TRENE UTE: Trener du ute i minusgrader bør du være obs på at musklene dine er mindre elastiske enn ellers. Derfor er det viktig å varme opp før økta.   Foto: Halfpoint - Fotolia
TRENE UTE: Trener du ute i minusgrader bør du være obs på at musklene dine er mindre elastiske enn ellers. Derfor er det viktig å varme opp før økta. Foto: Halfpoint - Fotolia
Treningsskader

Pass deg for treningsskader nå

Risikoen for muskel- og leddskader er større om du trener ute i kulda.

Mange foretrekker å holde seg innendørs på treningssenteret fremfor å utsette kroppen for den kalde temperaturen utendørs nå om dagen.

Likevel trosser noen kulden og legger ut på både ski og joggeturer i sprengkulda – men ikke uten risiko.

Kroppen vår er nemlig mer utsatt for skader når vi trener ute i kulda.

LES OGSÅ: Været øker ikke forbrenningen din

SKADER: Risikoen er stor for at du kan overbelaste eller strekke en muskel når du trener ute i kulda. Dette skyldes at musklene våre strammer seg når det er kaldt. Foto: Maridav - Fotolia
SKADER: Risikoen er stor for at du kan overbelaste eller strekke en muskel når du trener ute i kulda. Dette skyldes at musklene våre strammer seg når det er kaldt. Foto: Maridav - Fotolia Vis mer

Musklene strammer seg

Ifølge Huffington Post er risikoen stor for at du kan overbelaste eller strekke en muskel når du trener ute i minusgrader.

Dette skyldes at musklene våre strammer seg når det er kaldt.

Polly de Mille, som er treningsfysiologi og koordinator ved Tisch Sports Performance Center på Hospital for Special Surgery i New York, har fortalt til nettstedet at du kan sammenligne musklene dine med en klump leire som har stått ute i kulden.

– Den kalde klumpen med leire ville brukket dersom du hadde prøvd å strekke den. Hadde du derimot varmet den opp i hendene først ville den vært mer elastisk, og slik er det også med musklene våre.

– Musklene og bindevevet vårt har mindre elastisitet når temperaturen er lav. Derfor er oppvarming viktigere nå enn noen annen tid på året.

I gjennomsnittstemperatur, når du ikke bruker musklene dine, strømmer det meste av blodet ditt til de indre organene. Når du derimot begynner å bevege armene og beina hurtigere åpner blodkarene seg og tilfører drivstoff til musklene som er i arbeid.

– Når kvikksølvet synker og det er minusgrader øker denne prosessen hastighet, noe som gjør at du kan lettere skade musklene dine dersom du sprinter eller gjør en hurtig bevegelse på en stiv muskel, har hun fortalt.

LES OGSÅ: 30 minutter er alt som skal til





EKSPERTEN: Helle Bornstein, treningsekspert og gründer av Smart Trening. Foto: Astrid Waller/KK
EKSPERTEN: Helle Bornstein, treningsekspert og gründer av Smart Trening. Foto: Astrid Waller/KK Vis mer

Ikke glem oppvarming

Du har sikkert merket at det er fort gjort å miste treningsmotivasjonen dersom du allerede er litt småfrossen før du går ut.

Da er det veldig lurt at du varmer opp godt først, forteller Helle Bornstein, som er treningsekspert og gründer av Smart Trening.

– Dersom du ikke har varmet opp godt før du går ut i kulda, kan det raskt bli et sjokk for kroppen din, noe som igjen gjør det er større risiko for at musklene dine føles stramme og du er mer utsatt for skader.

– Et godt tips kan være å bruke litt lengre tid på oppvarmingen og kle seg godt med for eksempel lue, hals, votter og ullsokker på bena, slik at kroppen er god og varm før du starter økta. Kuldemasker er et alternativ når det er kaldt om du vil trene ute, forteller hun til KK.no.





LES OGSÅ: Derfor veier veltrente mer enn utrente

Luftveiene avkjøles

Om gradestokken viser minus 15 grader eller kjøligere bør du ifølge Bornstein ikke trene så hardt at du blir ordentlig andpusten.

Dette skyldes at det å trekke iskald luft ned i lungene ikke er så bra, da du lett kan bli syk.

– Det går fint å trene i opp mot 15 minusgrader dersom du er frisk og rask og i relativt god form, men blir det kaldere skal du være litt obs på den kalde luften du puster inn.

– Luftveiene våre avkjøles når vi trener i kulda, og det kan fremkalle en betennelsesreaksjon som kan minne om astma. Men dette gjelder først og fremst de som trener mye ute om vinteren, så én gang i uken burde gå helt fint, forklarer hun. undefined
Til forsiden