Vektnedgang

På slanker'n? Trening alene er ikke nok

Gir overraskende lite effekt om målet er vektnedgang.

<strong>TRENING ALENE ER IKKE NOK:</strong> Hvis du vil ned i vekt, må du kombinere treningen med et sunnere kosthold, forteller Jeanette Roede.  Foto: Colourbox
TRENING ALENE ER IKKE NOK: Hvis du vil ned i vekt, må du kombinere treningen med et sunnere kosthold, forteller Jeanette Roede. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Har du som mål å miste noen ekstra kilo? Og har du dermed begynt å trene for å få det til?

Det er veldig bra, for et mer aktivt liv er bra for helsa både psykisk og fysisk. Men dersom du tror øktene på treningssenteret alene skal gjøre deg slankere, vil du nok bli skuffet.

Det skal nemlig mer til enn noen timer med høy puls og svette i uka for å å gå ned i vekt.





Det skal veldig mye trening til for å forbrenne kaloriene som trengs for å forbrenne en kilo fett. Mens en kilo rent fett består av 9.000 kalorier, består en kilo fettvev, av typen vi lagrer i kroppen, av cirka 7.700 kalorier, da væske bindes opp i fettvevet.

For å forbrenne 7.700 kalorier med trening skal du som veier 70 kilo gjennomføre 13 timer powerwalk- eller stavgangturer, eller løpe 10,5 timer (og med løping menes et tempo på 11 km/t eller mer).

Med andre ord skal du ha veldig mye tid til å trene, og dessuten være veldig godt trent for å få til å kvitte deg med bare én kilo fett i uka - bare ved å trene.

To norske forskere har nylig gjort en studie på nettopp temaet trening og vektnedgang. Du kan lese forskningsartikkelen som sto i Tidsskrift for Den norske legeforening her.

LES OGSÅ : Treningen som forbrenner mest



Trening OG kalorikutt er nøkkelen

– Trening er kjempebra, og har mange positive helseeffekter. Men for å gå ned i vekt med bare trening skal du trene veldig mye. En joggetur på 40 minutter forbrenner ikke så mye som du kanskje hadde tenkt, sier Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede AS.

Nei, faktisk svir ikke en person på 70 kilo av mer enn 600 kalorier på en times jogging. En 40-minutters tur forbrenner dermed bare cirka 400 kalorier. Det er like mange kalorier som en blåbærmuffin på rundt 100 gram inneholder. Lurer du på hva andre snaddersaker inneholder av kalorier? Sjekk ut Grete Roedes helgekos-kakulator (ekstern lenke).

– Dessuten er det gjerne slik at hvis vi får til å trene 2-3 ganger i uka, føler vi at vi er veldig flinke der vi svetter og sliter, og så ender det opp med at mange av oss unner oss litt ekstra etterpå.

– Mange får god samvittighet for at de trener, så de unner seg mer. Det er veldig mye energi i små godbiter. I tillegg er det mange som ikke er klar over hvor kaloririke selv «sunne» snacks kan være. Dette er det viktig å kunne litt om, og en av grunnene til at det er lurt å følge for eksempel et kurs, sier Roede.

Visste du for eksempel at en nøttepose inneholder hele 340 kalorier? Det er like mange kalorier som en person på 70 kilo forbrenner på en 50 minutters zumbatime!

– Dermed går vinningen opp i spinningen på et blunk, sier Roede.

<strong>TRENING ALENE ER IKKE NOK:</strong> Hvis du vil ned i vekt, må du kombinere treningen med et sunnere kosthold, forteller Jeanette Roede.  Foto: Colourbox
TRENING ALENE ER IKKE NOK: Hvis du vil ned i vekt, må du kombinere treningen med et sunnere kosthold, forteller Jeanette Roede. Foto: Colourbox Vis mer

Slik går du ned ett kilo i uka

Så hvordan skal du kvitte deg med det ekstra fettet som er lagret på kroppen? Og hvor mye kan du forvente å slanke bort hver uke?

– Inntil en kilo i uka er mulig om du kombinerer kostholdsendring og trening. Men det er viktig å legge deg til vaner du kan leve med.

Roede foreslår i så fall at du kutter matinntaket med 500-800 kalorier hver dag, og kombinerer dette med trening 2-3 ganger i uka.

– Da mener vi trening som forbrenner minst 200 kalorier på en halvtime. Jogging og sykling er fint, eller en aerobictime. Men da mener vi 30 effektive minutter, så oppvarming og nedtrapping teller ikke med.

Dersom dette høres for tøft ut, halverer du mengden kalorier du skal redusere hver dag, og aksepter heller at vektreduksjonen tar litt lenger tid.

- Det å ha tålmodighet med vektnedgangen lønner seg i det lange løp – for da er sjansen for å holde vekten på sikt større, sier Roede.



Smart å bygge muskler

Roede understreker likevel at trening er veldig bra, for det hjelper deg å holde vekten stabil når du har kvittet deg med fettet.

– Å trene både styrke og kondisjon er veldig viktig om du skal ned i vekt og bli der. Dessuten er det slik at om du trener mens du slanker deg, opprettholder du muskulatur, og dermed også forbrenningen. Trener du mye styrke får du kanskje også økt muskelmasse, som igjen fører til høyere forbrenning, noe som gjør det lettere å holde vekten etter du har nådd vektmålet ditt.

Hvis du satser på å bygge mer muskler, skal du huske på at muskulatur har større tetthet enn fett, så en kilo muskelmasse veier like mye som en kilo fett, men tar opp mindre plass. Dermed kan det hende vekta ikke går nedover etterhvert som fettet byttes ut med mer muskler. Det betyr imidlertid ikke at du ikke er blitt slankere.

– Jeg vil også slå et slag for hverdagsaktiviteten. Den har mye å si om man ønsker å gå ned i vekt og bli der. Å gå til og fra butikken, ta trappa eller sykle til jobben, og ta noen raske gåturer er med på å øke det daglige kaloriforbruket, og har mer å si enn mange tror, sier Roede.

LES OGSÅ: Det viktigste når du skal lage pizza

<strong>FIN TRIM:</strong> Jogging eller løping er en super aktivitet, men den forbrenner ikke så mye som du kanskje tror. Foto: Thinkstock
FIN TRIM: Jogging eller løping er en super aktivitet, men den forbrenner ikke så mye som du kanskje tror. Foto: Thinkstock Vis mer
<strong>GODE RÅD:</strong> Jeanette Roedes beste tips er å spise sunnere, og trene i tillegg. Foto: Grete Roede AS
GODE RÅD: Jeanette Roedes beste tips er å spise sunnere, og trene i tillegg. Foto: Grete Roede AS Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer