GROVE RUNDSTYKKER: Vil du velge de sunneste rundstykkene bør du velge som som enten er oppgitt som grove eller ekstra grove på grovhetsskalaen.  Foto: magdal3na - Fotolia
GROVE RUNDSTYKKER: Vil du velge de sunneste rundstykkene bør du velge som som enten er oppgitt som grove eller ekstra grove på grovhetsskalaen. Foto: magdal3na - Fotolia Vis mer

Rundstykker

Rundstykkene du bør velge

Det er ikke bare grovhet som er lurt å sjekke.

Publisert

I helger og ferier er vi nordmenn ofte ganske flinke til å ta oss god tid til frokosten, og dekker gjerne på med gode rundstykker og et stort utvalg pålegg.

For hva er vel bedre enn deilige nystekte rundstykker med brunost, kjøttpålegg eller nugatti?

Spørsmålet er hvor sunne disse «rundstykkevanene» våre er, og om det faktisk er slik at vi burde være mer obs på hvilke varianter vi velger i butikken. De fleste vet at de grove er sunnere enn de lyse, men hva med de frosne kontra de ferske?

Dersom du kun spiser rundstykker en gang i blant, har dette selvfølgelig svært lite å si, men hvis det er noe du spiser jevnlig til frokost eller lunsj, gjør du lurt i å tenke deg om to ganger før du bestemmer deg.

LES OGSÅ: Enkelte bør droppe frokost

Frosne matvarer er vel så bra

Ernæringsfysiolog ved Thema Nutrition, Therese F. Mathisen forteller til KK.no at frosne matvarer kan være akkurat like bra som ferske dersom de oppbevares riktig.

- Frossenmat kan være meget sunt og svært mye bedre enn langtidsholdbare produkter i hyllene, som de må bruke diverse konserveringsmidler og ofte også mer salt for å gi slik holdbarhet uten å fryse de.

- Frysing er en konserveringsmetode i seg selv, og stiller få krav til andre tilsetningsstoffer for lengre holdbarhet. Mat som tines flere ganger mens de oppbevares i frossen tilstand, kan miste en del næring, så det forutsetter at produksjon, transport, grossist og forbruker vet å oppbevare riktig, sier hun.

Ifølge Kari Sellæg, som er klinisk ernæringsfysiolog hos Nimi (Norsk idrettsmedisinke institutt), finnes det sunne varianter av både ferske og frosne rundstykker.

- Det finnes mange forskjellige typer rundstykker både blant de hjemmebakte og de ferdige frosne som man kjøper i butikkene. Hvor sunne de er, kommer an på hva de inneholder – det finnes mer eller mindre sunne varianter i begge kategorier.

- Det viktigste er at du velger de grove når du kjøper frosne, og at du bruker mye sammalt mel eller fullkorn hvis du baker selv. Når du baker rundstykker, har du selvfølgelig mer kontroll på hva som inngår, men du kan også sjekke næringsinnholdet på de frosne og velge de med mye fiber. Dessuten bør rundstykkene inneholde lite mettet fett, sukker og ikke minst er det lurt å sjekke saltinnholdet, forteller hun til KK.no.

LES OGSÅ: Slik gjør du frokosten fristende hver morgen

FERSK ELLER FRYST?: Ofte er ikke rundstykkene som ligger i brødavdelingen like grove som de frosne. I tillegg er de veldig ofte ikke merket godt nok med næringsinnhold. Foto: Picture-Factory - Fotolia
FERSK ELLER FRYST?: Ofte er ikke rundstykkene som ligger i brødavdelingen like grove som de frosne. I tillegg er de veldig ofte ikke merket godt nok med næringsinnhold. Foto: Picture-Factory - Fotolia Vis mer

Følg med på grovhetsskalaen

Om du er opptatt av sunnhet og ønsker å velge de sunneste rundstykkene, mener Mathisen du bør følge med på grovhetsskalaen på pakningen, og velge en type som enten er «grove» eller «ekstra grove».

- Jeg kjøper gjerne frosne rundstykker på butikken, og har alltid en pose eller flere i fryseren for sikkerhetsskyld. Det er kjempegreit om man har lyst på nystekte rundstykker, eller om det er «krise» om morgenen når skolebarna skal ha matpakke og brødskuffen er tom.

- Når jeg skal kjøpe rundstykker velger jeg alltid de som har grovhetsskala tilsvarende «grovt» eller «ekstra grovt», sier hun.

Erik Arnesen, som er helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL), velger i likhet med Mathisen de groveste rundstykkene.

- Personlig liker jeg de «ekstra grove» rundstykkene fra Vita Hjertego’ og Rugbakst og Speltbakst fra ICA. Jeg er også glad i grove rundstykker kjøpt i løsvekt på butikken, men hvor sunne de er har jeg faktisk ikke sjekket.

Om du er opptatt av kalorier mener Arnesen at du bør følge ekstra godt med på kaloriinnholdet oppgitt på pakken, og vike unna de største rundstykkene.

- Hvis du vil passe på kaloriene må du sjekke kaloriinnholdet som er oppført per 100 gram eller per rundstykke. Jo større rundstykkene er, jo flere kalorier inneholder de. Rundstykker ligger som regel på 200 kalorier per 100 gram og oppover. Et rundstykke som veier 100 gram tilsvarer faktisk nesten tre brødskiver.

- Rundstykker som inneholder müsli, nøtter eller kjerner er ofte mer kaloririke, men dette betyr ikke at de er usunne, forteller han til KK.no.

LES OGSÅ: Spis mer grønnsaker til frokost

Sjekk alltid varedeklarasjonen

Det du imidlertid bør huske når du skal velge rundstykker er at det ikke holder å se på fargen, da mange av produsentene farger dem i en mørkere nyanse så de skal se grovere ut enn det de egentlig er.

Derfor bør du alltid kikke på grovhetsskalaen, i tillegg til å ta en titt på varedeklarasjonen.

Ingrediensene det er mest av vil alltid stå først. Det vil si at jo tidligere det grove melet står oppgitt, desto mer er det av det. Om det ikke står på førsteplass, bør det i det minste stå på andre.

HELE MÅLTIDET: Om rundstykkene du velger er kaloririke kan du for eksemple kompansere med litt sunnere pålegg.  Foto: Picture-Factory - Fotolia
HELE MÅLTIDET: Om rundstykkene du velger er kaloririke kan du for eksemple kompansere med litt sunnere pålegg. Foto: Picture-Factory - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik vet du at brødet er grovt nok

Ikke heng deg opp i sunt og usunt

Egil Andre Bjørgen, som er ernæringsfysiolog, forteller til KK.no at han er mest opptatt av måltidet som helhet, og ikke bare rundstykkene i seg selv.

- Jeg er ikke så glad i ord om sunt og usunt, men rundstykker kan både være et godt valg og et mindre godt valg. For meg kommer det an på hvordan måltidet som helhet ser ut, og hvordan mengde mat er tilpasset egen kropp og aktivitetsnivå.

- En passiv person som spiser to mellomgrove rundstykker med søtt pålegg og juice vil jeg ikke tenke er optimalt, mens en svært aktiv person vil kunne håndtere dette langt bedre, da denne trenger mye næring. Generelt sett vil rundstykker være sunt om det er ekstra grovt, om man tilpasser mengde etter aktivitetsnivå, velger proteinrikt pålegg med noen grønnsaker og har vann som drikke.

Videre forteller Bjørgen at han ikke er mest opptatt av kalorier når han velger rundstykker, men næringsinnholdet som helhet.

- Hvis du ser på Vita Hjertegos «ekstra grove» rundstykker er de litt mer kaloririke enn flere andre typer. Jeg ville likevel valgt de mer kaloririke om de er ekstra grove, inneholder mye fiber, har god fettkvalitet, inneholder mindre salt og er gode på smaken.

- Om de er mer kaloririke mener jeg du kan kompensere med å velge smartere pålegg, da jeg som sagt er mer opptatt av måltidet som helhet, sier han.

GODT PÅLEGG: Eksperten anbefaler at du velger proteinrikt pålegg som inneholder lite mettet fett. Har du på litt grønnsaker i tillegg får du en skikkelig god frokost. Foto: PantherMedia / Nikolina Petolas
GODT PÅLEGG: Eksperten anbefaler at du velger proteinrikt pålegg som inneholder lite mettet fett. Har du på litt grønnsaker i tillegg får du en skikkelig god frokost. Foto: PantherMedia / Nikolina Petolas Vis mer

LES OGSÅ: Pålegget du bør være obs på

Sunt og godt pålegg

I tillegg til å velge grove rundstykker, bør du også gå for proteinrikt pålegg som inneholder lite mettet fett.

Ifølge Sellæg kan dette for eksempel være kylling og kalkunpålegg, eller kokt skinke.

- Fete fiskepålegg, som makrell i tomat og røket laks er kjempebra, for da får du i deg litt omega 3. Andre sunne og gode alternativer er tunfisk i vann, kokt egg og avokado.

- Hvis du føler behov for å smøre noe under pålegget, anbefaler jeg plantemargarin. Også gjelder det alltid å ha noe grønt på eller ved siden. Med salatblader, paprika, tomat, agurk i skiver, alfaspirer eller lignende på rundstykket øker du inntaket av grønnsaker, og ikke minst blir det en skikkelig lekker og smakfull sandwich, forteller hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer