RASKT OG ENKELT: En sunn og næringsrik middag trenger ikke være så vanskelig å få til. Ifølge Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no, er litt planlegging alt som skal til.  Foto: KK
RASKT OG ENKELT: En sunn og næringsrik middag trenger ikke være så vanskelig å få til. Ifølge Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no, er litt planlegging alt som skal til. Foto: KKVis mer

Middag

Så enkelt blir middagen litt sunnere

God planlegging gjør det letter å servere sunne og næringsrike middager.

For de aller fleste av oss er nå hverdagen tilbake igjen.

Etter en god ferie med masse deilig grillmat, vin og is hver dag er det på tide at også kostholdet ditt vitner om hverdagen.

Men det er ikke alltid så lett å vite hvordan du kan gjøre en enkel overgang, og etter en lang dag på jobben med en mage som skriker etter mat, er det fort gjort å falle for fristelsene.

Heldigvis trenger det ikke være så vanskelig å få til noen ordentlige middager i ukedagene som gir hele familien næringsstoffene de trenger.

LES OGSÅ: Blir du slapp etter middag?

Ta kontroll over ditt eget kosthold

– Planlegging er hovedstikkordet. Planlegg hva du skal spise og hva du skal kjøpe, forteller Camilla Andersen som er ernæringsfysiolog og daglig leder i Somebody.no.

Hun minner om at planlegging ikke er det samme som en diett du aldri kan vike fra, men at du gjør enkle grep som å planlegge lunsjen før du er blitt skrubbsulten klokken 12.30.

Da er det lettere å styra unna de usunne valgene, og du dropper mest sannsynlig burgeren for tredje dag på rad.

– For at du skal lykkes er det viktig at du har høy innflytelse på ditt eget kosthold. Det gjelder blant annet å ha tro på at dette kan du klare, forteller Andersen.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer tofu

Det er lov å unne seg dessert

– Mitt motto er at det ikke finnes usunn mat, bare usunne mengder, sier Andersen.

– Det handler om å bli kjent med hvilke mengder av ulike matvarer som passer inn i ditt kosthold - slik at du kan nyte det du er glad i med god samvittighet. Litt kunnskap om hva maten inneholder er alt som skal til for å bli sjefen over sitt eget kosthold, sier hun.

Skal du være sjef over ditt eget kosthold er det selvsagt dumt å friste seg selv med chips, sjokolade og kjeks i skapet hele uka.

Ifølge eræringsfysiologen bør du tenke at hverdagen skal bestå av næringsrik mat. Så kan du heller unne deg noe «usunt» med god samvittighet én gang i blant. Det er også lettere å nyte godsakene når det ikke blir så ofte.

– I tillegg er det så deilig å spise akkurat det du vil innenfor de rammene som gir kroppen et kosthold den vil ha. En generell regel er å kutte ned på sukkeret og finne en balanse mellom karbohydrater, proteiner og fett, men ikke takke nei til en dessert når anledningen byr seg i blant, sier hun.

LES OGSÅ: Så mange boller kan du spise

Sett opp en ukesplan

For at du letter skal klare å holde deg til sunne og næringsrike middager i ukedagene anbefaler Camilla at du setter opp en ukesplan. For eksempel noe som dette:

  • 2 fiskemiddager (gjerne fet fiske som laks, ørret).
  • 1 kjøttmiddag (velg gjerne rent kjøtt for å slippe unne det usunne fettet. Bruker du kvernet kjøtt velg karbonadedeig fremfor kjøttdeig for å spare deg for det usunne fettet).
  • 1 suppemiddag (det er mange deilige supper å velge blant, men lag dem selv og styr unna posesuppene. Prøv for eksempel gulrotsuppe, løksuppe, grønnsakssuppe eller blomkålsuppe).
  • 1 salatmiddag (husk å inkludere en proteinkilde slik at du blir mett; kylling, nøtter, skalldyr, kjøtt, ost eller egg).
  • 1 middag med hvitt kjøtt (kylling eller kalkun).

  • LES OGSÅ: Bør du droppe saus til middag?

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: