<strong>FORT GJORT:</strong> Falt du for fristelsen i helgen? Ikke ha dårlig samvittighet. Foto: sumnersgraphicsinc - Fotolia
FORT GJORT: Falt du for fristelsen i helgen? Ikke ha dårlig samvittighet. Foto: sumnersgraphicsinc - Fotolia Vis mer

Overspising

Overspist skikkelig i helgen?

Slapp av, det trenger slett ikke være noen stor krise.

Publisert
Sist oppdatert
I helgene skal det være lov til å kose seg med god mat og drikke. Men noen ganger kan det gå litt over styr.

Sitter du igjen med dårlig samvittighet etter en vel koselig helg?

Det er du garantert ikke alene om. Og selv om det er lett å føle at du har ødelagt hele kostholdsplanen din, bør du ikke kaste bort tid på anger, irritasjon og skam.

Det beste er å la «spist være spist», og fortsette som normalt. Denne ene utskeielsen behøver nemlig ikke å ha så mye å si for vekten din.






Ikke verdens undergang

– Hvis man har et jevnt og balansert kosthold i hverdagen så går det helt fint å «fråtse» én dag, kroppen vil fint klare å hente seg inn igjen, forteller Ann-Christin Hansen, som er ernæringsfysiolog, treningsinstruktør og coach, til KK.no.

Én dag nå og da er altså ikke verdens undergang, men det betyr ikke at du kan holde på sånn hele helgen. Spiser du for mye både fredag, lørdag og søndag blir saken en helt annen.

– Fråtser du hele helgen utgjør det faktisk en tredjedel av uka. Og holder du på sånn hele jula kan det fort bli paniske tilstander i januar, sier hun.

LES OGSÅ: Faller du for denne førjulsfristelsen?

<strong>ALT MED MÅTE:</strong> Det er lov til å unne seg noe godt av og til. Men ikke la impulsiv fråtsing bli en vane. Foto: thinkstock.com
ALT MED MÅTE: Det er lov til å unne seg noe godt av og til. Men ikke la impulsiv fråtsing bli en vane. Foto: thinkstock.com Vis mer

Ikke gjør det til en vane

Skulle du tilfeldigvis være en av dem som faktisk overspiste hele helgen ble du sikkert litt bekymret nå. Heldigvis slipper du unna med kun litt dårlig samvittighet.

Det er først når helgefråtsingen blir en vane at det får konsekvenser.

– Det kan ofte være vanskelig å holde seg i aktivitet når vi overspiser, noe som kan resultere i at vi ikke kommer oss ut for å trene eller være aktiv. Dette vil over tid påvirke kroppen negativt. Vi legger også raskere på oss om vi overspiser ofte, som igjen kan føre med seg problemer som livsstilsykdommer, sier Hansen.

Hansen forteller at vi ofte overspiser hvis vi har gått for lenge uten mat. Da har vi gjerne en ubalanse i måltidsrytmen vår hele dagen igjennom, noe som ikke er gunstig i forhold til normalt energinivå.

– Å gå med mye ustabilt blodsukker over tid skaper ubalanse. Vi får mindre energi og blir mindre motstandsdyktige mot sykdom siden vi da har mer frie radikaler i kroppen.






Ta kontrollen

Selv den beste kan gå på en smell. Men det som skiller klinten fra hveten er hvordan du takler denne smellen.

Velger du å velte deg i egen skam og forbannelse er det lett å fortsette den dårlige vanen av ren frustrasjon. Det beste er derfor å tilgi seg selv, og prøve å holde framtidige utskeielser til et minimum.

Etter en helg med mye søtsaker kan det derimot være vanskelig å kvitte seg med sukkersuget. Og selv om den beste reaksjonen er å stå i mot, er det ikke alltid like lett.

Et godt tips er da å gå for snacks som faktisk er sunn. På den måten kan du lettere venne kroppen av med mat den ikke har godt av.

<strong>FRÅTSET MYE?:</strong> Hvis du fråtser én dag i helgen, så har det faktisk svært lite å si for vekten din. Fråtser du hele helgen, kan det imidlertid få konsekvenser for bukselinningen.  Foto: Getty Images
FRÅTSET MYE?: Hvis du fråtser én dag i helgen, så har det faktisk svært lite å si for vekten din. Fråtser du hele helgen, kan det imidlertid få konsekvenser for bukselinningen. Foto: Getty Images Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer