Baby

Så fort kan du trene etter fødsel

Ta det rolig og lytt til kroppen, er trenings- og kostholdsekspert Ina Garthes råd.

TA DET ROLIG: Det lønner seg å ta det rolig med treningen etter at du har født, og ikke stresse for mye med å bli kvitt babyvekten.  Foto: Getty Images/iStockphoto
TA DET ROLIG: Det lønner seg å ta det rolig med treningen etter at du har født, og ikke stresse for mye med å bli kvitt babyvekten. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Tidligere undersøkelser har vist at norske kvinner ofte føler ekstra press på å være «vellykkede» under graviditeten. Og etter fødsel vil vi helst - så raskt som mulig, se ut som vi aldri har hatt et barn i magen.

Presset på å komme tilbake i form etter en fødsel blir stadig større. Spesielt når man ser reportasjer og bilder av Hollywood-stjerner som ser ut til å ha hoppet tilbake i størrelse XS kun uker etter å ha fått barn.

LES OGSÅ: Glem yummy mummy-stresset

Lytt til kroppen din

Uansett om du har gjennomgått en «normal» fødsel, eller gjennomført keisersnitt, er det svært viktig å lytte til kroppen i tiden etter graviditeten.

Og som KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere har uttalt, er det helt essensielt at du lar kroppen få tid til å hele og restituere seg.

I forrige uke holdt Garthe nettmøte for dere leserne, og hun fikk inn et spørsmål fra en kvinne som er gravid med sin førstefødte og snart skal gjennomføre et keisersnitt.

Kvinnen, som omtaler seg selv som «Slanker’n», lurer på hvor kjapt hun kan begynne å trene igjen etter keisersnittet, og hvor mye hun bør spise når hun ammer.

«Jeg blir snart mamma for første gang og gleder meg veldig. Jeg gleder meg til blant annet å komme i gang med trening og komme litt ned i vekt igjen. Jeg tenker å amme. Jeg har lagt på meg litt mer enn jeg hadde ambisjoner om og er ikke veldig fornøyd med det, men det er som det er. Jeg skal ha planlagt keisersnitt. Når kan jeg begynne trening igjen og hvor mye bør jeg spise når jeg ammer?» skriver hun.

LES OGSÅ: Øvelser med barn i magen

EKSPERTEN: Ina Garthe er KK.nos trenings- og kostholdsekspert. Forrige fredag holdt hun nettmøte for leserne.  Foto: Astrid Waller
EKSPERTEN: Ina Garthe er KK.nos trenings- og kostholdsekspert. Forrige fredag holdt hun nettmøte for leserne. Foto: Astrid Waller Vis mer

- Ha is i magen






Ifølge Garthe er det viktig å være klar over at det ofte tar litt lengre tid for kroppen å komme «på plass» når man tar keisersnitt, og at førstepri bør være søvn og mat, ikke trening.

- Det tar litt lengre tid å komme «på plass» når du tar keisersnitt - det er jo et inngrep. Men bare ha is i magen når det gjelder dette. Den første tiden vil uansett fortone seg som travel og jeg råder deg til å prioritere søvn og mat, skriver trenings- og kostholdseksperten.

Garthe anbefaler derfor leseren til å vente noen uker med treningen, for deretter å starte opp igjen svært rolig.

- Når det har gått noen uker og du har vært på kontroll i forhold til snittet (det er veldig individuelt hvordan dette oppleves), kan du begynne rolig med treningen. Husk at i denne perioden vil du naturlig gå ned i vekt ved å amme også, og en rask vektreduksjon er ikke å anbefale så lenge du ammer.

LES OGSÅ: Gravid? Her er den nye treningstrenden

Viktig med nok og riktig næring

Under ammeprosessen er det svært viktig å spise ofte og sunt, samt sørge for å få i seg nok kalsium.

- Sørg for å spise ofte og sunt. Det er ikke så farlig om du spiser litt godteri, men tenk heller på at du bør spise variert og sørge for nok kalsium gjennom meieriprodukter osv. Babyen tar det den skal ha - det er din kropp som «lider», sier hun, og legger til at det er viktig med ekstra næring i ammetiden:

- Du trenger ekstra energi når du ammer; cirka én brødskive og ett glass melk per dag.

Dette er bra å spise:
  • mye frukt og grønnsaker
  • magre meieriprodukter
  • grove kornprodukter
  • fet fisk
  • fileter av kylling, svin, okse

    LES OGSÅ: Guide for gravide

    Slik trener du riktig

    Ifølge treningseksperten må kvinner som har født gjerne begynne med fysisk aktivitet så fort de føler seg opplagt til det, men det er viktig å begynne moderat.

    - Fysisk aktiv kan du være fra første stund du føler deg opplagt til dette. I første omgang er det fint med lange gåturer med vognen. Etter hvert kan du utfordre med rask gange og variert terreng. Hvis du får en eksemplarisk baby og har overskudd, må du gjerne legge inn noen ordentlige treningsøkter med styrke og det hele. Bare vær obs på å drikke og spise nok slik at du beholder melken og at du føler deg ok, skriver hun.

    Her er noen andre treningstips Garthe tidligere har gitt:

  • Du kan gå lange turer med vognen.
  • Du kan sette på musikk og tulle litt med babyen. Bruk babyen som ekstra belastning, de elsker å bli løftet rundt.
  • Det er også bra å komme i gang med trening av bekkenmuskulaturen nå. Gå inn på nettet for å få gode øvelser for dette.
  • Har du en ergometersykkel eller treningsvideo tilgjengelig, trenger du ikke bevege deg så mye ut av huset.

    LES OGSÅ: Vil du bli en sprek mamma?

    Ikke stress med vekt og trening

    Ifølge Garthe er det absolutt viktigste at man ikke stresser med vekten og treningen etter fødselen. I stedet bør du prøve å ta ekstra godt vare på deg selv i forhold til mat, søvn og overskudd

    - Dette skal være en fin tid for deg og babyen, ikke stress med kroppen om du er sliten. Du har mye tid senere til å komme i form igjen, skriver hun til «Slanker’n»:

    - Du skal bare vite at for meg tok det faktisk over ett år før jeg var helt tilbake - og jeg kan jo dette og var i utgangspunktet bra trent. Jeg trodde jeg skulle få panikk en gang eller to, men det er viktig læring i å være tålmodig og gi kroppen tid - tenk hva den egentlig har klart.

    Har du tips til treningssaker som kan være interessante for KK.no, eller spørsmål du lurer på? Send mail til ab@kk.no, med emne: Tips fra leser.

    LES OGSÅ: Bli fortere gravid





  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer