VIS HENSYN: Vanlig folkeskikk gjelder selvsagt også på treningsstudio. Vi har skrevet ned de uskrevne reglene du bør vite om før du hopper inn i treningsbuksa.  Foto: Colourbox
VIS HENSYN: Vanlig folkeskikk gjelder selvsagt også på treningsstudio. Vi har skrevet ned de uskrevne reglene du bør vite om før du hopper inn i treningsbuksa. Foto: Colourbox Vis mer

Trening

Regler for treningstrivsel

Ti regler du bør følge hvis du trener sammen med andre, inkludert et par regler for dusjen.

Publisert
Har du noen gang vært på et treningssenter? Da er sjansene store for at du har opplevd at andre bryter noen uskrevne regler og irriterer vettet av både deg og de andre gjestene.

Ja, for du er vel ikke den som irriterer?

Her er noen regler som gjør det mer levelig å trene, skifte og dusje sammen med andre treningsentusiaster.

1. Ikke «kringkast» svette

Det er egentlig ganske enkelt: Ta ALLTID med håndkle!

Enten du skal på time i sal eller trene styrke i studio, må du tørke svette innimellom.

Svettedråper kan fort endres til prosjektiler på aerobictimer med mye bevegelse. Ikke særlig behagelig for de rundt deg. Reduser regnfallet ved å tørke svette av og til.

Også når du trener styrke eller kondisjon i studio er det viktig å bruke håndkle. Ingen som kommer etter deg har lyst til å sitte på rumpesvetten din, altså. Såpass kan vi love deg.

2. Hold skravlinga moderat

Selv om vi elsker å skravle (og kanskje til og med å sladre litt av og til), finnes det en tid for alt. Treningstid er ikke skravletid, og den telefonen du tenkte å ta til venninna di og fortelle om helgas utskjeielser kan gjerne vente til du er i en mer privat setting. Ikke ta den mens du sitter på ergometersykkelen!

Trener du i sal sammen med venninna di? Vel, det samme gjelder her. For mye pjatt irriterer dine medmosjonister og forringer treningskvaliteten.

I de fleste tilfeller kan også spørsmål til instruktøren drøyes til etter timen. Da får alle best mulig flyt i treningen – og det er jo derfor vi er der i utgangspunktet, ikke sant?

Baksnakking av instruktør eller andre kunder, kan også drøye til etter at du har forlatt selve treningsstudioet. Kritikk vil nok instruktøren sette pris på om du sier direkte til ham eller henne – eller du kan bruke ris-og-ros-postkassen som mange sentre har.

3. Ikke kom eller gå midt i timen

Det er strengt tatt bare vanlig folkeskikk (hører noen andre sin mors stemme nå?), men vær presis når du skal på saltime. Det forstyrrer både instruktøren og andre kunder hvis du kommer seint.

Selvfølgelig kan det skje ting som gjør at du må forlate timen før den er over, men ikke gjør dette til vane. Av respekt for både instruktør og andre kunder, bør du også vente med å gå til timen er slutt.

Hvis du er nødt til å gå tidligere, kan det være greit å si fra om dette i forkant og finne en plass nærmest mulig utgangsdøra. Og gjør det så stille som mulig. Dette gjelder også dersom du kommer forsinket.

På timer hvor dere har brukt apparater eller redskaper, bør du dessuten vente med å rydde på plass utstyret til etter timen. Både av sikkerhetsgrunner (nabodama som ligger og tar situps vil trolig ikke sette pris på å få en femkilos vektmanual midt i solar plexus) – og fordi det forstyrrer de andre.

4. Demp musikken

Formen er god, musikken dundrer i ørene og glade endorfiner gjør at du gauler med når sangen når klimaks. Stopp en hal!

Det er dessverre slik at du ikke er alene på treningssenteret. Ta hensyn til andre, som gjerne ikke setter spesielt stor pris på hverken vokalprestasjonen din eller lydutslipp fra høretelefonene dine.

5. Ikke okkuper drikkefontenen

Skal du fylle på to vannflasker, kan du ta det i vasken i garderoben, altså. Ikke legg beslag på den tynne stråla fra drikkefontene i fem minutter. Andre trenger også vann.

Hvis du, mens du drikker, oppdager at det har dannet seg kø bak deg, kan det også gjerne tolkes som et tegn på at du har holdt på litt for lenge.

5. Ikke kle deg som om du skal på stranda

Å dukke opp til yogatimen i hotpants kan føre til masseforstyrrelse i timen.

Det er klart du har lov til gjenspeile din egen personlighet i valg av treningstøy, men som hovedregel kan man gjerne si at du bør ha på deg mer på treningsstudioet enn hva folk flest har på stranda.

6. Rydd opp etter deg

Vekter, matter og andre ting du har benyttet under treningen skal ryddes bort. Det klarer du selv.

7. Unngå å stinke

Selvsagt vil det komme til å lukte litt svette på et treningssenter. Men ny svettelukt er én ting. Sur, gammel svette er noe helt annet. For å unngå dette, anbefales for eksempel alltid dusj etter trening, samt regelmessig vasking av treningsklær.

Under kategorien «stinking» finner vi også promping. Joda, det er naturlig, men veldig lite heldig for de andre stakkarene i rommet.

Minimer risikoen ved å unngå å spise mat med gasseffekt før trening. Og kjenner du at noe er på vei, kan du også gjøre et forsøk på å oppsøke toalettet før uhellet er ute

8. Ikke okkuper apparatene

Mange slenger gjerne treningsjakka eller håndkleet over et treningsapparat for å holde det opptatt, mens de selv for eksempel går på do bruker et annet apparat eller skravler.

Ta hensyn til at du er på et fellesområde. Må du gå vekk fra apparatet, må du bare akseptere at andre bruker det i mellomtiden. Er det kø når du kommer tilbake, må du pent vente.

Du bør heller ikke bruke for mye tid på ett spesielt apparat, men la andre få komme til også.

9. Ikke vift for mye med stumpen

For all del, det er supert om du er komfortabel med din egen kropp og nakenhet, men tøyeøvelser i Evas drakt hører ikke hjemme i garderoben. Ingen er interessert i å se deg strekke og bøye mens dine mest private kroppsdeler er på utstilling.

Ta hensyn til at andre kanskje er litt mer blyge enn du er, og slettes ikke blir glade for å få nesa rett i rumpa di etter at de er ferdig med å knyte skoene sine.

10. Unngå ekstremt personlig hygiene i garderoben/dusjen

Intimbarberingen tar vi oss av hjemme, okay?

Og skifting av tampong i fellesgarderobe er ikke lov. Punktum.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer