Julemat

Så enkelt kan du spare 300 kcal per måltid

Og det er bare ved å velge en annen saus til maten!

SAUS: Ved å velge riktig saus kan du spare mye kalorier. Faktisk inneholder sjysaus bare 20 kilokalorier, til sammenligning med en fløtesaus som inneholder 330 kilokalorier. Foto: manulito - Fotolia
SAUS: Ved å velge riktig saus kan du spare mye kalorier. Faktisk inneholder sjysaus bare 20 kilokalorier, til sammenligning med en fløtesaus som inneholder 330 kilokalorier. Foto: manulito - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Julen er klart tiden for å kose seg, men nå som den er over er det kanskje greit å tenke litt ekstra over hva du spiser.

Det er tross alt en grunn til at treningssentrene blir løpt ned når juletreet omsider blir fjernet fra stuen, og veldig mange vil kjenne seg igjen i at vektnålen har gått litt for langt i den ene retningen når hverdagen kommer tilbake igjen.

Og hvis du ikke holdt igjen så mye på godsakene i julen, finnes det noen enkle grep du kan benytte deg av for å spare på kaloriene, og eventuelt komme tilbake til idealvekten.

Et av triksene er å velge en annen saus - enkelt og greit.

LES OGSÅ: Ikke start dagen med en kaffekopp

VELG EN LETTERE SAUS: Bare ved å velge en sjysaus fremfor en fløtesaus kan du faktisk spare over 300 kilokalorier.  Foto: Fotolia
VELG EN LETTERE SAUS: Bare ved å velge en sjysaus fremfor en fløtesaus kan du faktisk spare over 300 kilokalorier. Foto: Fotolia Vis mer

Spar 300 kalorier på sausen

Det er en kjent sak at nordmenn er glad i saus, og en stek blir vel ikke det samme uten? Men det er ingen tvil om at det også er her mye av kaloriene er.

Dermed kan det være mye å spare på å bytte den ut - faktisk over 300 kilokalorer per porsjon.

– For mange er det sausen som er prikken over i'en, men tilbehøret kan faktisk gi flere kalorier enn hovedingrediensen. Det er mye å spare ved å velge riktig tilbehør, forteller Jeanette Roede, som er ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS.

For å sette det i perspektiv, kan du se forskjellen på én desiliter saus her:
  • Fløtesaus: 330 kilokaloirer
  • Sjysaus: 20 kilokalorier
  • (Kilde: Greteroede.no)






    LES OGSÅ: Denne maten kan gjøre deg deprimert

    LETTERE SAUS: Ved å lage sausen litt lettere kan du tilsette litt fuktighet uten at du trenger å øse på så mye. Foto: KaarinaS - Fotolia
    LETTERE SAUS: Ved å lage sausen litt lettere kan du tilsette litt fuktighet uten at du trenger å øse på så mye. Foto: KaarinaS - Fotolia Vis mer

    Ofte litt fetere i julen enn ellers

    Når du kan spare 310 kilokalorier bare ved å velge en annen saus, er det ingen tvil om at det er lurt å tenke litt ekstra over hvilken saus du lager, eller velger ved middagsbordet.

    Og spesielt etter juletiden, hvor de ofte er litt fetere enn ellers.

    – Ja, sausene i julen er ofte fetere. De er fylt med både vin, fløte og masse fett. Eventuelt bare ribbefett. Det er fullt mulig å få en god julesmak, selv om den lages litt lettere.

    For som Roede understreker, finnes det jo så masse gode sauser!

    – Sjysaus, tomatsaus og wok-sauser er veldig fine. Det samme er kalde sauser basert på kesam eller ekstra lettrømme. Smeltet smør, ribbefett, bernaise, hollandaise, fløtesauser og lignende inneholder mange kalorier og øker fort kaloriinnholdet i hele måltidet, sier Roede.

    Et enkelt triks uansett hvilken saus du velger, er å lage den litt tynnere slik at du får saftigheten, uten at du trenger å ha på så store mengder.






    Hvis du får servert en ferdig dandert tallerken, har hun også et godt tips.

    – Husk at du ikke trenger å spise opp alt, heller ikke sausen. Du kan også spare mye kalorier på å skjære bort synlig fett fra kjøttet, men spis opp alle grønnsakene!

    LES OGSÅ: Derfor bør du ikke legge deg sulten

    – Helt greit med saus - også til hverdags

    Ina Garthe, trening- og kostholdsekspert, har tidligere uttalt det er helt greit med litt saus på maten - også til hverdags.

    – Hvis du er fornøyd med vekten og ikke skal redusere energiinntak, er det helt greit med litt saus på maten, forteller hun til KK.no.

    Du bør imidlertid ikke overdrive mengdene siden saus ofte inneholder mye mettet fett.

    – 2-3 spiseskjeer med saus vil sette god smak på maten, og ikke gi kroppen store mengder med energi og fett.

    – Skal du ned i vekt, kan det være best å spare de feteste sausene til helgen og bruke lettere varianter resten av uken, har hun fortalt.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer