<strong>GLEDER SEG TIL KK-MILA:</strong> Sjefredaktør Gjyri-Helen Werp og Bislettalliansens Steinar Hoen gleder seg til lørdag 15. september. I denne saken deler Hoen sine beste treningstips. Foto: Espen Solli
GLEDER SEG TIL KK-MILA: Sjefredaktør Gjyri-Helen Werp og Bislettalliansens Steinar Hoen gleder seg til lørdag 15. september. I denne saken deler Hoen sine beste treningstips. Foto: Espen Solli Vis mer

Trening

- Ro ned før løpet

Idrettsstjernen Steinar Hoen deler her sine aller beste treningstips med deg.

Publisert
Sist oppdatert
15. september går startskuddet for årets morsomste løpefest, KKmila! Over 3000 damer fra hele landet - og noen menn - har hittil meldt seg på historiens andre KK-løp.

Fem kilometeren starter kl. 14 fra Aker Brygge i Oslo, mens 10-kilometeren begynner kl. 14.10. Det er fortsatt mulig å melde seg på, hvis du ikke alt har gjort det.



Else Kåss Furuseth er med

Humordronningen Else Kåss Furuseth trente i fjor bort 15 kilo før hun fullførte KK-mila. I år stiller hun som konferanser for hele arrangementet og gleder seg til å sette den virkelige godstemningen hos sine medsøstre før start.
I ukens KK skriver Else: - Mentalt er jeg på topp med joggeskjørt. Og frem til 15. september skal jeg sove med joggeskjørt, og da skal vi endelig møtes!

Else Kåss Furuseth var ikke den eneste som motiverte seg til å trene og gå ned noen kilo før løpet i fjor. Også venninnene Cathrine og Evy hadde KK-mila som fjorårets store mål - og gikk ned tilsammen 31 kilo.

Idrettsstjernen Steinar Hoen understreker viktigheten av å spise godt, sunt og lett den siste uken før man skal stå på startstreken.

KKs sjefredaktør Gjyri-Helen Werp er klar for KK-mila
KKs sjefredaktør Gjyri-Helen Werp er klar for KK-mila Vis mer

- Lov å drikke vin

- Ta en tøff treningsøkt i morgen med noen kjappe drag, og ro ned til uka, er Hoens beste treningstips den siste uka før KK-mila.
- Etter treningsøkta spiser du godt, det er lov å drikke vin! Men i uken som kommer bør du spise lett, understreker Hoen.

Høydehopperen med EM-tittel er i dag stevnedirektør for Bislett Games og leder av Bislettalliansen. Hoen delte selv ut de overfylte, rosa goodybagene til fjorårets deltakere av KK-mila - og vil være sterkt involvert under løpet 15. september.

- Er det ikke lurt å trene litt ekstra siste uken, for å få opp kondisen?

- Kondisen får du ikke gjort noe med nå, det grunnlaget har du lagt i vår, understreker Steinar Hoen.



KKs sjefredaktør, Gjyri-Helen Werp, har selv prøveløpt den idylliske løypen over Bygdøy denne uken. Hun gleder seg veldig til å møte alle deltakerne som reiser fra alle kanter av landet - som Fosnavåg, Tromsø, Bergen og Stavanger.

Les også: Slik får du lyst til å løpe


Steinars beste tips siste uken:


1. Ta en litt tøff økt uken (lørdagen) før et løp:
5-6 intervaller á tusen meter. 2 minutter pause mellom hver intervall. Ta deg skikkelig ut, kroppen skal bli sliten!
2. Dagen etter - på søndag: Hvile!
3. Mandag: 20 minutter lett jogging
4. Tirsdag: Hvile
5. Onsdag: Hvile
6. Torsdag: Lett jogging, 5 km.
7. Fredag: Hvile

Velg riktig frokost

På lørdager har mange for vane å kose seg med en ekstra god frokost – kanskje en fyldig omelett, egg og bacon eller ferskt brød med mye pålegg, og gjerne en kaffe latte på toppen av det hele.

Men morgenen før et løp eller et annet idrettsarrangement, bør du være ekstra påpasselig med hva du spiser. Mat og drikke før en konkurranse har nemlig stor betydning for din prestasjon. Det er kjempeviktig at du spiser nok, og dette er din siste mulighet til å fylle opp karbohydratlagrene og sørge for en god væskebalanse. Og fulle karbohydratlagre er noe du definitivt vil ha når du er ute i løypa.


Les også: Årets viktigste frokost

ÅRETS KONFERANSIER: Else Kåss Furuseth er årets konferansier på KK-mila! Foto: Astrid Waller
ÅRETS KONFERANSIER: Else Kåss Furuseth er årets konferansier på KK-mila! Foto: Astrid Waller Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer