DROPP DETTE: Vær tøff, og gi deg selv forbud mot alt som er søtt i minst en uke. Effekten er umiddelbar. Foto: robcartorres - Fotolia
DROPP DETTE: Vær tøff, og gi deg selv forbud mot alt som er søtt i minst en uke. Effekten er umiddelbar. Foto: robcartorres - Fotolia Vis mer

Sukker

Om syv dager er søtsuget vekk!

Det skal ikke mer til før du kan fri deg fra sukkeret du krever etter jula.

Hvor mye sukker får du i deg? Holder du deg innenfor den anbefalte maksgrensen?

Hvis du ikke visste det allerede rådes vi til å få maks ti prosent av det daglige energibehovet vårt fra sukker. For en normalt aktiv kvinne på 60 kilo dreier det seg om maksimalt 180 kalorier, altså 45 gram sukker.

FRÅTSING I JULA?: Spist mye pepperkaker, drukket mye gløgg, kakao og proppet i deg sjokolade? Da er det ikke så rart om du har litt sukkerabstinenser.  Foto: Alliance - Fotolia
FRÅTSING I JULA?: Spist mye pepperkaker, drukket mye gløgg, kakao og proppet i deg sjokolade? Da er det ikke så rart om du har litt sukkerabstinenser. Foto: Alliance - Fotolia Vis mer

Sukrrik jul?

Hvis du er som de fleste har juleferien vært full av kaker og godt, og du har spist langt mer sukker enn du pleier. At vi skeier ut i en kort periode er ikke så farlig.

Problemet er om du har blitt «sukkeravhengig». Da kan det være vanskelig å venne seg av med å spise søtt nå som hverdagen er tilbake igjen.

Svært mange kjenner til søtsuget som ofte kommer snikende mellom lunsj og endt arbeidsdag, når energinivået er på bunn. Eller lysten på noe godt som melder seg straks du er ferdig med middagen og har rigget deg til foran tv'en.

For sukker er avhengighetsdannende. Det er fordi sukker gir deg en rask blodsukkerstigning, noe som igjen gir deg et midlertidig energikick. Les mer om hva som faktisk skjer i kroppen når du spiser sukker her.





KUTT UT ALT: For å venne deg av med sukkeravhengigheten, er du faktisk avhengig av å kutte ut ALT av sukker! Foto: Thinkstock
KUTT UT ALT: For å venne deg av med sukkeravhengigheten, er du faktisk avhengig av å kutte ut ALT av sukker! Foto: Thinkstock Vis mer

Kutt ut alt!

Det finnes en veldig enkel måte å bli kvitt dette søtsuget på. Det er å kutte ut sukkeret fullstendig. Ja, det høres kanskje drastisk ut, men det er mest effektivt og «smertefritt» - omtrent på samme måte som at det er bedre å rive av et plaster raskt.

Å trappe ned gradvis er veldig vanskelig. Hvis du er i den situasjonen at du ikke klarer å la være å spise noe søtt hver eneste dag, vet du at det skal veldig mye viljestyrke til for å bare spise et par små biter av sjokoladeplaten, eller bare ta ett vaffelhjerte fra vaffelfatet i kantina.

- Det kan være lurt å ta en brutal overgang til hverdagen etter en jul full av søtt. Det kan føles tøft de første dagene, men det er veldig effektivt for å kvitte seg med søtsuget. Jo raskere du kutter, jo raskere vil kroppen venne seg til at den ikke trenger det, sier ernæringsfysiolog Kari H. Bugge, som jobber hos Grete Roede AS.





LES OGSÅ: Alt du bør vite om sukker

Søtsuget forsvinner raskt

Når du kutter alt sukker, vil du i de første dagene merke det godt. Du har fryktelig lyst på noe søtt, og føler nærmest at du har abstinenser. Du kan oppleve at du blir ekstremt trøtt og kanskje også i dårlig humør.

Men hold ut - dette gir seg gradvis, og etter bare én uke vil du ikke lenger føle trangen til å spise søte saker.

Når den sukkerfrie uka er over, kan du begynne å spise litt søtt om du vil, men det beste er om du holder deg unna enda et par uker, for å bryte sukkervanen skikkelig. Det handler jo ikke bare om at du kjenner søtsuget, det handler om at du er vant til å spise noe søtt i gitte situasjoner (foran jobb-pc'en på ettermiddagen, eller foran tv'en på kvelden), og da kan det være vanen som gjør at du faller tilbake i gamle spor, ikke søtsuget i seg selv.

KUTT JUICEN: For å bli skikkelig av vent dropper du fruktjuice. Men frukt kan du spise så mye du vil. Foto: Colourbox
KUTT JUICEN: For å bli skikkelig av vent dropper du fruktjuice. Men frukt kan du spise så mye du vil. Foto: Colourbox Vis mer

Mer sensibel for søtsmak

Om du klarer å holde deg unna sukker i to-tre uker, vil du antagelig merke at når du kan spise søte saker igjen smaker alt mye søtere enn før. Du er blitt mer sensibel for sukkersmaken, og synes kanskje automatkakaoen på jobb bare smaker sukker, og ikke kakao i det hele tatt. Vafler med syltetøy blir også kvalmende søtt.

Kanskje du ikke lenger synes melkesjokolade smaker noe godt, fordi den er så søt? Prøv i så fall mørk sjokolade, som jo er en sunnere variant.



LES OGSÅ: Triksene som gjør kakaoen sunn

Hva kan du spise og ikke spise?

Å kutte sukkeret helt fra kosten er så å si umulig. Det er fordi det finnes mye sukker i ferdige produkter og halvfabrikata. Det er ikke så farlig om du får i deg sukker herfra, men det beste er altså om du lager mest mulig mat fra bunnen av, for da vet du nøyaktig hva du får i deg.

Ellers bør du kutte ut alt av godteri, bakevarer og kaker, brus, fruktyoghurt, syltetøy, honning og juice. Prøv å droppe å sukre teen eller kaffen, men om du synes det blir vanskelig, så hold deg i hvert fall til maks én sukkerbit per kopp.

Hva kan du spise for å stagge søtsuget som vil komme de første dagene? Joda, du kan spise ubegrenset med frisk frukt og nøtter. Du kan også spise tørket frukt så lenge den ikke er tilsatt sukker (dette må du sjekke i innholdsfortegnelsen). Sukkerfri tyggis og sukkerfrie pastiller er ok innimellom, men du bør ligge unna lettbrus. Da tror hjernen du får i deg sukker, og dermed klarer du ikke bli skikkelig avvent.

LES OGSÅ: For mye sukker øker kreftrisikoen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: