<strong>ØKER UTHOLDENHET:</strong> Studier har vist at «riktig» valg av musikk under trening kan øke utholdenheten din med 15 prosent.  Foto: Blend / Image Source
ØKER UTHOLDENHET: Studier har vist at «riktig» valg av musikk under trening kan øke utholdenheten din med 15 prosent. Foto: Blend / Image Source Vis mer

Musikk

Riktig musikk øker utholdenhet

Får deg til å sette opp tempo, gir mer treningglede og økt forbrenning - her er KK.nos treningsfavoritter.

Publisert
Sist oppdatert
God musikk kan gjøre det langt mer lystbetont å løpe en økt på tredemølla. Og dersom du trener regelmessig med musikk, har du kanskje merket at det ikke går like radig for seg dersom du har glemt iPoden eller mp3-spilleren hjemme?

Det er ikke så rart. Forskere har nemlig funnet ut at riktig musikk på øret under trening kan øke utholdenheten din betraktelig, samtidig som det gjør at treningsøkten oppfattes som morsommere og mer positiv.

Musikk regnes også som en «orgasme for hjernen», fordi det fyller kroppen med feel-good hormonet dopamin.

Derfor kan god musikk faktisk få deg i bedre humør, løfte stemningen, gjøre deg gira, eller stresse deg ned.

LES OGSÅ: Treningen du blir glad av

<strong>BLIR GLAD:</strong> God musikk på ørene når du trener gjør at du yter mer og kommer i bedre humør.
BLIR GLAD: God musikk på ørene når du trener gjør at du yter mer og kommer i bedre humør. Vis mer

Sprekere og gladere av musikk






I 2008 gjennomførte forskere ved Brunel University i London en undersøkelse der de studerte effekten av rock- og popmusikk på 30 deltagere som løp på tredemølle.

Testpersonene fikk høre på et utvalg sanger fra blant annet Queen, Red Hot Chili Peppers og Madonna, samtidig som de fikk beskjed om å jogge i takt med musikken.

Resultatene viste at forsøkspersonenes utholdenhet økte med hele 15 prosent som følge av musikken. Og til og med under meget anstrengende perioder - da deltakerne var på grensen til fysisk utmattelse – hadde musikken en sterkt motiverende effekt og hjalp dem til å tenke positivt.

God musikk har også den effekten at den klarer å få folk opp av sofaen og ut på trening, noe forskere tror kan være spesielt nyttig for pasienter med hjerte-karsykdommer eller andre fedmerelaterte lidelser.

I tillegg stimulerer musikk området i hjernen som administrerer utskillelsen av blant annet endorfiner – som er stress og angstdempende.

LES OGSÅ: Derfor bør du også prøve Zumba

<strong>HVA VI HØRER PÅ:</strong> Studier har vist at mange treningsfanatikere lytter til musikk de aldri ellers hører på når de trener.
HVA VI HØRER PÅ: Studier har vist at mange treningsfanatikere lytter til musikk de aldri ellers hører på når de trener. Vis mer

Hva hører vi på?






Hva slags musikk som får oss til å yte det lille ekstra er individuelt. Undertegnede journalist har av en eller annen grunn en svakhet for up-beat 80-tallsmusikk og får alltid god fart på beina når Bonnie Tyler hyler «I need a hero» i øregangene mine.

Det har tidligere vært gjennomført flere undersøkelser i forhold til hva slags musikk vi liker best å lytte til når vi trener. Og studier har vist at treningsfantaster gjerne foretrekker det de selv betegner som «smakløs» musikk når de svetter.

Treningskjeden Fitness First har tidligere studert musikkvanene til deres medlemmer, og resultatene viste at seks av ti treningsfanatikere hører på musikk de aldri ellers ville vedkjent seg når de trener.

En femtedel av de mannlige deltagerne i undersøkelsen innrømmet at de lyttet til sanger som «Eye of the Tiger» og filmmusikken fra «Rocky», mens Abbas «Dancing Queen» var en favoritt blant kvinnene.

En fjerdedel av kvinnene innrømmet også at de sprintet på mølla til sanger av Madonna, og gamle slagere som «The Final Countdown».

LES OGSÅ: 52 tips som brenner fett

<strong>RIKTIG TEMPO:</strong> Tempoet på låtene du hører på bør ligge på mellom 120-140 beats i minuttet, også kalt BPM.  Foto: Blend / Image Source
RIKTIG TEMPO: Tempoet på låtene du hører på bør ligge på mellom 120-140 beats i minuttet, også kalt BPM. Foto: Blend / Image Source Vis mer

Velg låt med riktig tempo






- Det å velge en effektiv treningssang handler om vitenskap, har Costas Karageorghis, lege og professor i sportspsykologi ved Brunel University, uttalt.

Karageorghis har studert effektene musikk har på psyken vår i over 20 år, og studiene viser blant annet at et av de viktigste elementene i gode treningssanger er låtens tempo.

Ifølge Karageorghis bør tempoet på låten ligge på mellom 120-140 beats (vanlig i kommersiell dance-musikk) i minuttet, også kalt BPM. Beat kan oversettes som pulsen/rytmen i sangen.

- Musikken som er mest til å stole på når det kommer til «riktig» BPM er dance-musikken, for rockelåter er ikke like konsistente, har Richard Pitty, DJ og grunnlegger av Power Music, et firma som produserer musikkprogrammer for anerkjente instruktører og fitnessentusiaster, tidligere uttalt.

Denne rytmen går også godt til hjerterytmen vi har under en treningsøkt. Her snakkes det eksempelvis om tjue minutter på et treningsapparat dersom man er i normalt god form.

Sanger med «riktig» tempo:
• Push (Salt-N-Pepa)
• Drop it like it’s hot (Snoop Dogg)
• Umbrella remix (Rihanna)
• The heat is on (Glenn Frey)
• Don’t phunk with my heart (Black eyed Peas)
• Mr. Brightside (The Killers)
• Dancing queen (Abba)
• Gonna fly now (temaet fra filmen Rocky)

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av joggeturen

Her er KK.no redaksjonens favoritter:

Spillelisten ligger også tilgjengelig på Spotify – følg denne lenken (ekstern).

Cecilie Leganger:
La Roux - In For The Kill
David Guetta/Kelly Rowland - When Love Takes Over
Rihanna - Rude Boy
The Motors - Airport
Michael Jackson - Wanna Be Startin' Somethin'
The Strokes - Is This It
R. Kelly - Echo
Håkan Hellstrøm - River En Vacker Drøm
Prodigy - Firestarter
Candi Staton - You Got The Love
Phil Collins - Don't Lose My Number
Mr. Mister – Broken Wings

Aina Kristiansen:
Oscar Linnros – Från och med du
N.E.R.D – She wants to move
Robyn – We dance to the beat
Ost & kjex – Mosambiquetravelplan
Jenny Wilson – Like a fading rainbow
Snook – Längst fram i taxin
Robyn – Indestructible
Europe – Final countdown

Tone Ra Pedersen:
Christina Aguilera – Desnudate
Rihanna – S&M
Beyonce – Single Ladies
Beyonce – Radio
Pussycat Dolls/Slumdog Millionaire Soundtrack – Jai Ho
Taio Cruz – Dynamite
Guru Josh - Infinity
Robyn – Indestructible
Robyn – Hang With Me
The Sounds – Painted by Numbers
The Sounds – Queen of Apology

Linda Stølen :
Muse – Uprising
Tommy Tokyo & Starving For My Gravy – The Final Straw
Eurythmics – Thorn In My Side
A. Banderas & Los Lobos – Cancion del Mariachi
Dolly Parton – Jolene
Iggy Pop – Lust For Life
Johnny Cash – God's Gonna Cut You Down
a-ha – Train Of Thought - Remix Remastered Version

Tone Ruud Engen:
Chris Brown - Forever
Shakira - Waka Waka
Lady Gaga - Born this way
Pitbull, Akon - Shut it Down
Rihanna - S&M
Mohombi - Bomby Ride
Robyn - Dancing on my own
Alexandra Burke feat. Pitbull - All night long

Adéle Cappelen Blystad:
Michael Jackson - Billie jean
Kenny loggins – Top Gun soundtrack - Playing with the boys
Guns N’ Roses - Paradise city
Muse - Supermassive black hole
The Faint - Take me to the hospital
Rihanna - Only Girl (in the world)
Linkin Park/Jay-Z - Numb/Encore
Chesney Hawkes – The One & Only
Queen – I want to break free
Katy Perry - Firework
Bonnie Tyler - Holding out for a hero
Guns N’ Roses – Welcome to the jungle

<strong>PASS PÅ VOLUM:</strong> For høyt volum på iPod eller mp3-spiller kan skade hørselen din.  Foto: Spicestock / Image Source
PASS PÅ VOLUM: For høyt volum på iPod eller mp3-spiller kan skade hørselen din. Foto: Spicestock / Image Source Vis mer

Pass på volumet






KK.no har tidligere gjennomført en spørreundersøkelse der hele 54 prosent av dere innrømmet å høre på høyere musikk enn ellers når dere trener.

Men dersom du digger litt ekstra volum på iPoden når du trener, bør du være litt påpasselig.

Forskning har nemlig vist at folk ofte skrur opp lyden til potensielt «farlige» nivåer under en treningsøkt, og da særlig når de er på et treningssenter.

Ifølge en studie gjennomført ved the University of Alberta får en «treningssenterlignende setting» folk til å skru volumet på spilleren opp på helsefarlige nivåer. Dette på grunn av all bakgrunnsstøyen.

Nesten halvparten av deltakerne i undersøkelsen, som ble publisert i 2010, hørte på skadelig høyt volum så lenge at det satte dem i fare for hørselstap.

Løsningen er imidlertid veldig enkel:
Skaff deg bedre øretelefoner, av typen som «forsegler» ørekanalen og som dermed klarer å stenge ute bakgrunnsstøyen bedre.

Disse øretelefonene tillater deg å lytte til musikk på et lavere - og tryggere - volum.

LES OGSÅ: 1 av 10 blir skadet for livet

(deler av denne saken har tidligere vært publisert på KK.no)

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer