevel er det ikke nødvendigvis slik at den såkalte «ølmagen» skyldes inntaket av øl.

– Det vi kaller «ølmage» kan like så godt være «potetgullmage», sier sundfør.

– Menn legger lettere på seg på magen, mens kvinner legger på seg på hofter, lår og rumpe. Dette er det hormonnivået som styrer. Testosteronet sender fettet til magen, mens østrogenet sender det til de kvinnelige delene. Det er derfor menn forbindes med ølmage, ikke kvinner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Grønnsaken du bør spise oftere

Kostholdsekspertenes alkoholtips:

  • Kjøp vinflasker, ikke kartong. Da er det ikke like lett å miste kontrollen på hvor mye du har drukket på fest, og det blir ikke like lettvint å nippe litt vin i hverdagen.

  • Tenk over de flytende kaloriene i kostholdet ditt. De teller like mye som mat, men du blir ikke mett.

  • Begrens alkoholinntaket når du er på rolige sammenkomster som bryllup, bursdager og firmafester. Her er det lettere å legge på seg enn om du er på byen å danser halve natten.

  • Hold deg unna drinkene! De inneholder både høyt alkoholinnhold og sukkerholdige drikker som brus og juice.

  • Drikk vann til all slags alkohol. Da unngår du kanskje å bli fyllesyk.

  • Unngå å drikke øl før festen har begynt. Det er mye enklere å åpne en øl før middagen, enn det er å åpne en vinflaske. Unngå å kjøpe alkohol du ikke må drikke, for å fjerne fristelsene.

  • Kjøp 0,33 liters bokser av øl istedenfor 0,5. Du begrenser inntaket av alkohol og har mer kontroll på hva du drikker. Dessuten er ikke bunnslammet i en halvliter noe særlig godt uansett.

  • LES OGSÅ: Derfor er alkohol godt for hjertet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer