OST: Inneholder mange viktige næringsstoffer som kroppen vår trenger, men det er likevel noen typer du bør begrense inntaket ditt av Foto: zhekos - Fotolia
OST: Inneholder mange viktige næringsstoffer som kroppen vår trenger, men det er likevel noen typer du bør begrense inntaket ditt av Foto: zhekos - FotoliaVis mer

Ost

Ostene du kan spise med god samvittighet

Og dem du bør være litt forsiktig med.

KK.NO: Jarlsberg, norvegia, brie, camembert, chevre, ridderost og mozzarella er bare noen av ostene vi elsker.

Vi nordmenn, som de fleste andre, har en forkjærlighet for gode oster, og har derfor vanskelig for ikke å spise mye når herligheten først kommer på bordet.

Selv om ost smaker utrolig godt, understreker ekspertene at du bør unngå de feteste variantene, og ikke overdrive inntaket.

Men hvilke er egentlig de beste ostene

LES OGSÅ:  Påleggstabbene du bør unngå

Mye mettet fett

På lik linje med melk og andre meieriprodukter, inneholder ost mange viktige næringsstoffer som kroppen trenger hver dag.

Men samtidig inneholder ost også varierende mengder av fett, og derfor har det vært mange uenigheter om ost hører hjemme i et sunt kosthold.

– Til tross for at oster er en god kilde til viktige næringsstoffer som protein, mineraler og vitaminer, kan de inneholde mye mettet fett som både er fetende og hjertefiendtlig.

– Derfor bør du begrense inntaket av fete oster som for eksempel brie, royal blue, ridderost og camembert. Vanlige kremoster, hvitost og brunost bør du også unngå å spise for mye av, har Birger Svihus, som er professor i ernæring ved Universitet for miljø- og biovitenskap, tidligere uttalt til KK.no.

Mette Svensen, som er som er medisinsk ernæringsekspert ved Oslo Universitetssykehus, mener det er spesielt en gruppe mennesker som bør passe seg for de fete ostevariantene.

De med høyt kolesterol bør være oppmerksom på hvilke oster som inneholder mye mettet fett og redusere inntaket sitt av disse typene.

– Når det er sagt, tyder enkelte studier på at fettsyrene som finnes i ost muligens ikke har samme ugunstige helseeffekt som fett fra fete kjøttprodukter, men her trenger vi mer forskning, har hun sagt til KK.no.

LES OGSÅ: Ost kan faktisk gjøre deg fyllesyk

METTET FETT: Både camembert og brie er oster som inneholder mye mettet fett, så disse bør du spise med måte.   Foto: bit24 - Fotolia
METTET FETT: Både camembert og brie er oster som inneholder mye mettet fett, så disse bør du spise med måte. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

Spis med god samvittighet

Dersom du er en av dem som nå tenker at du må droppe de mange ost- og vinkveldene du hadde planlagt å ha i jula, trenger du ikke fortvile.

I dag finnes det en rekke lettoster på markedet som ikke bare er gunstige fordi de inneholder mindre fett, de inneholder nemlig også mer protein enn de vanlige ostene.

Det betyr at du får en bedre metthetsfølelse av lettost enn vanlig ost, og dermed kan du bruke mindre av den.

– Både gammelost, pultost, cottage cheese og lettvarianter av de tradisjonelle ostene har et lavt fettinnhold og kan derfor spises med god samvittighet, sier Svihus.

Svendsen legger til at det i dag finnes kremoster som heller ikke er så ille.

– Vanligvis er kremoster fete oster som inneholder mye mettet fett dersom de ikke er oppgitt som et «light» produkt. I dag har blant annet Philadelphia en rekke lettvarianter av kremostene sine som du fint kan spise uten å bekymre deg for vekta.

Her ser du forskjellen på diverse vanlige og lett-varianter:

Jarlsberg, vanlig - 29 % fett og 26,6 % protein
Jarlsberg, lett - 16 % fett og 30,9 % protein
Norvegia, vanlig - 27,3 % fett og 27 % protein
Norvegia, lett - 16 % fett og 31,3 % protein
Camembert, vanlig - 27,4 % fett og 19,4 % protein
Camembert, lett - 11 % fett og 25 % protein
Mozzarella, vanlig - 22,9 % fett og 27,1 % protein
Mozzarella, lett - 16 % fett og 30,3 % protein
Nøkkelost, vanlig - 27,1 % fett og 26,9 % protein
Nøkkelost, lett - 17,1 % fett og 31,1 % protein

Kilde: Matportalens matvaretabell

LES OGSÅ: Derfor bør du spise to skiver ost om dagen

GAMMELOST: Den tradisjonsrike norske gammelosten har blant annet evnen til å senke blodtrykket.  Foto: Tone Ruud Engen
GAMMELOST: Den tradisjonsrike norske gammelosten har blant annet evnen til å senke blodtrykket. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

Kan senke blodtrykket

Som Svihus sier er blant annet gammelost et supert alternativ å velge til kosen om du ønsker å unngå det mettede fettet. Men gammelost er ikke bare gunstig for deg fordi den inneholder lite fett.

Nye studier viser nemlig at osten kan ha helsebringende fordeler.

KK.no har tidligere skrevet at en analyse omtalt av Forskning.no, har vist at den tradisjonsrike norske gammelosten inneholder de helsefremmende stoffene vitamin K og peptider – som blant annet har evnen til å senke blodtrykket.

Resultatene kom frem da den pakistanske forskeren Tahir Mahmood tok doktorgrad på nettopp gammelost - ved Universitetet for miljø og biovitenskap (UMB).

Qureshi fulgte osten fra selve modningsprosessen til veien gjennom fordøyelsessystemet, og undersøkte deretter hva som skjedde med peptidene i mage og tarm.

– Vi har undersøkt hvordan disse peptidene utvikler seg i tarmsaft fra mennesker, og vi ser en positiv utvikling, har han fortalt til nettsiden.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: