Trening

Opp og hopp

Du kan forebygge sykdom med en halvtimes fysisk aktivitet hver dag. Har du råd til å la være?

Opp og hopp
Publisert
Sist oppdatert




- Vi ser en klar økning i inaktivitetsrelaterte sykdommer, sier Anita Aadland, direktør for Sosial- og Helsedirektoratets avdeling for fysisk helse .

- Det er ikke mange tiltakene som skal til for å forandre helseutsiktene dine fullstendig. Det finnes mye god forskning på dette temaet og alle peker i samme retning. Bare 30 minutter fysisk aktivitet om dagen, gir stor helsegevinst.

DETTE KAN DU GJØRE:
  • Gå.
    Gjør det til en rutine å gå en halvtimes tur om dagen. Mangler du motivasjon kjøp deg en skritteller og lag et eget gåprogram!

  • Ta trappa.
    Rutiner er viktig! Forestill deg at heis og rulletrapp ikke eksisterer. Snømåkinger styrketrening. Bruk beina, ikke ryggen til å løfte og skuffe med. En halvtimes snømåking kan være like krevende som tre kilometer løping!

  • Vask bilen for hånd.
    Du får en work out og bilen ser ut som den gjør i reklamen.

  • Lek med barna.
    Det gir gevinst for deg og for dem. Fysisk aktivitet gjør læring lettere både for barn og voksne! Husk også at barna ikke alltid må kjøres til alle aktiviteter. Gå eller sykle sammen med dem.

  • Vask huset.
    Husarbeid trenger ikke være kjedelig. Skift til treningstøy, sett på musikk og gjør husarbeidet til en treningsøkt! Med litt større intensitet enn vanlig blir huset rent og kaloriene renner av!

  • La bilen stå. Gå eller sykle til jobben! Må du bruke bil: parker bilen noen holdeplasser fra jobben, og gå resten strekningen.

  • Ha hyppig og variert sex.
    Sex frigjør endorfiner som gir deg bedre humør og mental helse! Regelmessig sex er bra for immunforsvaret. I tillegg gir et variert sexliv god fysisk gevinst.

  • Gjør øvelser foran tv-en.
    Hantler, manualer, strikker kan gi god trening hjemme i stua. Når du ikke kommer deg utpå treningssenter eller løpetur, ta deg en halvtimes treningsøkt foran favorittprogrammet!

  • Bak brød.
    Sunnere og bedre, med trim på kjøpet. Husk at deigen skal knas 15 minutter.

  • Hogg ved.
    Har du peis: ikke kjøp ferdighogget, men gjør det selv.

  • Kna.
    Gi kollegaen, kjæresten massasje. Muskelbruk for deg og velvære for mottakeren!

  • Lag en trimavtale med sjefen.
    Mosjon forebygger sykdom. Spør sjefen om å få avtale på helsestudio, bowlingsenter eller dansekurs. Kanskje dere kan starte innebandylag på jobben? Alle tjener på det!

  • Dans.
    Sett på yndlingsplata hjemme og vrikk i vei!

  • Har du hage? Bruk den.
    Lag din egen grønnsaks- urtehage! Mange muskelgrupper er i sving når du jobber i hagen, og ingenting slår egenprodusert basilikum i pastaen!


    (Kilder: Sosial- og helsedirektoratet, Infomedica.se, Aktiv livsstil)

    Opp og hopp
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer