DALER FORTERE: Jo bedre trent du er, jo kjappere daler formen når du tar deg en pause - som for eksempel en ferie. Trøsten er imidlertid at det er fort gjort å komme tilbake i form igjen.  Foto: Getty Images/iStockphoto
DALER FORTERE: Jo bedre trent du er, jo kjappere daler formen når du tar deg en pause - som for eksempel en ferie. Trøsten er imidlertid at det er fort gjort å komme tilbake i form igjen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Kondisjon

Så fort daler formen din

To uker uten trening er alt som skal til - og det går fortere jo bedre trent du er.

Det kan kanskje høres litt motsignede ut, men det er faktisk slik at jo mer og bedre trent du er, jo mindre er det som skal til for at den fysiske formen din begynner å dale.

Dette er også hovedårsaken til at toppidrettsutøvere, som for eksempel skader seg eller er syke, prøver å komme i gang igjen så fort som mulig etter at de har blitt friske.

LES OGSÅ: Så lett er det å komme i form kjapt

Merker forskjell etter cirka to uker

Hvor raskt formen din daler er imidlertid avhengig av flere faktorer enn hvor godt trent du er, og det kommer også an på om du er syk, skadet eller rett og slett tar deg en treningspause – som for eksempel en ferie, hvor du antagelig er mer aktiv enn hvis du ligger flatt ut i senga.

Ifølge KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er det faktisk lettere å bryte ned form og kondisjon, enn å bygge den opp. Og det er også derfor du vil kunne merke en nedgang i formen etter en lengre (mer enn to uker) ferie.

- Hvor mye formen din daler kommer an på utgangspunktet, og hvor aktiv du er i «pausedagene», eller ferien. Trener du for eksempel én gang per uke, vil det gjøre lite med formen, noe som betyr at du ikke vil merke så mye om du kutter ut den dagen, forklarer hun til KK.no:

- Opplevelsen av prestasjonsfall for den godt trente er større. Dersom du er syk og sengeliggende vil du i tillegg merke at formen dalere fortere enn om du er aktiv.

LES OGSÅ: Dette bør du som trener spise

Daler fortere for godt trente

Ifølge treningseksperten vil altså den godt trente kunne merke en betydelig forskjell i formen etter cirka to uker.

- Har du for eksempel en vanlig aktiv uke, men uten trening, vil du nok ikke merke så stor forskjell. To uker derimot vil gi en større tilbakegang, sier hun.

Jørn Wulff Helge, som er førsteamanuensis og tilknyttet Center for Sund Aldring på Biomedisinsk Institut ved Københavns Universitet, tror på sin side at de som er relativt godt trent vil kunne merke en reduksjon allerede etter tre-fire dager uten trening, skriver danske Videnskap.dk">Videnskab.dk (ekstern lenke).

– Jeg antar at man vil kunne se en reduksjon allerede etter tre til fire dager – men det vil være en liten reduksjon, kanskje på to til fire prosent, har han uttalt til nettsiden.

LES OGSÅ: Kondisjonstrening er best for å svi av magefett

Kan være bra for formen

At formen din kanskje kan dale litt mens du for eksempel er på ferie, er likevel ikke noe å bekymre seg sånn voldsomt for.

Det tar nemlig mer tid enn et par uker for at kondisen/formen din skal kunne klassifiseres som «dårlig». Og dersom tar deg en pause fordi du er lei trening, er sliten eller umotivert, kan det faktisk være gunstig for formen din.

Tidligere studier gjennomført av American College of Sports Medicine og American Council on Exercise har nemlig vist at personer i god eller meget god form kan ha godt av å ta noen pausedager i blant- Det kan nemlig øke motivasjon og treningslyst, samt gi kroppen ordentlig tid til restitusjon, står det på American Council on Exercise’ nettsider (ekstern lenke).

Her er noen fakta som kan være litt oppløftende:
  • Det vanlige er at aerobic kraft (kondisjon) kan reduseres med mellom fem og ti prosent på tre uker.
  • Det tar over to måneder uten trening for at du skal miste alt du har bygget opp.
  • Ekstremt veltrente personer vil merke en rask nedstigning i fysisk form de første tre ukene uten aktivitet. Deretter dabber dette av.
  • Muskelstyrke og utholdenhet varer lengre enn aerobic utholdenhet. Musklene kan faktisk «huske» øvelser/treningsformer i flere uker, til og med måneder.

    Slik unngår du at formen daler

    Når du er syk, er det ikke spesielt lett å være i aktivitet, og da er det ikke så mye du får gjort med din fysiske form, frem til du er helt frisk igjen.

    Er du på ferie, eller har bestemt deg for å ta en pause fra treningsregimet ditt, kan du imidlertid motvirke tap av fysisk form ved å holde deg aktiv på andre måter, slik som Ina Garthe sier lenger oppe i artikkelen.

    Det er nemlig ikke så mye som skal til. Er du på storbytur, så gå rundt på sightseeing eller shopping i stedet for å ta taxi eller buss. Har du blitt skadet, så prøv å bytte ut treningen med noe annet. Svømming er for eksempel helt topp dersom du har slitasjeskader eller er overbelastet.

    Løpere kan også gi knærne sine en pause ved å bytte ut løpingen med sykling, mens spinnere kan bytte ut sykkelen med en ellipsemaskin i en periode.

    LES OGSÅ: Her er den perfekte treningsuka

    Ikke fortvil - den komme fort tilbake

    Har du vært syk, skadet, eller på ferie i lengre enn to uker uten å ha trent og merker at formen hard dabbet av, kan det også lønne seg å starte rolig i begynnelsen.

    - Det absolutt beste du kan gjøre når du skal bygge opp formen igjen da, er å begynne med moderat trening, foklarer Ina Garthe.

    Du bør med andre ord ikke begynne med å presse deg like hardt som du gjorde før treningspausen. Da risikerer du å overbelaste og slite ut kroppen - særlig hvis du har vært syk.

    Ta det rolig og gradvis, og la formen og kroppen bygge seg opp igjen. Ifølge Garthe tar det nemlig langt kortere tid å komme tilbake i form, så fremt treningspausen ikke varte mer enn i to-tre uker.

    - Trøsten med alt dette er at formen kommer fortere tilbake enn man tror, sier hun.

    LES OGSÅ: Slik kommer du i gang med joggingen



  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: