ENKEL ØVELSE MED SØVDYSSENDE EFFEKT: Ifølge den amerikanske legen Andrew Weil er fire pusteøvelser rett før sengetid alt som trengs for en god natts søvn. Foto: PantherMedia/Elena Elisseeva
ENKEL ØVELSE MED SØVDYSSENDE EFFEKT: Ifølge den amerikanske legen Andrew Weil er fire pusteøvelser rett før sengetid alt som trengs for en god natts søvn. Foto: PantherMedia/Elena Elisseeva
Søvn

Pust deg i søvn

Sovner du bare aldri? Da bør du sjekke ut 4-7-8-teknikken!

KK.NO: Hva er mer frustrerende enn å ikke få sove? Du vrir deg som en reke i sengen, grubler alt for mye og skvetter til når du ser hvor mye klokken har blitt.

Og siden vi vet at vi bør sove mellom seks til åtte timer, blir vi bare enda mer stresset for hver søvnløse time som går.

Men nå er kanskje løsningen her, for i følge en ny teknikk skal du kunne puste deg i søvn.

Og KK.no kjenner flere som har testet denne metoden med stort hell (ja, faktisk!).

4-7-8-teknikken

Den amerikanske legen Andrew Weil tror nemlig han har funnet en svært effektiv innsovingsteknikk, skriver Popsugar.

Han har kommet opp med en øvelse han kaller for 4-7-8-teknikken, som er inspirert av både yoga og meditasjon.

Den skal bedøve nervesystemet på en naturlig måte, og vil bare få en sterkere og sterkere effekt for hver gang du gjør den, ifølge Weil.

- Øvelsen er svært enkel, tar nesten ingen tid, krever ingen hjelpemidler og kan gjøres hvor som helst, skriver legen på sin egen hjemmeside.

Øvelsen - trinn for trinn

Nærmer det seg leggetid? Legg deg godt til rette og la tungespissen møte tannkjøttet rett bak fortennene dine. Her skal tungen være gjennom hele øvelsen.

Og husk at du alltid skal puste rolig inn med nesen, og ut gjennom munnen igjen, når du gjør øvelsen.

  • Lukk munnen og pust rolig inn gjennom nesen mens du teller til fire.
  • Hold pusten mens du teller til syv.
  • Pust godt ut igjen og lag en hysjelyd mens du teller til åtte.
  • Alt dette er èn pusterunde, og du skal gjøre det tre ganger til, så det blir fire i alt.

Weil forklarer at det kan ta litt tid før øvelsen gir effekt, men etter noen ganger vil den bare funke bedre og bedre.

Se Weils demonstrasjon av 4-7-8-teknikken under: 

Dropp kaffen - spis lurt

I tillegg til å puste deg i søvn rett før leggetid, er det lurt å spise mat som inneholder stoffer som gjør deg trøtt, som yoghurt med müsli og banan.

Et deilig varmt bad gjør også kroppen rolig, og vi trenger kanskje ikke nevne at en kopp kaffe rett før Jon Blunds ankomst ikke er å anbefale?

SØVNIG MAT. Litt yoghurt med müsli, og også banan, inneholder stoffer som gjør deg trøtt. Foto: Colourbox
SØVNIG MAT. Litt yoghurt med müsli, og også banan, inneholder stoffer som gjør deg trøtt. Foto: Colourbox Vis mer

Enkle og avslappende yogaøvelser kan også bidra til å klargjøre kroppen for natten.

Og du - hva med å skru av telefonen? To timer på Facebook, Instagram og Twitter, der alle har lagt ut bilder fra dagens skitur i marka, der du i alle fall ikke var, har ingen søvdyssende effekt!

Til forsiden