SOYAMELK: Rist melken om du vil være sikker på at du får i deg flest mulig av næringsstoffene.  Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
SOYAMELK: Rist melken om du vil være sikker på at du får i deg flest mulig av næringsstoffene. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over PressVis mer

Soyamelk

Rist soyamelken før du drikker den

Ellers kan du gå glipp av mange næringsstoffer.

Selv om mange sverger til et glass kumelk hver morgen, så er soyamelk blitt et godt alternativ både for vegetarianere og de med laktoseintoleranse.

Soyamelk er laget på soyabønner og er beriket med blant annet kalsium og jern, slik at de som ikke kan drikke kumelk likevel kan få i seg de viktige næringsstoffene.

Er du blant dem som drikker soyamelk, er det imidlertid én ting som er veldig viktig å være klar over. Melken må ristes før du drikker den.

LES OGSÅ: Så mye potet kan du spise

ALLERGIKERE: Soyamelk kan være et godt alternativ for dem som ikke tåler kumelk. Foto: REX/Organic Picture Lib/All Over
ALLERGIKERE: Soyamelk kan være et godt alternativ for dem som ikke tåler kumelk. Foto: REX/Organic Picture Lib/All Over Vis mer

Mest mulig næringsstoffer

Grunnen til at det er viktig å riste soyamelken, er fordi næringsstoffene legger seg i bunn av melken.





– De fleste som bruker soyamelk vil oppleve at både smak og konsistens blir bedre når den ristes. At det også kan være viktig for næringsopptaket er nok færre klar over, sier Pål W. Thorbjørnsen, informasjonsansvarlig i Norsk Vegetarforening.

Fordi næringsstoffer som kalsium er tilsatt kunstig i soyamelk, vil stoffene naturlig falle til bunn av kartongen når den står i ro i kjøleskapet.

For å få optimalt ut av næringsstoffene i soyamelken, er det er derfor veldig viktig å riste kartongen før bruk.

Kalsium er essensielt for skjelettet, og er blant næringsstoffene som er spesielt viktig å være nøye med å få i seg ekstra av dersom man er vegetarianer og ikke spiser meieriprodukter.

LES OGSÅ: Derfor bør du ha én vegetardag i uka

Sunnere enn kumelk?

Ifølge Norsk Vegetarforening dekker et glass beriket soyamelk (altså soyamelk tilsatt ekstra kalsium) 30 prosent av dagsbehovet for kalsium.

Men en studie fra Creighton University i Nebraska har tidligere vist at soyamelk kan gi så lite som 25 prosent av det lovede innholdet av kalsium.

Å drikke soyamelk i stedet for kumelk er en relativt ny trend, og det er også mange som drikker det fordi de tror at det er sunnere og lettere enn vanlig kumelk.

Er du en av dem som ikke er vegetarianer eller har allergier, men som likevel drikker soyamelk, så skal du være klar over at de lærde strides om hvorvidt soyamelk er sunnere enn kumelk.

Som KK.no tidligere har skrevet, viser for eksempel en studie fra University of Illinois at soyamelk kan være svært gunstig for leveren.

Andre studier peker på muligheten for at fettet i soyamelk kan være mer skadelig enn fettet i kumelk.

– Soyamelk inneholder gjerne litt mer fett enn kumelk, og også noe mer mettet fett, har Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog i Grete Roede AS tidligere fortalt til KK.no.

Hun anbefaler de som vil drikke soyamelk å velge usøtet soyamelk, fordi denne melken har et lavere innhold av sukker en vanlig melk.

LES OGSÅ: Har du prøvd mandelmelk?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: