VIKTIG Å SPISE RIKTIG: Det er ikke nødvendigvis mangel på trening som er årsaken til at magen buler. Mange kvinner plages av oppblåst mage, men det finnes råd for problemet. Foto: Thinkstock
VIKTIG Å SPISE RIKTIG: Det er ikke nødvendigvis mangel på trening som er årsaken til at magen buler. Mange kvinner plages av oppblåst mage, men det finnes råd for problemet. Foto: ThinkstockVis mer

Flat Mage

Ønsker du deg flatere mage?

Da bør du droppe disse matvarene ved middagsbordet. Sjekk hva du bør velge i stedet.

De fleste kvinner drømmer om en flat mage mot sommeren, men det er ikke nødvendigvis for lite trening som er årsaken til at magen buler.

Svært mange kvinner sliter med oppblåst mage, og en av hovedårsakene til at problemet oppstår er kostholdet ditt.

Blant annet er det påvist at enkelte karbohydrater kan bidra til at magen din eser, og du bør spesielt være obs på de som har et høyt innhold av sukkerarter, siden de er vanskelig å fordøye.

Men dette er ikke de eneste matvarene som kan sabotere planen din om en flat og veltrent mage til sommeren, skriver Shape.com (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Gjør du denne frokosttabben?

DENNE MATEN BØR DU UNNGÅ:

En oppblåst mage er ikke bare ubehagelig, men kan også være smertefullt.

I tillegg er det svært deprimerende å ta frem sommerbuksene, bare for å finne ut at den siste knappen ikke går igjen. Heldigvis kan løsningen på problemet bare være å bytte ut noen matvarer.

Disse bør du se opp for:

1. Brus

Ernæringsfysiolog og personlig trener, Erin Palinski, forteller at kullsyreholdige drikker som brus er en stor årsak til at magen din blåser seg opp.

- Disse drikkene kan fylle magen vår med luft som gjør at den blir oppsvulmet. Velg heller vann eller kalorifrie drikker som er rike på antioksidanter, som for eksempel grønn te, forteller hun.

2. Salt mat

Har du noen gang lurt på hvorfor du kan føle deg litt oppblåst etter et besøk på sushi-restauranten? Det kan faktisk skyldes det store inntaket av salt soyasaus. Mat med mye salt kan føre til væskeretensjon i kroppen.

- Når kroppen ikke klare å kvitte seg med overflødig væske, kan det føre til at magen blir mer oppblåst, sier ernæeingsfysiologen.

LES OGSÅ: Slik blir kosematen sunnere

3. Raffinerte karbohydrater

Som skrevet over bør du holde deg unna raffinerte karbohydrater. De som skaper mest trøbbel er hvetemel og hvit ris, ettersom de fordøyes raskt, og sender blodsukkeret og insulinnivået til værs.

- Økningen av insulinnivåene i kroppen kan bidra til økt fettlagring i mageområdet, forteller Palinski.

DENNE MATEN BØR DU SPISE MER AV:

Det kan kanskje føles som en vanskelig oppgave å styre unna alt som kan bidra til en oppblåst mage, men heldigvis finnes det også matvarer som hjelper mot problemet.

Blant annet har vi tildigere skrevet om ulike frukter, grønnsaker, urter og krydder som kan bidra til at magen din blir stabilisert igjen.

Hvis magen først er ugrei, kan du prøve dette:

LES OGSÅ: Her skjuler det seg 8 sukkerbiter

1. Yoghurt

Yoghurt er kjent for å fremme veksten av de gode bakterier i fordøyelsesystemet ditt. Denne bakterien er med på å redusere mengden av overflødig gass i tarmen.

Prøv også gresk yoghurt. Det er supert for oss kvinner fordi den inneholder dobbelt så mye protein og mye mindre sukker enn mange andre yoghurttyper.

2. Peppermynte og ingefær

Urter som peppermynte, ingefær og kamomille reduserer gass i fordøyelsessystemet. Disse urtene kan du drikke i blant annet te.

Et eksempel er å tilføye noen bite ingefær og honning i kokende vann. Også bitre urter kan hjelpe på fordøyelsessystemet selv om de ikke smaker veldig godt.

3. Fiberrike produkter

Fiber setter fordøyelsessystemet ditt i gang, og kan hjelpe mot forstoppelse som ofte er grunnen til at du føler deg oppblåst.

Ved hjelp av fiber vil fordøyelsessystemet ditt fungere lettere. Men sørg for at kroppen din ikke får sjokk av for mye fiberinntak i begynnelsen.

LES OGSÅ: Ikke dropp eggeplommen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: