AAATSJOOO: Du nyser, men er det pollenallergi eller en vanlig forkjølelse? Foto: PantherMedia / Stefano Lunardi
AAATSJOOO: Du nyser, men er det pollenallergi eller en vanlig forkjølelse? Foto: PantherMedia / Stefano Lunardi
Allergi

Pollenallergi? Slik overlever du tiden framover

Se hvilke grep du bør ta for å begrense irritasjonen.

Våren er her, og det er topp, men for de mange som reagerer på pollen er denne tiden ganske plagsom.

Faktisk reagerer rundt 900.000 av oss på pollen, mens cirka 300.000 er alvorlig plaget. Det betyr at mange reagerer på pollen uten å vite at det er det de gjør. Det er lett å tro at symptomer som irriterte bihuler, nysing og trøtthet er en forkjølelse, men det kan veldig gjerne være pollenallergi.

Hvis du synes dette høres ut som deg, og samtidig er så trøtt at du ikke fungerer som vanlig, kan det være at du er en pollenallergiker på alvor, og burde få en utredning hos legen og resept på allergipiller.

Uansett om du er så alvorlig allergisk at allergimedisin er nødvendig, eller bare er lettere allergisk, finnes det en rekke triks du bør prøve for å redusere eksponeringen for pollen.

Se bare her:

1. Lukk soveromsvinduet på dagtid
Å sove med åpent vindu gir mye bedre søvn, og hjelper til å holde soveromstemperaturen på ideelle 18-22 grader. Men om du lar vinduet stå åpent på dagen, vil lufta fylles med pollen, for det er om morgenen og ettermiddagen at plantene slipper mest pollen. Med andre ord bør du lukke soveromsvinduet når du står opp. Hvis du er virkelig allergisk bør du ha vinduet lukket også om natten, og heller ha soveromsdøren åpen for å få litt bevegelse i lufta.




2. Rens nesa med saltvann
Pollen irriterer bihulene, så det kan hjelpe å rense nesa skikkelig om du kjenner at det kiler og klør. Puss nesa ofte, og skyll med saltvann for å fjerne eventuell pollen som har festet seg i slimhinnene. Hvis bihulene er tette på grunn av forkjølelse finner du tips for å rense dem her.

3. Bytt kontaktlinsene med briller
Om pollen får øynene dine til å klø og renne, bør du droppe kontaktlinsene, om du bruker slike. Pollen kan snike seg inn bak dem og irritere øynene. Les om flere linsetabber mange gjør her. Briller er et bedre valg, og solbriller som sitter tett på ansiktet fungerer som en barriere mot pollen.

LES OGSÅ.: Oljefargede solbriller er supertrendy




4. Legg joggeturen til kvelden
Å jogge midt i pollenskyen er ikke så lurt. Og som nevnt er det om morgenen og på ettermiddagen at det er mest pollen i lufta. Vent derfor med joggeturen til kvelden, eller legg den til grytidlig morgen, mens morgenduggen fortsatt ligger (det er det kanskje de færreste av oss som orker, da). Det er best for helsa å jogge utendørs, men er du pollenplaget er det bedre å trene innendørs, og bare jogge ute når det regner eller like etterpå. (Men vær klar over at når været klarner opp, vil pollenet igjen eksplodere, så med like etterpå menes like etterpå.)

5. Dusj før du legger deg
Ta en rask dusj og få vekk pollen fra hår og hud før du legger deg, så reduserer du risikoen for en dårlig natts søvn. Du trenger ikke bruke såpe, for overdreven såpevask av huden er ikke bra.

6. Skaff en luftrenser
En luftrenser vil bedre inneklimaet betraktelig og fjerne pollenet. Du får vurdere om den er verdt investeringen, men hvis du skaffer deg en, så husk at den fungerer bare hvis den får jobbe i et lukket rom uten åpne dører og vinduer.

7. Støvtørk ofte
Et veldig kjedelig tips, men om du reagerer på pollen bør du være flittig med støvkluten for å fjerne pollenstøvet som sniker seg inn i boligen din. Da kan det være en trøst at husvasking faktisk kan virke forebyggende mot brystkreft.

Sjekk hvor mye pollen det er i lufta der du bor hos Pollenvarsel.no.
RENS OPP: Saltvannsspray skyller slimhinnene rene for pollen. Foto: Panther Media
RENS OPP: Saltvannsspray skyller slimhinnene rene for pollen. Foto: Panther Media Vis mer
GRIP SJANSEN: Lyse vår- og sommernetter gjør det mulig å jogge sent. Foto: Thinkstock
GRIP SJANSEN: Lyse vår- og sommernetter gjør det mulig å jogge sent. Foto: Thinkstock Vis mer
undefined
Til forsiden