FOR MYE ER IKKE BRA: For mye omega-6, som du får i deg for eksempel via matolje, kan resultere i overvekt og økt risiko for hjerte- og karsykdommer viser en ny studie.  Foto: Getty Images/Hemera
FOR MYE ER IKKE BRA: For mye omega-6, som du får i deg for eksempel via matolje, kan resultere i overvekt og økt risiko for hjerte- og karsykdommer viser en ny studie. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Olje

Plantefett kan gjøre deg tjukk

For høyt inntak av omega 6 øker appetitten og legger seg på sidebena, viser ny forskning.

Omega-fettsyrene er nok blant de mer omtalte næringsstoffene vi har i dag. Og dersom du leser aviser og blader har du garantert fått med deg hvor viktige disse næringsstoffene er for at kroppen din skal fungere optimalt.

Det er særlig omega 3 og omega 6 vi mennesker behøver å få tilført kroppen via kosten, og årsaken til dette er at disse fettstoffene – til forskjell fra omega 9, ikke produseres av kroppen selv.

LES OGSÅ: Så mye fett kan du spise

Hva er omega 6?

Mens de fleste av oss vet hva omega 3 er, hva slags funksjon det har og hvilke matvarer vi kan få det fra (for eksempel fet fisk), er det ikke like mange av oss som har koll på dette med omege-6.

Omega 6-fettsyrer er hovedsakelig de vi finner i vegetabilske oljer, nøtter og frø, samt en del ferdigmat.

Som KK.no tidligere har skrevet kan disse stoffene blant annet være med på å senke risikoen for hjertesykdommer ved å redusere LDL-kolesterolet i kroppen når det brukes i stedet for animalsk fett i kostholdet ditt.

TA TESTEN: Hva vet du om fett?

Vi får stadig høre at vegetabilske oljer er sunne, og at vi bør få i oss mer fettstoffer fra planter (som regel flerumettet fett) fremfor fra dyr (mye mettet fett).

Problemet er at det finnes en grense for hvor mye plantefett/omega 6 du også bør få i deg. Og du kan ikke spise ubegrensede mengder uten at det får negative konsekvenser for kroppen – gjerne i form av at det promoterer betennelser i kroppen, hvilket igjen kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

LES OGSÅ: ALT du bør vite om omega-3, 6, 9

Usunt med for mye

Ny forskning tyder også på at det kan være en sammenheng mellom for mye omega 6 i kosten og utvikling av overvekt og fedme, skriver Forskning.no (ekstern lenke).

I et samarbeidsprosjekt med forskere i USA har Anita Røyneberg Alvheim, forsker ved NIFES, gjennomført en studie hvor hun, via tester på mus, har undersøkt hvordan ulikt inntak av flerumettet fett påvirker appetitt og fettlagring.

Og ifølge Røyneberg Alvheim viste resultatene at et høyt inntak av omega 6 gir en overproduksjon av signalstoffer som stimulerer appetitten – slik at musene spiste mer og la på seg mer.

–Vi spiser stadig mindre fett, samtidig som vi blir fetere. Hvilken type fett man spiser ser dermed ut til å bety mer for utvikling av overvekt og fedme enn hvor mye fett man spiser, sier Anita Røyneberg Alvheim, forsker ved NIFES:

– Basert på våre resultater kan det være grunnlag for å undersøke om den økte bruken av matoljer med mye omega 6, spesielt soyaolje, maisolje og solsikkeolje, kan være en medvirkende årsak til utviklingen av overvekt og fedme i Norge.

LES OGSÅ: Slik får du i deg omega-3, uten å spise fisk

Øker appetitt og sultfølelse

Ifølge Alvheim og forskerne, hvis studie er publisert i tidsskriftet Obesity (mer info finner du her – ekstern lenke) omdannes omega-6 til såkalte endokannabinoider - signalstoffer som er med på å regulere appetitt, sultfølelse, samt energi- og fettlagring, i kroppen.

Når kroppen produserer mer av disse signalstoffene enn vi trenger, slås ikke sultfølelsen av slik den skal. Dette resulterer som oftest i at vi spiser mer mat enn vi egentlig trenger, og mye av denne maten lagres også som fett.

Omega 6 konkurrerer nemlig med omega 3 om plass i kroppens celler, og dersom du får i deg for mye omega 6 så vil disse fettstoffene ta over plassen til omega 3-fettstoffene i cellene dine.

Dette vil igjen kunne påvirke risikoen for utvikling av sykdommer, da mindre omega 3 og mer omega 6 øker risikoen for hjerte-og karsykdommer.

Med andre ord – det beste er en perfekt balanse mellom omega-3 og omega-6 inntak.

LES OGSÅ: Mat som gjør deg smart

Bedre balanse mellom fettstoffene

En av årsakene til at vi får i oss mer omega 6 nå enn før, er at vi bruker stadig mer matolje. I tillegg har endringer i landbruket ført til at flere av råvarene vi spiser (kjøtt, egg, melkeprodukter) har høyere innhold av omega 6 enn før.

Som om ikke dét var nok, så spiser vi også stadig mer kjøtt, men ikke noe særlig mer fisk og sjømat - som er hovedkilden til omega 3.

– Kroppen trenger både omega 6 og omega 3. Problemet oppstår når det blir en ubalanse som følge av et for høyt inntak av omega 6 i forhold til omega 3, forklarer Alvheim.

Ifølge Alvheims doktoravhandling (det gjenstår forsøk på mennesker som kan bekrefte resulatene) er altså en bedre balanse mellom de to fettstoffene muligens en nøkkel til å redusere og forebygge fedme og fedmerelaterte sykdommer.

Mer info om studien finner du på Forskning.no (ekstern lenke), samt Obesitys nettsider (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Derfor trenger du mer omega 3