BENSKJØRHET: Over 225.000 norske kvinner og 50.000 norske menn har benskjørhet.  Foto: (c) B. BOISSONNET / BSIP/BSIP/Corbis/All Over Press
BENSKJØRHET: Over 225.000 norske kvinner og 50.000 norske menn har benskjørhet. Foto: (c) B. BOISSONNET / BSIP/BSIP/Corbis/All Over Press
Benskjørhet

Over 225.000 kvinner har benskjørhet

Men også menn kan få det. Sjekk hvorfor kosthold er viktig!

Norge er fortsatt det landet i Skandinavia som har flest brudd per innbygger. 

Visste du at vi årlig brekker så mye som 9.000 lårhalser og 15. 000 håndledd?

Behandling av lårhalsbrudd krever faktisk hvert år flere liggedøgn på norske sykehus enn det hjerteinfarkt gjør.

Svært mange mennesker lider av benskjørhet, eller osteoporose som det også blir kalt – og ifølge Matportalen regnes det med at nærmere 225.000 norske kvinner og over 50.000 norske menn har denne sykdommen i større eller mindre grad.

LES OGSÅ: Bildene som avslører sykdom

Benmassen blir porøs og skjør

FLERE BRUDD: Benskjørhet øker risikoen for benbrudd. Foto: REX/Medicimage / UIG/All Over Press
FLERE BRUDD: Benskjørhet øker risikoen for benbrudd. Foto: REX/Medicimage / UIG/All Over Press Vis mer

Benskjørhet er enkelt forklart en tilstand som utvikler seg over flere år, der benmassen blir mer porøs og skjør, noe som øker risikoen for brudd - selv ved små påkjenninger.

Skjelettet vårt er et levende vev som bygges opp og brytes ned gjennom hele livet. Hos barn er oppbyggingen og nydannelsen større enn nedbrytningen, og resultatet blir økt beinmasse.

Ved mellom 20- og 30 årsalderen er beinmassen på topp, før den begynner å avta ved 40-årsalderen som en del av den normale aldringsprosessen.

I forhold til oss kvinner, ser man at vi er spesielt utsatt når vi kommer i overgangsalderen, for da skjer en rekke hormonelle endringer i kroppen, og dette reduserer kalsiumopptaket i skjelettet.

Deretter fortsetter benmassen å reduseres gradvis etterhvert som man blir eldre.

OVERGANGSALDEREN: Kvinner er spesielt utsatte for benskjørhet når de kommer i overgangsalderen, for da skjer en rekke hormonelle endringer i kroppen, og dette reduserer kalsiumopptaket i skjelettet. Foto: brankatekic - Fotolia
OVERGANGSALDEREN: Kvinner er spesielt utsatte for benskjørhet når de kommer i overgangsalderen, for da skjer en rekke hormonelle endringer i kroppen, og dette reduserer kalsiumopptaket i skjelettet. Foto: brankatekic - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du trene mer i 20-årene

Kalsium og D-vitamin for et sterkt skjelett

Selv om det er mye vi ikke kan påvirke når det kommer til benskjørhet, da blant annet genene våre bestemmer i stor grad risikoen for utviklingen, kan enkelte av næringsstoffene i kostholdet vårt virke forebyggende mot sykdommen.

Ida Berg Hauge, som er daglig leder i Opplysningskontorer for Meieriprodukter, Melk.no, forteller til KK.no at det er viktig å få i seg nok kalsium og D-vitamin, da disse næringsstoffene kan ha en positiv effekt på bentettheten.

- For å opprettholde et sterkt skjelett er det viktig å få i seg nok kalsium, D-vitamin, K-vitamin, fosfor, magnesium og protein.

- Skjelettet vårt består blant annet av kalsium og fosfor, og D-vitamin er viktig for opptak og utnyttelse av kalsium og fosfor som vi får i oss gjennom mat og drikke.  

MEIERIPRODUKTER: Meieriprodukter er den viktigste kilden vi har til kalsium i det norske kostholdet. Foto: lightpoet - Fotolia
MEIERIPRODUKTER: Meieriprodukter er den viktigste kilden vi har til kalsium i det norske kostholdet. Foto: lightpoet - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Sterkere skjelett med olivenolje

Melk og meieriprodukter virker forebyggende

Videre forteller Hauge at du må sørge for å få i deg nok mat- og drikkevarer som inneholder disse næringsstoffene, dersom du ønsker å opprettholde et sterkt skjelett livet ut.

- Generelt er det viktig å spise sunt og variert, samt å være fysisk aktiv. Likevel vet vi at kalsium er viktig for å opprettholde et sterkt skjelett. Meieriprodukter er den viktigste kilden vi har til kalsium i det norske kostholdet.

- Andre kilder kan være grønne grønnsaker, mandler og sardiner med ben. En kalsiumtablett kan også sørge for at man får i seg nok kalsium.

Hvor mye kalsium bør man få i seg daglig?

- Når det gjelder kalsium er anbefalingen på 800 milligram om dagen.  I et variert, normalt kosthold får vi i oss cirka 30 prosent av det kalsiumet vi trenger daglig. Med tre porsjoner meieriprodukter hver dag sikrer vi de resterende 70 prosentene. En porsjon kan være ett glass melk (1,5 dl), én yoghurt (150 ml) eller to skiver gulost.

Så mye må du spise for å erstatte et glass melk (1,5 dl melk = 150 mg kalsium):

  • Ca. 300 g bladsalat
  • Ca. 300 g brokkoli
  • Ca. 300 g grønne bønner
  • Ca. 100 g grønnkål
  • Ca. 120 g spinat
  • Ca. 160 g appelsin
  • Ca. 100 g rabarbra
  • Ca. 300 g rips
     

Kilde: Bama.no

Videre forteller Hauge at melk og meieriprodukter også er en fin kilde til protein og fosfor, som også er viktig for å opprettholde et sterkt skjelett.

- Som sagt så bidrar D-vitamin til å opprettholde et sterkt skjelett, samtidig som det er viktig for opptak og utnyttelse av kalsium og fosfor i kroppen. D-vitamin får man gjennom soleksponering og ved å spise blant annet fet fisk og ved å ta tran, sier hun.

Til forsiden