IKKE TA DEN FOR GITT: God pust kan utgjøre stor forskjell for helsa di. Foto: Laurent Hamels - Fotolia
IKKE TA DEN FOR GITT: God pust kan utgjøre stor forskjell for helsa di. Foto: Laurent Hamels - Fotolia
Yoga

Pust bedre - lev lengre

Måten du puster på kan ha mye å si for helsen din.

Visste du at din pusteevne og lungekapasitet er på topp i midten av 20-åra?

Deretter blir den bare dårligere. Faktisk mister du mellom 9 og 25 prosent av lungekapasiteten din for hvert tiår som går.

Imidlertid kan du trene lungene dine slik at funksjonen holder seg vedlike, og kanskje også bedres. Dette kan, ifølge en artikkel tidligere publisert i European Respiratory Journal, bidra til å øke livskvaliteten din og til og med levealderen din.

Dette skjer om du lærer deg gode pusteteknikker:

1. Stimulerer hjernens vekst

Når kontrollert pusting blir brukt under meditasjon kan det faktisk bidra til å øke størrelsen på hjernen. Det kom fram som følge av en studie utført ved Harvard universitet i 2005.

Meditasjon som involverer fokus på pust kan øke tykkelsen på hjernebarken.

LES OGSÅ: Derfor er det viktig å puste riktig når du trener

LÆR GOD PUSTETEKNIKK: Yoga kan være en god måte å lære å få kontroll over pusten på. Foto: mallivan - Fotolia
LÆR GOD PUSTETEKNIKK: Yoga kan være en god måte å lære å få kontroll over pusten på. Foto: mallivan - Fotolia Vis mer

2. Forbedrer variasjonen i hjerteslagene

God helse er blant annet knyttet til høy og sunn variasjon i hjerterytme. Lav variasjon i hjerterytme er knyttet til økt risiko for hjertetrøbbel.

En studie gjennomført i fjor viste at det å bruke pusteteknikker kan bedre variasjonen i hjerteslagene.

LES OGSÅ: – Ikke pust gjennom munnen

Artikkelen fortsetter under bildet.






3. Reduserer stress

Er du kortpustet og du ikke trekker pusten helt ned i lungene er det et signal på at kroppen din er i kampmodus, noe som skjer når du er stresset.

Sett deg ned et par minutter og ro ned pusten og trekk luften helt ned i lungene. Da roer også kroppen seg og slutter å signalisere til hjernen at du er i en faresituasjon, med de fysiologiske reaksjonene det medfører.

LES OGSÅ: Å puste med magen gir energi

4. Demper angst og negative følelser

Når du er redd eller har panikk blir du kortpustet. Det er kroppens naturlige reaksjon når du utsettes for en trussel.

Men denne reaksjonen får vi gjerne også når det er unødvendig. Det er jo ikke behagelig å ha hjertebank og hyperventilere bare fordi du for eksempel skal snakke til en forsamling?

Hvis du lærer deg å kontrollere pusten kan det bidra til å redusere følelsen av angst, fordi kroppen din tror det ikke er noen grunn til å være redd om du klarer å puste rolig.

LES OGSÅ: Slik overvinner du flyskrekken

I en australsk studie gjennomført i fjorble det avdekket at musikere ble kvitt sceneskrekken sin om de gjennomførte pusteøvelser 30 minutter før de skulle opptre.

Likeledes viste en studie gjennomført i 2007 at studenter som mediterte i forkant av viktige prøver i betraktelig grad fikk redusert eksamensnervene sine.

LES OGSÅ: Yoga for ferskinger

5. Senker blodtrykket

Lege David Anderson ved National Institutes of Health i USA uttalte i et intervju med NBC News at det å puste dypt og rolig utvider blodårene dine og hjelper kroppen til å slappe av.

Dette igjen bidrar til å senke blodtrykket.

LES OGSÅ: Finn din yogatype

Til forsiden