IKKE MATLYST: Er du lei av den samme gamle frokosten? Det trenger ikke ta all verdens tid å lage noe nytt og spennende til frokost.  Foto: bertys30 - Fotolia
IKKE MATLYST: Er du lei av den samme gamle frokosten? Det trenger ikke ta all verdens tid å lage noe nytt og spennende til frokost. Foto: bertys30 - Fotolia
Frokost

Orker du ikke tanken på frokost?

Slik blir dagens første måltid litt mer fristende.

Det er ikke til å komme unna - frokost er viktig!

Som ekspertene stadig vekk minner oss på, har kroppen sterkt behov for påfyll av energi etter en god natts søvn. På tross av alle anbefalingene, er det likevel mange som dropper dagens første måltid.

Er du en av dem som aldri har matlyst på morgenen, og føler at alt bortsett fra den faste kaffekoppen er umulig å få ned?

Ifølge Anita Marie Myrvang, som er ernæringsfysiolog på Somebody.no, er det noen faktorer du bør være oppmerksom på dersom du mangler matlyst om morgenen.

- For eksempel er lite søvn en klassisk årsak til at mange føler seg småkvalme og har dårlig matlyst om morgenen. Hvis man da i tillegg til dette synes det er vanskelig å tenke ut nye frokostalternativer, og den samme gamle brødskiven frister fint lite dag etter dag, kan det være vanskelig å få i seg frokost.

- Dersom dette er ditt tilfelle, kan det være lurt å se på hvordan du kan gjøre maten mer fristende ved å bruke både nye farger og smaker, forteller hun til KK.no.

KAFFE: Er du en av dem som ikke orker noe annet enn kaffe om morgenen fordi du føler deg småkvalm. Da kan det være du sover for lite. Foto: (c) Wavebreak Media Ltd/Veer/Corbis/All Over Press
KAFFE: Er du en av dem som ikke orker noe annet enn kaffe om morgenen fordi du føler deg småkvalm. Da kan det være du sover for lite. Foto: (c) Wavebreak Media Ltd/Veer/Corbis/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Fem ting du bør ha i müslien

Alle har ulike behov

Når det kommer til om det er nødvendig å spise frokost eller ikke, mener Myrvang det er viktig å huske på at vi alle er forskjellige.

- Jeg tror det er viktig å få frem at vi er forskjellige når det er snakk om hva man «bør» og «ikke bør» gjøre når det kommer til kosthold. De lærde strides når det kommer til nødvendigheten av frokost, men én ting som er helt sikkert er at mangel på frokost kan føre til kjappe løsninger og usunn mat senere på dagen fordi man blir krisesulten og gjerne energiløs.

- Det beste er derfor om du gjør det til en vane å spise litt om morgenen, men til syvende og sist mener jeg at man kjenner seg selv og sine behov best, sier hun.

Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene bak kostholds-nettstedet Bra mat, forteller til KK.no at hvis du absolutt ikke er sulten om morgenen, så kan det være greit å vente litt med frokosten.

- For noen kan en løsning være å vente med å spise til de for eksempel er på jobb. Da blir det jo frokost, bare litt senere. Mange undersøkelser viser at frokost er gunstig både med tanke på vektregulering og følelsen av overskudd, men det kan nok være slik at vi er genetisk forskjellige, og derfor er dagens første måltid viktigere for noen enn andre, forklarer hun.

LURT Å SPISE LITT: Selv om du ikke har matlyst, kan det ifølge ekspertene være lurt å spise litt. Har du ikke spist kan dette føre til at du tyr til usunne nødløsninger.
LURT Å SPISE LITT: Selv om du ikke har matlyst, kan det ifølge ekspertene være lurt å spise litt. Har du ikke spist kan dette føre til at du tyr til usunne nødløsninger. Vis mer

LES OGSÅ: Slik gjør du smoothien enda sunnere

Lag en frokost-smoothie

Myrvang forteller at dersom du er en av dem som ikke klarer tanken på fast føde om morgenen, kan det å lage en næringsrik frokost-smoothie være en god idé.

- En smoothie inneholder mer næring enn brødskivene vi ofte tyr til. I tillegg er det en utmerket måte å få i oss frukt, bær og grønnsaker vi ellers ikke får nok av. Men det er viktig å huske på at en smoothie er ikke bare en smoothie, noen er mer mettende og næringsrike enn andre.

Til frokost anbefaler hun derfor en smoothie som metter lenge. Denne bør inneholde både fett og protein, da dette gjør at fordøyelsen går senere, blodsukkeret blir mer stabilt og metthetsfølelsen varer lengre.

- En god frokost-smoothie kan inneholde frosne jordbær, banan, soyamelk, yoghurt naturell og havregryn. Man kan også tilsette diverse pulver fra helsekostbutikken for å gjøre den ekstra næringsrik, men har man et ellers godt kosthold er dette strengt tatt ikke nødvendig.

LES OGSÅ: Steinalderbrødet som bare tar ti minutter å bake

FROKOST-SMOOTHIE: Om du er en av dem som ikke orker å spise fast føde, kan et godt tips være å lage en frokost-smoothie av ulike frukter og grønnsaker.
FROKOST-SMOOTHIE: Om du er en av dem som ikke orker å spise fast føde, kan et godt tips være å lage en frokost-smoothie av ulike frukter og grønnsaker. Vis mer

Fort gjort å lage noe godt

Har du ofte dårlig tid om morgenen og bruker dette som unnskyldningen for at du ikke får spist frokost? Ifølge Myrvang trenger ikke det å lage noe som frister og smaker godt å ta all verdens tid.

- Det er i grunn få frokoster som behøver å ta lang tid å lage. Hiv noen grønnsaker på skiva, noe müsli på yoghurten eller litt frukt på frokostblandingen, og vips så har du gjort frokosten din frisk og god på noen få sekunder. Har du lyst på noe varmt og raskt, kan du bruke den gode, gamle brødristeren eller et toastjern.

- Ellers kan man tilberede frokosten kvelden før så den ligger klar i kjøleskapet neste morgen. Man kan ta en frukt i hånden på vei ut døra, eller spise når man kommer fram til jobb eller skolen, så sant det er mulig.

I likhet med Myrvang, mener Borchsenius at du fint kan få i deg litt frokost uten å bruke masse tid.

- Det er utrolig mye lett du kan spise og drikke. Hva med en smoothie, litt skyr med korn, Tines 14-måltider, en kaffe latte og en frukt, et kokt egg og en tomat eller litt frokostblanding med melk? Det trenger ikke nødvendigvis være så komplisert, sier hun.

Til forsiden