KUTT UT RISKAKENE: De er lenge blitt sett på som genial slankemat, men faktisk vil riskaker kunne øke risikoen for overvekt.  Foto: Thinkstock.com
KUTT UT RISKAKENE: De er lenge blitt sett på som genial slankemat, men faktisk vil riskaker kunne øke risikoen for overvekt. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Slanking

Riskaker er ingen slankemat

Inneholder riktignok lite kalorier, men vil sende blodsukkeret til himmels.

Publisert
Enten du er opptatt av å gå ned i vekt, eller du ønsker å gi kroppen din de riktige næringsstoffene, er det ikke alltid like lett å vite hva som er sunt og ikke.

For eksempel kan en simpel smoothie inneholde opp mot 80 gram sukker, og frokostblandingen din kan inneholde store mengder salt.

Det er imidlertid ikke de eneste matvarene som antas å være noe de ikke er, og helsenettstedet Health.com (ekstern lenke) skriver at riskaker er blant disse misforståtte matvarene.

LES OGSÅ: Spis masse av denne frukten

RISKAKER: De små kakene kan være gode som snacks, men inneholder lite næring og øker blodsukkeret ditt. Foto: Getty Images/iStockphoto
RISKAKER: De små kakene kan være gode som snacks, men inneholder lite næring og øker blodsukkeret ditt. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Vil sende blodsukkeret til himmels

Riskaker kan for mange være et godt alternativ til snacks i ukedagene, eller et perfekt lite mellommåltid mellom lunsj og middag, men du skal ikke la deg lure.

Selv om disse kakene på 1980 og 1990-tallet ble skrytt opp i skyene som den perfekte slankematen på grunn av det lave fettinnholdet, vil den fortsatt ha en negativ effekt på kroppen din.

Kakene har nemlig en glykemisk indeks på så mye som 91. Til sammenligning har ren glukose - eller druesukker - en indeks på 100.

Dette betyr at riskaker inneholder store mengder av det karbydratet som sender blodukkeret ditt til himmels. Den glykemiske indeksen forteller deg om hvordan mat påvirker blodsukkeret ditt, og eventuelt om det stiger etter et måltid.

LES OGSÅ: Får du egentlig i deg nok vann?

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Kan faktisk føre til overvekt

Når blodsukkeret stiger, vil kroppen produsere mer insulin og ifølge ekspertene på Lommelegen.no (ekstern lenke) har flere studier vist at dette har negative følger for helsen din generelt, og kan faktisk utvikle overvekt.

Hvitt brød, brus, poteter og ris er eksempler på andre matvarer med karbohydrater som har høy GI, mens de fleste frukter og grønnsaker, som for eksempel appelsiner, epler, løk, squash, brokkoli og linser, har lav GI.

Mat som bare inneholder proteiner og fett vil ikke ha noen glykemisk indeks-verdi, fordi det påvirker blodsukkeret svært lite.

Dermed vil det heller ikke påvirke blodsukkeret stort etter et måltid.

LES OGSÅ: Hva er best - pølse eller hamburger?

Camilla Addersen, som er ernæringsfysiolog og daglig leder for Somebody.no (ekstern lenke), forteller at riskaker heller ikke kan by på stort at næringsstoffer.

- Det inneholder ikke noe å bli mett av, så faren er stor for at du spiser noe annet i tillegg. Derfor er dette uegnet som slankemat. Spis heller ordentlige måltider og kutt småspisingen, sier hun til KK.no.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer