Vitaminer

Paprika er proppfull av naturlig vitamin C

Slår både appelsin og kiwi ned i støvlene. Kan bidra til å holde deg frisk!

NATURLIG VITAMIN C: Moden, rød paprika er den beste, naturlige kilden til vitamin C.  Foto: Thinkstock
NATURLIG VITAMIN C: Moden, rød paprika er den beste, naturlige kilden til vitamin C. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Føler du deg litt pjusk? Småvondt i halsen kanskje? Vel, det er når vi merker forkjølelsen komme at mange av oss hiver oss inn på apoteket eller helsekosten og hamstrer vitamin C-tilskudd.

Det er imidlertid ikke nødvendig å proppe i seg eller bruke mye penger på dyre kosttilskudd dersom du har de riktige matvarene på kjøkkenet.

Har du et par-tre modne paprikaer liggende, er du sikret et solid inntak av vitamin C. Rød paprika er nemlig den desidert beste matkilden til vitamin C i Norge.

100 gram rød paprika inneholder 200 milligram C-vitamin. Det er tre ganger så mye som appelsin og fire ganger så mye som kiwi.

LES OGSÅ: Hjelper egentlig vitamin C mot forkjølelse?

EN OM DAGEN: Kroppen trenger jevnlig påfyll av vitamin C, så spis paprika hver dag. Foto: Getty Images/iStockphoto
EN OM DAGEN: Kroppen trenger jevnlig påfyll av vitamin C, så spis paprika hver dag. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Paprika til frokost, lunsj og middag

C-vitamin lagres ikke i kroppen. Det betyr at du bør sørge for litt påfyll - helst gjennom kosten, hver dag. C-vitamin er også viktig for at kroppen skal ta opp jern.

Mest vitaminer får du i deg om du spiser paprikaen rå. Et par skiver på knekkebrødet til frokost er derfor en veldig god idé.





Når du steker eller koker paprika forsvinner noe av næringsinnholdet, men langt fra alt. Bruk paprika i supper, i wok, bak det i ovnen - paprika er mild på smak og passer til det meste.

LES OGSÅ: Alle grunnene til å spise masse paprika!

Rød, gul eller grønn?

Om en paprika er moden eller ikke, ser du på fargen. Røde, gule og oransje paprika er modne, grønne er ikke modne.

Selv om det er de modne paprikaene som inneholder mest C-vitamin, betyr det ikke at du skal glemme grønn paprika. Den inneholder fortsatt dobbelt så mye C-vitamin som appelsin. Dessuten er den som regel noe rimeligere på pris.

Paprika inneholder også mye vitamin A, som blant annet styrker huden og synet.

LES OGSÅ: Vitaminet som gir vakker hud

SPICY: Chili inneholder like mye vitamin C som paprika. Foto: Getty Images/iStockphoto
SPICY: Chili inneholder like mye vitamin C som paprika. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Dobbel effekt med chili

Paprika hører til chilifamilien.

Det betyr at også små chili inneholder mye C-vitamin, faktisk like mye som modne paprika.

Problemet er selvfølgelig at det ikke er like lett å spise mye chili.





Chili er kjent for sine mange helsebringende effekter. Blant annet skal chili være sunt for hjertet.

LES OGSÅ: Sterk mat booster forbrenningen

Legg paprikaen i plast

Paprika holder seg best om du oppbevarer den kjølig, helst bør temperaturen være mellom 8-12 grader ifølge Bama.

Legger du paprikaen i en plastpose eller plastboks, så holder den seg ekstra godt.

Flere bær inneholder godt med C-vitamin. Solbær er veldig rike på C-vitaminer (160 mg per 100 gram), molter (95 mg per 100 gram) og jordbær (70 mg per 100 gram) ganske C-vitaminrike.

LES OGSÅ: Bærene du bør spise mer av

Superbæret acerola

Men, ingen av disse bærene kan måle seg med acerola. Bæret inneholder hele 1600 mg C-vitamin per 100 gram!

Dessverre så er acerola nærmest umulig å få tak i her i Norge.

Det finnes likevel en måte å få i seg vitaminene fra superbæret på. For eksempel så har Bama en smoothie med acerola og Life har kosttilskudd med superbæret.

LES OGSÅ: Slik gjør du smoothien enda sunnere


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer