HJERTETRØBBEL: Forskning har vist at hard trening over mange år kan gi hjertetrøbbel. Foto: Colourbox.com
HJERTETRØBBEL: Forskning har vist at hard trening over mange år kan gi hjertetrøbbel. Foto: Colourbox.com Vis mer

Hjerteinfarkt

Overdreven trening kan skade hjertet

Vær obs på hvor høyt du legger lista - ekstremt er ikke alltid bra.

Ifølge amerikanske forskere er det ingen vits i å ta for hardt i når det gjelder trening.

Vi vet at regelmessig fysisk aktivitet er bra. En moderat treningsmengde kan blant annet forlenge livet ditt, styrke hjertet og bekjempe en rekke sykdommer.

Overdreven utholdenhetstrening kan imidlertid ha stikk motsatte effekt på hjertet, og faktisk føre til skade, ifølge Medical News Today (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Disse smertene bør du ikke ignorere

Forandringer i hjertet

Personer som trener til maratonløp, lange sykkelritt, ironman og andre triatlonløp har økt risiko for forandringer i hjertet og arteriene.

Fakta om hjerteflimmer

  • Hjerteflimmer er betegnelsen på alle hjerterytmeforstyrrelser, men den klart vanligste formen er det som på fagspråket kalles atrieflimmer.
  • En regner med at minst 65.000 personer i Norge lider av atrieflimmer.
  • Forekomsten øker med alderen, og er særlig plagsom for personer mellom 40 og 70 år. Over 80 år har ca 10% av befolkningen atrieflimmer.
  • Risikofaktorer for atrieflimmer er alder, høyt blodtrykk, overvekt og fedme, diabetes og kroniske hjerte, lunge- og nyresykdommer.
  • Typisk for dem som trener hardt og får atrieflimmer, er at de ikke har underliggende sykdommer.
  • Symptomer: Hjertebank, tretthet eller slapphet, problemer med å trene/mosjonere, svimmelhet eller besvimelse, brystsmerter og/eller pustevansker og kortpustethet.
  • Kilde: Hjerteflimmer.no og FHI.no


    - Selv om fysisk aktivitet ikke er et legemiddel, er det mange fellestrekk mellom trening og sterk farmakologisk behandling, sier Jame H. O´Keefe ved Saint Luke´s Hospital.

    - En daglig dose trening kan blant annet beskytte mot koronar hjertesykdom, høyt blodtrykk, hjertesvikt og overvekt. Men, som med farmakologiske midler, finnes det en øvre sikre grense. Går man over denne grensen kan ulempene overveie fordelene.

    I Norge trekker man samme konklusjon.

    LES OGSÅ: Er du en treningsnarkoman?

    Birkebeinere mer utsatt for hjertetrøbbel

    - Langvarig hard fysisk utholdenhetstrening kan gi økt risiko for arterieflimmer, mens mindre intens trening er ikke forbundet med økt risiko, konkluderer en gjennomgang av forskning gjort på området, ifølge nettsidene til Folkehelseinstituttet (ekstern lenke).

    I den såkalte Birkebeinerstudien, der leger har fulgt aktive birkebeinere for å avdekke risiko for sykdom blant aktive skiløpere, utviklet 18,2 prosent hjerteflimmer ved 58-års alder. I en normalbefolkning rammes under én prosent av hjerteflimmer.

    Hva betyr så dette for de som ligger i hardtrening for noe spesielt, eller som liker å ta seg skikkelig ut i ny og ne?

    LES OGSÅ: Slik kurerer du stølhet

    Droppe ekstremtrening?

    På grunnlag av ovenfor nevnte vil ekspertene likevel ikke advare mot trening på høy intensitet.

    Avdelingsoverlege Jostein Grimsmo, ved Avdeling for hjerterehabilitering ved Feiringklinikken, understreker at selv om hjerteflimmer er en alvorlig hjertelidelse, har man ikke grunnlag for å anbefale at man i en viss alder begynner å trene mindre eller mindre intensivt. Videre sier han at etter hjerteflimmer bør treningen stoppes eller trappes ned, inntil man har funnet ut om det er noen årsak til hjerteflimmeren. Kontrollen over hjerterytmen skal også være gjenvunnet.

    - Det er heller ikke nok grunnlag så langt for direkte å advare mot hard trening og konkurranse i høyere alder, men det er ikke sikkert at det er direkte helsefremmende når vi ser på den høye forekomsten som er funnet av hjerteflimmer, sier Grimsmo til KK.no, og viser til studien gjort på Birkebeinere, som han er prosjektleder for.

    Det er altså hard trening over mange år som gir den økte risikoen for arterieflimmer. Om du tok deg helt ut på trening i går, får du neppe noen varige skader av den grunn.

    Tvert imot: Hvis alternativet er å ligge på sofaen, er godt trente bedre beskyttet mot en rekke sykdommer og tilstander.

    LES OGSÅ: Så ofte bør du trene hver muskelgruppe

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: