Den intense, rødlilla fargen i skallet og de mer rosarøde ringene kommer fra en gruppe fargestoffer som heter antocyanidiner. De ytre ringene er spesielt gode kilder på quercetin, som gjør at huden vår holder seg fastere og glattere.   Foto:  Fotolia
Den intense, rødlilla fargen i skallet og de mer rosarøde ringene kommer fra en gruppe fargestoffer som heter antocyanidiner. De ytre ringene er spesielt gode kilder på quercetin, som gjør at huden vår holder seg fastere og glattere. Foto: FotoliaVis mer

Rødløk

Rødløk har en anti-aldringseffekt

Spesielt lønner det seg å spise de ytre ringene i rødløken.

KK.NO: Det finnes mange grunner til hvorfor du bør spise rødløk. Den er rik på smak, kalorifattig og proppfull av sunne næringsstoffer.

Regelmessig inntak av løk kan blant annet forebygge hjerte- og karsykdommer, beskytte mot flere former for kreft, og redusere kolesterolnivået i blodet og blodtrykket.

I tillegg er rødløk bra for huden, ifølge Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. scient i BAMA gruppen AS, og forfatter av boken «Spis deg ung»

LES OGSÅ: Hvilken er sunnest - gul, rød, hvit eller charlott?

Rødløk har en anti-aldringseffekt

Rødløk inneholder nemlig quercetin, som er et flavonol i flavonoidfamilien, og dette fargestoffet finnes i en rekke plantematvarer.

– Det er mye som tyder på at quercetin er ett av stoffene som gjør at frukt og grønt har så mange positive helseeffekter. Quercetin holder huden rynkefri lenger og styrker hjertet. Dette skjer fordi stoffet reduserer unormal skjørhet i de minste blodårene, slik at de ikke lekker til omgivelsene. Lekkasjer betyr rødmende hud, sier Arsky til KK.no.

Videre opplyser hun at quercetin også ser ut til å hindre nedbryting av kollagen i bindevev, dermed holder huden seg fastere og glattere.

– Det er de ytre ringene i rødløken som inneholder mest quercetin. Andre gode kilder til quercetin er kapers, epler, gul løk, løpstikke og chili, forteller Arsky.

LES OGSÅ: Spis løk mye og ofte

Så mye rødløk må du spise

Hvor mye rødløk må du spise for at det skal gi en anti-aldringseffekt?

– Det finnes ikke noen anbefalinger for inntak, fordi quercetin ikke er et næringsstoff. Studier antyder at 100 mg per dag virker foryngende, sier Arsky.

Rød løk inneholder litt ulike mengder quercetin etter sorten, men det er cirka 30-50 mg per 100 gram rødløk, ifølge ernæringsfysiologen.

EKSPERTEN: Gunn Helene Arsky er ernæringsfysiolog cand. scient i BAMA gruppen AS, og forfatter av boken «Spis deg ung» Foto: Gunn Helene Arsky, Spis deg ung/Arsky, Cappelen Damm.
EKSPERTEN: Gunn Helene Arsky er ernæringsfysiolog cand. scient i BAMA gruppen AS, og forfatter av boken «Spis deg ung» Foto: Gunn Helene Arsky, Spis deg ung/Arsky, Cappelen Damm. Vis mer

– Nå er det jo litt voldsomt å spise 200 gram løk om dagen eller mer, så derfor er det verdt å merke seg at kapers, som jo er himmelsk i salaten, til fisken, til biffen eller som tapassnacks, er enda rikere på quercetin. Hele 230 mg/100 gram, påpeker hun.

LES OGSÅ: Ikke kast gammel løk

Visste du dette om rødløk?

Rødløken er en fremavlet variant av den vanlige gule kepaløken, ifølge Arsky.

– Den intense, rødlilla fargen i skallet og de mer rosarøde ringene kommer fra en gruppe fargestoffer som heter antocyanidiner. Disse er kraftige antioksidanter og dermed en av grunnene til at den røde løken naturlig får en plass blant de mest foryngende matvarene, forklarer hun.

Rødløk har også en litt mildere og søtere smak enn den gule.

– Rødløk egner seg ikke så godt til langvarig oppvarming, for eksempel som klassikeren stekt løk, da den mister den delikate fargen – selv om smaken er like god, sier Arsky.

LES OGSÅ: Derfor bør du like rødløk

Inneholder bakteriedrepende stoffer

SPIS RØDLØK: Rødløk smaker mildere og søtere enn gul løk, og er en av de mest foryngende matvarene som finnes.  Foto: Fotolia
SPIS RØDLØK: Rødløk smaker mildere og søtere enn gul løk, og er en av de mest foryngende matvarene som finnes. Foto: Fotolia Vis mer

Ifølge ernæringsfysiologen har løk tradisjonelt blitt brukt i behandling av byller og sår.

– Løk inneholder bakteriedrepende stoffer, så dette husrådet virker faktisk. Quercetinet i rødløk er særlig bra mot for høyt kolesterol, det senker betennelsesnivået i kroppen og forebygger kreft, opplyser Arsky og legger til:

– Forskning tyder også på at stoffer i rødløken kan hemme arbeidet til osteoklastene, de cellene i skjelettet vårt som bryter ned beinvevet. Dermed er løk et godt tips for kvinner i overgangsalderen som vil bevare et sterkt skjelett.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: