Angst For å Snakke Foran Folk

Redd for å snakke i forsamlinger?

Her finner øvelsene som gjør det lettere å nå fram med budskapet ditt.

SKREKK OG GRU: Frykter du å skulle stå foran en forsamling å si noe? Du er ikke alene. Nedenfor ser du tipsene som kan hjelpe deg. Foto: Kalim - Fotolia
SKREKK OG GRU: Frykter du å skulle stå foran en forsamling å si noe? Du er ikke alene. Nedenfor ser du tipsene som kan hjelpe deg. Foto: Kalim - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Du skal legge fram noe på et møte på jobben. Og du merker at du blir nervøs når alle de 20 i møterommet ser på deg.

– Jeg skal holde det kort, sier du, og tar deg sammen og går gjennom presentasjonen din med en liten skjelving i stemmen.

Tilhørerne er ikke helt konsentrerte, og en av kollegene dine sitter til og med og sjekker mailene sine mens du snakker.

Puh, endelig overstått, tenker du når presentasjonen er over og alle haster videre. Men magefølelsen din er ikke god.

Og det er det en grunn til, mener skuespiller og stemmetrener Merete Nørgaard:

– Hvis du virkelig vil bli hørt, er det ofte stemmen din du må jobbe med. For hvis du ikke bruker stemmens fulle potensial, kan det føre til at du blir misforstått og ikke får med deg tilhørerne dine. Uavhengig av om det gjelder et foredrag eller et middagsselskap, sier hun.

Og hvis du for eksempel holder deg slavisk til manuskriptet, snakker fort og samtidig starter med å si at du skal gjøre det kort, så signaliserer du: «Unnskyld at jeg er her».

– Det bidrar ikke til noe positivt verken for deg, tilhørerne dine eller budskapet ditt. Du må heller signalisere: «Hei, stopp opp og hør! Tiden vi har sammen er kostbar. Jeg vil si deg noe. Jeg skal ha oppmerksomheten din de neste 20 minuttene», påpeker Merete Nørgaard.

LES OGSÅ: Noen går hver dag til en jobb de ikke burde være i

HJELP: En mikrofon og en sal full av mennesker kan utvilsomt være nervepirrende. Foto: kichigin19 - Fotolia
HJELP: En mikrofon og en sal full av mennesker kan utvilsomt være nervepirrende. Foto: kichigin19 - Fotolia Vis mer

Jobb med pusten

Veien dit går gjennom å jobbe med pusten og stemmen din.

– Stemmen viser hvem du er. Den avslører gamle, hemmende overbevisninger – som for eksempel at man ikke skal gjøre noe særlig ut av seg – eller manglende selvtillit eller selvinnsikt. Den kan også hemme utfoldelsen din og evnen din til å være fullstendig til stede i spotlighten, og til å bruke hele potensialet ditt og få kontakt med publikum. Og det hemmer evnen din til å motta den kjærligheten som oftest kommer fra publikum. Publikum er jo ikke fienden din, tvert imot, sier Merete Nørgaard og tilføyer:

– Du tror kanskje at du er født med den stemmen du har, og at den ikke kan endres. Men personer med sterk personlig gjennomslagskraft er som regel i stand til å bruke stemmens forskjellige kvaliteter, toner, klang og stemmestyrke etter forholdene. Det kan du også, for alle kan trene seg til en bedre måte å bruke stemmen på, lover stemmetrener Merete Nørgaard.

Alle mennesker kan ha nytte av å jobbe med stemmen. 

– Også de som sier at de aldri blir nervøse før de skal holde et foredrag eller en tale. De kan ha en fastgrodd automatpilot som ikke nødvendigvis er bra for opptredenen deres.

LES OGSÅ: Derfor bør du by på deg selv

Typiske feil når du har ordet

Ifølge eksperten er dette feilene mange av oss gjør:

  • Du sier «øøøh» flere ganger i løpet av presentasjonen din.
  • Du beveger ikke overleppen når du snakker.
  • Stemmen din ligger for høyt, når du åpner munnen.
  • Du starter talen din med å lese fra papiret eller fra PowerPointen.
  • Du bruker bare to–tre toner av stemmen din.
  • Du tar ingen pauser i formidlingen din.
  • Du reagerer ikke kroppslig på publikumet ditt.

 

I stedet bør du prøve å gjøre dette:

1. Skru opp volumet: Mange mennesker snakker for lavt, særlig ved presentasjoner. Snakk alltid høyere og med mer stemme­volum når du snakker til flere enn fem-syv personer i et rom. 
2. Ta pauser: Både for å skape forbindelse med publikumet ditt, og for å fremheve spesielle områder eller poeng i presentasjonen din. Pauser skaper tilstedeværelse og oppmerksomhet når du snakker.
3. Snakk langsomt: Mange snakker for fort og haster av gårde – ofte fordi de er nervøse og ønsker å få alt overstått raskest mulig. Snakk langsommere enn du vanligvis gjør. Husk å puste.
4. Varier toneleiet: Prøv med en setning som for eksempel: 
– Velkommen alle sammen – tusen takk for at dere har møtt opp på denne fantastiske dagen, som jeg har gledet meg til …
5. Overdriv gjerne: Det du føler blir overdrevent, dramatisk og fjollete, er garantert uttrykksfullt og levende å høre på.

LES OGSÅ: Bekymrer du deg for hva andre mener

4 øvelser

Dette er øvelsene som avspenner stemmen din, og gjør det lettere å snakke normalt avslappet:

1. Blås ut stearinlys: Når du blåser ut et stearinlys, jobber magen spontant som en pumpe, og muskulaturen trenes. Pust ut med korte og lette støt, og pust deretter ut med en lang s-lyd.
2. Lat som du gjesper: Når du gjesper, åpner du hulrommet i munnhulen og svelget, og resonansen blir fyldig og klangfull. Å gjespe er en rask måte å avspenne stemmebåndene på. 
3. Prrrrooo-hest: Slapp helt av i leppene og lag en stor rund munn, som om du skulle ta en bit av et altfor stort eple. Lag deretter en bred, smal munn. Til slutt puster du et par ganger med blafrende lepper som en hest som sier «prrroooo».
4. BOOOOOOORIS: Rop, syng og lag en lang lyd på navnet Boris til du har total kontakt med hele kroppen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer