Omega 3

Omega 3 forlenger livet

Kan redusere faren for hjertesvikt med en tredjedel.

OMEGA 3: Forskere har funnet at et daglig inntak av omega 3-fettsyrer virker livsforlengende.  Foto: All Over Press
OMEGA 3: Forskere har funnet at et daglig inntak av omega 3-fettsyrer virker livsforlengende. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du blir kanskje ikke evig ung av å spise en omega 3-pille hver dag, men du forlenger livet ditt, mener forskere ifølge den britiske avisen Daily Express. De samme forskerne mener derfor at du bør sørge for å få i deg omega 3 hver dag.

  • Dette bør du ha i kjøleskapet

    Les mer om hva omega 3 er og hvordan det virker på kroppen på Lommelegen.no.

    Små doser også effektivt

    Fet fisk har lenge vært kjent for å kunne lindre hjerteproblemer, men nå viser det seg at kun 500 mg omega 3 fiskeolje om dagen kan redusere risikoen for personer som er friske. Og 800-1000 mg om dagen, som tilsvarer tre-fire porsjoner fet fisk i uken, anbefales for personer som er hjertesyke.

    For selv om omega 3 er en såkalt essensiell fettsyre så produseres den ikke naturlig av kroppen. I stedet må du sørge for å få denne i deg gjennom kostholdet (fet fisk som sild, tunfisk og makrell) og eller tilskudd.

    - Vi har tunge beviser fra store studier for at fiskeolje på en rekke ulike måter forebygger hjerte– og karsykdommer, sier forskeren Carl Lavie, som har ledet studien. Den har tatt utgangspunkt i mer enn 30 års forskning på feltet.

  • Her er supermaten

  • Anbefaler tilskudd og et sunt kosthold

    Men selv om tidligere studier har vist at fet fisk kan beskytte mot hjertesykdom og ulike former for kreft, så har det også kommet advarsler om at fet fisk inneholder fettløselige miljøgifter som hoper seg opp i kroppen dersom man spiser for mye. Kvinner anbefales å begrense inntaket av fet fisk til to porsjoner i uken på grunn av graviditet, amming og eventuell senere graviditet.

    Derfor kan kosttilskudd kan være avgjørende for om man får i seg nok omega 3.

    - Dette viser at omega 3 er det nærmeste vi kommer ekte supermat og at de som ikke liker fisk bare kan ta et tilskudd i stedet, sier ernæringsfysiolog Carina Norris.

    Linda Main som er leder for The British Heart Foundation kommenterer studien slik:

    - Disse funnene kan være en radikal måte å kutte antall hjerteinfarkt på, men vi må bare ikke glemme å ta omega 3 som et tilskudd til et ellers sunt og variert kosthold, sier hun til Daily Express.




    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer