<strong>COTTAGE CHEESE:</strong> Veldig mange har blitt stor fan av cottage cheese - som er en mager kilde til protein og kalsium. Ferskosten egner seg imidlertid til mye mer enn bare et mellommåltid med syltetøy.  Foto: azurita - Fotolia
COTTAGE CHEESE: Veldig mange har blitt stor fan av cottage cheese - som er en mager kilde til protein og kalsium. Ferskosten egner seg imidlertid til mye mer enn bare et mellommåltid med syltetøy. Foto: azurita - Fotolia Vis mer

Mat

Osten som passer til omtrent alt

Kan brukes i både supper, lasagne, smoothies, bakst og mye mer.

Publisert
Sist oppdatert

Cottage cheese - du kjenner til det, ikke sant?

Den magre ferskosten har nemlig blitt enormt populær her til lands i løpet av de siste årene - og spesielt blant de som trener mye.

Veldig mange spiser cottage cheese til mellommåltid med for eksempel syltetøy og mandler, men det viser seg at den har langt flere bruksområder enn dette. 

Visste du for eksempel at den gjør seg godt i suppe?

LES OGSÅ: Grønnsaken du bør spise i dag

Inneholder lite fett og masse proteiner

Ja, cottage cheese har helt klart fått mange tilhengere, men hva er det egentlig som gjør cottage cheese så bra for deg?

Svaret ligger naturligvis i næringsstoffene.

<strong>COTTAGE CHEESE:</strong> Ferskosten er en mager kilde til proteiner og kalsium. Den inneholder i tillegg veldig lite sukker - i noen ganger ikke noe i det hele tatt.  Foto: spline_x - Fotolia
COTTAGE CHEESE: Ferskosten er en mager kilde til proteiner og kalsium. Den inneholder i tillegg veldig lite sukker - i noen ganger ikke noe i det hele tatt. Foto: spline_x - Fotolia Vis mer

For ikke bare inneholder ferskosten veldig lite fett og minimalt med sukker (noen ganger ikke i det hele tatt - sjekk varedeklarasjonen), men den er også en god kilde til proteiner og til kalsium - som mange får i seg for lite av.

Proteinet i osten er av slaget kasein - trege proteiner, som er viktig for musklene dine.

- Cottage cheese er en god proteinkilde og egner seg godt som mellommåltid, dessert eller pålegg, uansett om man trener eller ikke, har Ina Garthe, trenings- og kostholdsekspert, fortalt i et nettmøte.

Ikke bare er det supert som et mellommåltid, men tidligere studier viser at ingredienser i osten kan redusere stress.

Cottage cheese inneholder nemlig aminosyren tyrosin, som hjelper kroppen å produsere mer noradrenalin, et stoff som gjør at vi reagerer bedre på stress. Én boks cottage cheese inneholder 1500 milligram tyrosin.

LES OGSÅ: Slik hardkoker du egg i ovnen

Slik kan du bruke cottage cheese

Cottage cheese er fremstilt av pasteurisert skummet melk som er syrnet eller tilsatt løpe - et enzym som brukes i osteproduksjonen for å skille ostestoffet og mysen i melken.

Osten har en svak, syrlig smak og egner seg til mange forskjellig retter.

I tillegg til å spise den med syltetøy gjør den seg godt på brødskiva med for eksempel skinke, i en omelett, en salat, i vegetarretter, i smoothies, bakst eller til kokte grønnsaker som gulrot, brokkoli, blomkål eller søtpotet.

Linn Fjeldstad Bergheim, produksjonskoordinator i KK og skribenten bak bloggen Veggishfairylicious, har dedisert et eget blogginnlegg til en rekke ulike måter du kan bruke cottage cheese. Her vil du garantert hente masse inspirasjon.

Her er noen av tipsene hennes:

<strong>PÅ BRØDSKIVA:</strong> Cottage egner seg til en rekke forskjellige retter. Prøv osten på brødskiva til frokost, i lasagnen, i supper eller i baksten.  Foto: Tatiana Volgutova - Fotolia
PÅ BRØDSKIVA: Cottage egner seg til en rekke forskjellige retter. Prøv osten på brødskiva til frokost, i lasagnen, i supper eller i baksten. Foto: Tatiana Volgutova - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Tacolefsene du bør velge

KALDE RETTER:

  • Tilsett i smoothies for litt ekstra proteiner - for eksempel etter trening.
  • I salaten - enten det er tunfisk, kylling eller skinkesalat, og gjerne sammen med pesto.
  • Som mellommåltid med syltetøy, frukt (f.eks melon, banan) eller bær (f.eks bjørnebær).
  • Med grønnsaker - f.eks del søtpaprika på langs og server med cottage cheese på toppen. Prøv også revet gulrot eller rødbeter og cottage cheese.
  • Som forrett - reker, cottage cheese og purreløk/rødløk og kvernet pepper.
  • Som pålegg - prøv med kyllingfilet, kalkunpålegg eller skinke og noe grønt, som agurk, paprika eller avokado.

 

VARME RETTER:

  • I omelett - perfekt for å tilsette litt ekstra protein. Du kan også ha det på omeletten etterpå.
  • I suppe - passer ypperlig til både tomatsuppe, blomkålsuppe og andre varianter.
  • Til pasta - bland hermetiske, hakkede tomater med oregano og basilikum/hvitløk sammen med kvernet pepper og cottage.
  • I vegetarretter som for eksempel kikertkaker og squashkaker.
  • I pannekaker - sjekk denne oppskriften og server med friske bær. Deilig frokost.
  • I paier og kaker - prøv for eksempel cottage cheese i ostekaken.
  • På kokte grønnsaker - f.eks brokkoli, blomkål, gulrot, søtpotet eller erter.
  • Til laks eller kylling - istedenfor rømme.
  • I lasagne - for proteinbombe av en lasagne. Kombiner gjerne med fullkornpasta.
  • I rundstykker og scones - sjekk denne oppskriften på magre scones på Melk.no.
<strong>PROTEINRIKE OG SUNNE PANNEKAKER:</strong> Lager du pannekakene litt sunnere og serverer dem med frisk frukt, har du et godt alternativ til frokosten. Foto: Thinkstock
PROTEINRIKE OG SUNNE PANNEKAKER: Lager du pannekakene litt sunnere og serverer dem med frisk frukt, har du et godt alternativ til frokosten. Foto: Thinkstock Vis mer

Så mye kan du spise

Selv om cottage cheese er aldri så godt, og passer til en rekke forskjellige retter, bør du imidlertid ikke overdrive inntaket.

Og et par bokser med ferskosten om dagen, kan bli litt mye av det gode.

- Du kan få i deg for mye av alt hvis du overdriver - uansett hvor sunt det er. Hvis du bruker cottage cheese som et mellommåltid - for eksempel med syltetøy, eplebiter eller kanel, og som pålegg på en brødskive om dagen, så er det helt ok, har Garthe uttalt.

Husk også at det nå finnes magre varianter av cottage cheese i butikkene, så hvis du spiser det ofte, kan det være lurt å velge dene varianten!

LES OGSÅ: Sushi-tabben du bør unngå

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer