Snacks

Prøv supersunn kikert-snacks

Like godt som potetgull, men mye sunnere.

TOPP SNACKS: Ristede kikerter er et supert alternativ til potetgull.           Foto: Stine Okkelmo
TOPP SNACKS: Ristede kikerter er et supert alternativ til potetgull. Foto: Stine Okkelmo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er du blant dem som er glad i salt snacks? Som altfor ofte faller for fristelsen og spiser mer potetgull enn godt er?

Da vet du sikkert at blant de sunneste salte snacksene, finner vi popcorn og saltstenger. Og at du gjør lurt i å knaske på nøtter i stedet, fordi de inneholder mange fine mineraler og sunt fett.

Ønsker du deg en annen sunn snack, prøv kikert-snacks!

LES OGSÅ: Popcorn-trikset som gir ekstra luftig resultat

Proteinrik og kalorifattig

Kikertene blir av mange brukt til å lage den gode dippen hummus, eller til å få litt ekstra tygg i salater og couscous.

Erten er et funn, fordi den inneholder 7,5 prosent proteiner, 6,2 prosent kostfiber og bare 2,5 prosent fett, og fordi 100 gram bare utgjør 125 kalorier

Dermed er den mettende, bra for fordøyelsen, og dessuten inneholder den viktige stoffer som kalsium, kalium, magnesium og fosfor.

Super som snacks

Når du er fysen på snacks kan du derfor la potetgullposen ligge og i stedet lage deg kikert-snacks.

Alt du trenger er kokte kikerter (fås på boks i matbutikken), dine favorittkrydder og litt olivenolje. Etter 30 minutter i ovnen er kikertene blitt sprø og gode - og du vil sannsynligvis ikke savne potetgullet!

Bruker du salt på kikertene, vær obs på at du ikke oversalter og spiser snacksen ofte. De fleste av oss får i oss altfor mye salt, og bør passe på inntaket.

 

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer