SUNT OG METTENDE: Ta en detox med grønnsaker, frukt, og yoghurt. Foto: Colourbox
SUNT OG METTENDE: Ta en detox med grønnsaker, frukt, og yoghurt. Foto: Colourbox Vis mer

Kosthold

Rens kroppen på en dag med detox

Og nei, du trenger ikke å gå rundt skrubbsulten.

Publisert
Har det blitt mye grillmat, iskrem og rosévin i sommer? Føler du at kroppen trenger en rens?

Detox er blitt trendy, og med jevne mellomrom presenterer ukebladene oppskrifter på hvordan du skal få renset kroppen for avfallsstoffer og uhumskheter.

LES OGSÅ: De tre viktigste vannreglene

Det høres jo veldig fristende ut. Særlig siden detox lover deg flatere mage og penere hud i tillegg.

Men det er diskusjoner rundt hvor sunt det er å faste i flere dager. Og mange detox-kurer består av masse rare ingredienser som ikke er så veldig lette å få tak i. Dermed blir terskelen ganske høy for de fleste.

I hverdagen er det dessuten få som vil takle å ikke spise skikkelig på flere dager. Da blir det vanskelig å få jobbet effektivt og stille opp for familie og venner som vanlig.

Gjør det enkelt

Men du trenger ikke hoppe på en detox-kur som varer flere dager for å få renset opp i kroppen. For å være ærlig vil en normalt aktiv livsstil og et godt inntak av rent vann gjøre at kroppen stort sett klarer å kvitte seg med avfallstoffene selv. Likevel kan det være at du føler at slappe sommerdager har stukket kjepper i hjulene for dette.

I så fall kan du ta en dagslang detoxkur som dessuten ikke krever at du bare drikker vann eller grønnsaksjuice.

LES OGSÅ: Raw food er den nye trenden

Kuren er laget av Dr. Sarah Brewer, som har skrevet boken «The total detox plan». Hun anbefaler ikke fastekurer der du bare drikker væske, eller bare holder deg til én type matvarer (for eksempel epler).

Dagskuren som gir kroppen en sunn rens er heldigvis ganske enkel å følge. Det skal likevel sies at Dr. Brewers totale detox-kur går over ti dager, og krever mer enn dagskuren, som utgjør første dag av tidagerskuren.

Likevel gir denne dagskuren effekt, for ingrediensene er ganske lettfordøyelige, slik at fordøyelsessystemet får en hvil fra tyngre mat. Den gir kroppen mye væske og vitaminer og mineraler. Du kan gjerne ha en slik dag én gang i uken, om du orker.

Under finner du detaljene:

SUNN MAT: Lag maten fra bunnen av, og dropp saltet under detox-dagen. Foto: Sigrid Olsson / PhotoAlto
SUNN MAT: Lag maten fra bunnen av, og dropp saltet under detox-dagen. Foto: Sigrid Olsson / PhotoAlto Vis mer

1 dags detox-kur






Straks du våkner: Drikk et glass varmt vann med sitronsaft. Det skal få i gang fordøyelsessystemet.

Frokost: Valgfri fruktjuice (100 %), urtete og naturell bioyoghurt med sviskebiter.

Mellommåltid formiddag: Banan, eple, appelsin, melon eller pære. Spis så mye du vil.

Lunsj: Brun ris og cottage cheese. Stor salat med revet råkost som gulrot, kålrot, squash eller lignende. Strø frø og nøtter på topp (for eksempel solsikkekjerner, pinjekjerner og mandler). Naturell bioyoghurt som dressing. Eplejuice. Ikke salt maten!

Mellommåltid ettermiddag: Valgfri frukt og sprø grønnsaker som gulrot, kålrabi, selleri. Spis så mye du vil.

Middag: Hjemmelaget grønnsakssuppe med brun ris oppi. Bruk tomater, hvitløk, poteter, løk, selleri, gulrot, brokkoli osv. Krydre med urter og pepper, og tilsett litt sitronsaft. Ikke bruk salt!

Kvelds: Spis frukt - så mye du orker.

Gjennom hele dagen skal du drikke minst tre liter væske. Vann, ren fruktjuice og urtete er glimrende. Ta kosttilskudd som du pleier.

Blir dette for voldsomt? Ta en mini-detox i stedet!

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer