RIK PÅ VITAMIN C: Paprika er supersunt og proppfullt av næringsstoffer, deriblant vitamin C - som kan holde deg frisk i forkjølelsessesongen.  Foto: Thinkstock
RIK PÅ VITAMIN C: Paprika er supersunt og proppfullt av næringsstoffer, deriblant vitamin C - som kan holde deg frisk i forkjølelsessesongen. Foto: Thinkstock Vis mer

C-vitamin

Paprika kan holde deg frisk

Visste du at den gule inneholder fire ganger så mye C-vitamin som appelsiner?

KK.NO: Paprikaer kommer i mange ulike farger og fasonger. Grønne, gule, oransje og røde.

Noen har klassisk paprikaform, mens en del nye sorter, som for eksempel spiss paprika, er avlang og ser mer ut som en stor chili.

Paprika er en meget anvendelig grønnsak. Uansett om du liker den rå på brødskiva eller tilberedt i en wok, så har den en rekke positive effekter på helsen din.

LES OGSÅ: Derfor er paprika bra for helsa

Rik på C-vitamin

Svært mange nordmenn har influensa eller er forkjølet om dagen, og tyr til forskjellige metoder for å bli friskere.

Rå paprika er proppfull av C-vitaminer (som forskning har vist at hjelper mot forkjølelse - hvis du er aktiv i tillegg), kun «forbigått» av eksotiske guava på den statlige oversikten over næringstabellen.

Modne paprika (røde, gule, grønne og oransje) inneholder faktisk 200 mg C-vitamin pr 100 gram, skriver Bama på sine nettsider. 

Rød paprika inneholder dobbelt så mye C-vitamin som appelsinen, og den grønne og oransje følger hakk i hæl. Det er likevel den  gule som er «vinneren», har helsenettsiden Health.com tidligere skrevet. 

For vitaminenes del er det best å spise paprika rå. Noe av næringsinnholdet går nemlig tapt ved steking og koking.

Mer info om paprika og hvorfor det er så bra får du i denne saken!

Fun fact om c-vitamin og mat: Visste du at Chili er like rik på vitamin C som paprika, og at acerola, et bær vi ikke får på våre kanter, inneholder over 1600 mg c-vitamin per 100 g?

Innhold av C-vitamin i paprika:

(Kilde: Bama.no)

• Gul paprika: 205 mg/g
• Rød paprika: 200 mg/g
• Oransje paprika: 180 mg/g
• Grønn paprika: 115 mg/g
• Appelsin: 51 mg/g

Selv om de fleste er forsiktige med å påstå at C-vitaminer beskytter mot forkjølelse og influensa, er det bred enighet om at frukt og grønnsaker styrker immunforsvaret.

LES OGSÅ: Vitamin C kan beskytte mot forkjølelse

Slik øker du inntaket

Du kan enkelt øke inntaket ditt av paprika. Her er noen enkle forslag: 

• Wok sammen med gulrøtter, løk og sukkererter.
• Lag en supersunn grønnsaksblanding av paprika og brokkoli som siderett til middagen. Ha litt olje i en stekepanne, og fres grønnsakene til de så vidt er blitt gylne.
• Hjemmelaget pizza kan pyntes med masse paprika. Går du for frossenpizza, så jazz den opp med paprika og andre grønnsaker for å gjøre den sunnere.
• Lag en frisk salat av paprika, tomat og finhakket løk. Hell over litt olivenolje, og krydre med pepper og litt salt.
• Kutt paprika i strimler og lag en dip av kesam eller naturellyoghurt - perfekt kveldssnacks!

Paprika-retter

Lyst på litt ny inspirasjon til retter med paprika? Sjekk disse deilige oppskriftene:

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: