BETEBOOST: Ta deg et glass rødbetjuice før trening, så får du en mer effektiv, men mindre slitsom økt.  Foto: Thinkstock
BETEBOOST: Ta deg et glass rødbetjuice før trening, så får du en mer effektiv, men mindre slitsom økt. Foto: Thinkstock
Rødbeter

Rødbetjuice gir treningen et boost

Drikk det før du trener - så orker du mer og bruker mindre krefter.

Visste du at rødbeter har evnen til å gjøre fet mat sunnere, og er supermat for kvinner?

Vel, dette er ikke det eneste grønnsaken duger til.

PROPPFULLE AV NÆRINGSSTOFFER: Rødbeter er proppfulle av viktige næringsstoffer - spis eller drikk det gjerne daglig. Foto: Thinkstock
PROPPFULLE AV NÆRINGSSTOFFER: Rødbeter er proppfulle av viktige næringsstoffer - spis eller drikk det gjerne daglig. Foto: Thinkstock Vis mer

Gi treningen et boost

Ville det ikke vært topp om du kunne trene lenger og bruke mindre krefter, men likevel få like stort utbytte av øktene dine?

Drikker du rødbetjuice i forkant av økten, kan du få denne effekten, skriver GreenMedInfo.com.

Forskningsresultater tyder på at det å drikke rødbetjuice (eller spise rødbeter) før trening kan gi deg et boost, og det er ikke bare profesjonelle idrettsutøvere som nyter godt av de rødlilla dråpene.





I studien fra University of Exeter (2009) fant forskerne ut at rødbetjuice gjorde det mulig å trene opptil 16 prosent lenger, noe som selvsagt var gode nyheter for idrettsutøvere. En oppfølgingsstudie viste dog at også andre får tilsvarende positiv effekt av juicen.

Juicen vider ut blodkarene, reduserer blodtrykket og øker blodomløpet. Samtidig reduseres mengden oksygen musklene dine trenger for å utføre en aktivitet Det er denne kombinasjonen som utgjør en merkbar forskjell enten du bedriver aktivitet av lav-intensitet- eller høy-intensitet-varianten.

Studien konkluderte med at det er nitrat som gir denne effekten, og det er ikke bare positivt for deg som vil få mer ut av treningen. Personer med hjerte- og karsykdommer kan potensielt orke mer enn ellers ved å tilføre rødbetejuice i kostholdet.

Blir juice for mye styr? Du trenger ikke å dra fram blenderen for å få effekt. Som KK.no tidligere har skrevet, så kan du spise noen skiver bakt rødbete for mer effektiv trening.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene blir du mett av

VIKTIG FOR KVINNER: Rødbeter er blant annet rike på jern - som vi kvinner ofte sliter med å få nok av. Foto: Colourbox
VIKTIG FOR KVINNER: Rødbeter er blant annet rike på jern - som vi kvinner ofte sliter med å få nok av. Foto: Colourbox Vis mer

Ekstra gunstig for kvinner

Den fargerike rotgrønnsaken er dessuten rik på en annen ingrediens det er ekstra viktig for oss kvinner å få i oss nok av – jern.

– Rødbeter er en super plante som mange av oss glemmer litt, har Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og daglig leder i Somebody.no, tidligere uttalt til KK.no.





Da snakket hun om hvorfor kvinner bør spise rødbeter oftere.

– Den er rik på både antioksidanter og jern, som gjør at den er med på å forebygge hjerte- og karsykdom og kreft, forteller hun.

Nettopp innholdet av jern i grønnsaken gjør at den er super for kvinner – som ofte får i seg for lite jern gjennom kosten.

Den inneholder også mye folsyre, som er viktig for gravide i den første delen av svangerskapet for å forebygge ryggmargsbrokk.

Andersen kan imidlertid fortelle at de ferske rødbetene er best, ettersom de du får kjøpt på glass i butikken ligger i lake, og inneholder derfor sukker.

– Men du får selvfølgelig med næringsstoffene i syltede rødbeter også, så det er bare fint å ha en skive på leverposteien eller i en fruktsalat, forteller Andersen.

LES OGSÅ: 10 juicer for bedre helse
Til forsiden