DIABETES TYPE 2: Det er de færreste som er klar over at riktig kosthold og fysisk aktivitet kan hjelpe deg bli frisk fra diabetes type 2.  Foto: whitestorm - Fotolia
DIABETES TYPE 2: Det er de færreste som er klar over at riktig kosthold og fysisk aktivitet kan hjelpe deg bli frisk fra diabetes type 2. Foto: whitestorm - Fotolia Vis mer

Diabetes Type 2

Riktig kosthold er helt avgjørende for å bli frisk av diabetes type 2

Dette bør du vite om livsstilssykdommen.

KK.NO: I Norge er det cirka 200.000 som har diagnosen diabetes type 2, og det regnes med at mellom 50 til 150.000 kan ha udiagnostisert diabetes. 

Selv om gener kan ha noe å si for forekomsten av denne sykdommen, så er dette først og fremst en livsstilssykdom. 

Her kan faktorer som ditt kosthold, aktivitetsnivå og din kroppsvekt være avgjørende for hvor utsatt du er for sykdommen.

– Har du en BMI under 25 så er risikoen for å få diabetes type 2 mye mindre enn hvis du har en BMI på over 35. Dersom du er i risikosonen for å utvikle diabetes kan det å gå ned noen kilo også utsette faren, sier seksjonsoverlege ved Stavanger Universitetssykehus, John Cooper til KK.no.

Siden livsstilen har så mye å si for utviklingen av sykdommen, vil dette selvsagt også være en viktig del av behandlingen. For noen kan en livsstilsendring faktisk kunne gjøre dem friske – men det gjelder dessverre ikke alle.

SPIS SUNT: Riktig kosthold er en viktig del av behandlingen for de med diabetes type 2. Foto: Image Source
SPIS SUNT: Riktig kosthold er en viktig del av behandlingen for de med diabetes type 2. Foto: Image Source Vis mer

– Alle har ikke like god sjanse for å bli friske. Men er du nydiagnostisert og betydelig overvektig er det langt enklere, forklarer han.

Det regnes at cirka 80 prosent av de med diabetes type 2 er overvektige, mens rundt 20 prosent ikke er det. En livsstilsendring vil kunne gi resultater for de overvektige i form av vektnedgang, som igjen vil kunne føre til at diabetesen går i remisjon hos noen.

– De som er betydelig overvektige vil ofte ha større sjanse for å oppleve remisjon – altså at diabetesen går tilbake og de kan holde seg friske over flere år, sier seksjonsoverlegen.

LES OGSÅ: Ikke bare usunne og overvektige som får diabetes type 2

Handler om en livsstilsendring

Også diabetessykepleier og kostveileder, Hege Hasler Barhaughøgda ved Dr. Lindbergs klinikk påpeker viktigheten av riktig kosthold for diabetesrammede.

– Det er først og fremst kosten som er helt avgjørende for blodsukkeret og diabetes, men andre livsstilsfaktorer har også stor betydning, sier hun til KK.no. 

Livsstil handler om bedre kosthold, mer fysisk aktivitet, god søvn om natten og å stumpe røyken. Alt dette vil påvirke blodsukkeret og helsen. Men også mindre stress eller stressmestring vil kunne hjelpe. 

NED I VEKT: En livsstilsendring vil kunne gi resultater for de overvektige i form av vektnedgang, og de som er betydelig overvektige vil ofte ha større sjanse for å bli friske. Foto: Maskot / Tuomas Marttila
NED I VEKT: En livsstilsendring vil kunne gi resultater for de overvektige i form av vektnedgang, og de som er betydelig overvektige vil ofte ha større sjanse for å bli friske. Foto: Maskot / Tuomas Marttila Vis mer

– Den mest vanlige formen for diabetes 2, som nok involverer 80 til 90 prosent av alle med type 2-diabetes, innebærer at kroppen selv lager nok insulin, eller overproduserer insulin for å prøve å holde blodsukkeret normalt, forklarer hun.

De som har denne formen for diabetes 2 har altså mulighet for å bli friske hvis de spiser riktig. Men for at dette skal være mulig må man altså velge mat og måltider som påvirker blodsukkeret mindre. Blodsukkeret svarer nemlig på den maten du spiser.

LES OGSÅ: Maten som er bra for blodsukkeret

Kutt ut de raske karbohydratene

– Maten vår består av tre næringsstoffer som heter karbohydrater, proteiner og fett. Av disse tre næringsstoffene, er det kun karbohydrater som får blodsukkeret til å stige. Karbohydrater består av raske og mer langsomme karbohydrater, forteller Barhaughøgda. 

De raske karbohydratene påvirker blodsukkeret raskt og mye, mens de langsomme karbohydratene påvirker blodsukkeret mindre. Sistnevnte er derfor et bedre og sunnere valg for helsa.

– Vi trenger alle tre næringsstoffene for å ha et balansert og sunt kosthold, men det er altså avgjørende å sette de sammen riktig på tallerkenen, både for blodsukkeret og helsen for øvrig, påpeker hun.  

Slik anbefaler hun at du spiser:

Velg mer proteiner: som fisk, sjømat, kjøtt, fugl, egg, belgfrukter, nøtter.
Velg langsomme karbohydrater: Dette kan være grønnsaker, belgfrukter, bær, nøtter og hele korn.
Velg naturlig fett: Fet fisk, olivenolje, nøtter, frø, avocado, kokosfett og litt meierifett.

BLODSUKKERSTIGNING: Sukker og andre raske karbohydrater påvirker blodsukkeret raskt og mye,og bør helst unngås. Foto: (c) Heide Benser/Corbis/All Over Press
BLODSUKKERSTIGNING: Sukker og andre raske karbohydrater påvirker blodsukkeret raskt og mye,og bør helst unngås. Foto: (c) Heide Benser/Corbis/All Over Press Vis mer

Sukker er helt klart en av verstingene, og bør helst kuttes ut av kostholdet ditt, men dette er ikke det eneste du bør være obs på.

– Unngå raske karbohydrater som matvarer og drikker som inneholder sukker, finmalt mel og matvarer med mel – som fint eller halvgrovt brød, bagetter, kaker, kjeks og hvetelefser, sier hun. 

– Men også hvit pasta, fin ris, cornflakes, og frokostblandinger tilsatt sukker eller honning. Heldigvis ikke trenger å vente lenge før du ser forbedringer, legger hun til.

– Blodsukkeret svarer på det du spiser umiddelbart, så man kan se det på blodsukkerverdien målt etter et riktig sammensatt måltid. For å få effekt på langtidssukkeret, og få normalisert verdien på denne, kan det gå alt fra bare 4 uker til 12 uker avhengig av hvor høy blodsukkerverdien var før kostendringen, forklarer diabetessykepleieren.

Denne måten å spise på vil også kunne forebygge diabetes type 2, redusere risiko for hjerte- og karsykdom og normalisere vekten din.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: